Gå til innhold

Malertips trengs!

Purpur

Anbefalte innlegg

Jeg driver og maler kjøkkeninnredningen. På malerforetningen fikk jeg tips om å kjøpe en malerkost med spesielt bra kvaltet (og pris deretter...) for at det ikke skulla bli striper i malingen. Men det blir striper i malingen :cry: Jeg bruker grunning først og to strøk med Lady, maler med tynne strøk, men alikevel blir det striper. Er det vanlig å pusse med fint sandpapir mellom strøkene?

Malingen er veldig tykk og det er litt vanskelig å male tynne strøk da, så nå som jeg har begynt å male de resterende skapdørene har jeg tynnet ut grunningen. Men det skulle jeg ikke gjøre fikk jeg høre når jeg dro tilbake og klagde på penselen som ikke skulle lage striper...

Jeg er litt perfeksjonist og når jeg ser at det jeg gjør ikke blir bra får jeg ikke noe lyst til å fortsette. Så vær så snill å si i fra hvis noen har tips til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig å pusse mellom strøkene ja.

Hvis innredningen er ganske glatt, så er det fint å bruke en liten rulle etter at man har gått over profilene med en pensel.

Det vil alltid bli striper før strøkene med maling dekker helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Vi skal til å male kjøkkeninnredningen, og fikk beskjed om å bruke rull + pusse mellom strøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å bruke pensel, en spesielt dyr pensel som visstnok skulle gi veldig bra resultat. Noe den ikke gjorde. Nå har jeg gått over til rull og det blir kjempebra resultat med det! Bruker da den minste rullen som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hatt et megastort oppussingsprosjekt i stua vår, og da har jeg brukt liten rulle. Malte furuvinduer hvite. Du skulle bare sett forskjellen på resultatet mht. disse vinduene i forhold til andre vinduer jeg har malt - med dyr pensel! :wink:

Det kan ikke sammenlignes, rett og slett! Pluss at det faktisk er morsommere og går mye, mye fortere å male med rulle! Man får et jevnt og fint resultat, og det ser nesten sprøytelakkert ut! Slipper striper og sparer deg for mye arbeid! Så kan du evt. male med pensel inni/nedi hvis du har speil/kanter på dørene. Bruk rulle på flatene.

Invester i en liten rulle, du! Ingenting å stusse på! :wink:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...