Gjest Sådetså Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Etter å ha lusket her på forumet i flere år mente jeg det var på høy tid å lage en bruker her så jeg får være med i diskusjonene. Denne tråden vil kanskje gå litt utenom det jeg er vant til å lese om her på forumet (samliv å relasjoner, utroskap, kjæresten gjorde sånn å sånn) men det er ett emne som jeg synses er veldig interessant. I dag bruker de fleste av oss sosiale medier, e-post, tjenester for deling av bilder og lignende. Vi inngår hver dag avtaler med forskjellige selskap når vi godtar deres "kontrakter" angående bruk å oppbevaring av privat data. Om vi tar foreksempel facebook, all data som lagres på deres servere kan dem sende videre til både third parties, staten og andre. Dette kan gjøres via rettsordre eller salg/deling av informasjon til Facebook's affiliates. Selv om du sletter din facebook profil vil du ikke få slettet informasjonen facebook har om deg, dette ligger lagre på deres servere. Det eneste du egentlig sletter er hva du eller andre som søker normalt via nettet kan finne om deg. Dette gjelder forøvrig både google, dropbox samt andre selskaper. Når jeg sier informasjon så mener jeg statusoppdateringer, check ins, personalia, personlige meldinger og e-post. Egentlig alt du har gjort/skrevet mens du har vært innlogget samt hvor du har vært når du poster dette. Her er en gammel chat logg som ligger ute på nettet hvor Mark Zuckerberg sier hva han mener om brukerne sine i facebooks tidligere dager: Zuckerberg: Yeah so if you ever need info about anyone at Harvard Zuckerberg: Just ask. Zuckerberg: I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS [Redacted Friend's Name]: What? How'd you manage that one? Zuckerberg: People just submitted it. Zuckerberg: I don't know why. Zuckerberg: They "trust me" Zuckerberg: Dumb f*cks. Er dette en person man vil skal kunne håndtere personlige meldinger, bilder og lignende? Cookies har jo også blitt vanlig nå, du kan jo foreksempel se at du får reklame som er ment til deg etter noen google søk. Ett eksempel på dette kan jo være at du søker om herpes medisin/salve. Du kan banne på at du får reklame for lignende produkter rettet mot deg senere. Det som bekymrer meg mest er hva denne dataen kan brukes til, hvilken databaser som kan dukke opp senere hvor almenheten kan finne informasjon om naboens søkevaner, det er jo bare snakk om tid når man ser hvordan dagens utvikling er. Fremtidige jobbsøkere kan potensielt få jobbsøknaden avslått grunnet en facebook post hvor dem kritiserer noe eller legger frem egne meninger i ett offentlig fora. Vi nærmer oss ett samfunn med total overvåkning, USA har NSA som lytter til alle samtaler på nett, telefon og sms. Disse samtalene blir lagret å kan i verste fall bli brukt mot deg senere eller regelrett missbrukt/brukt til utpressing. De fleste andre land har lignende organisasjoner som innhenter informasjon å Big data. Har sett dette emnet dukke opp i flere fora hvor mange klarer å uttale..."Men jeg har ikke noe å skjule, så lenge dem tar de store stygge slemmingene så går det fint" Så du har altså virkelig ingenting å skjule som ikke kan skade deg eller noen nært deg om det kommer ut i det åpne? Du har ingen skjulte hemmeligheter du helst ikke vil at din familie, barn eller samboer får vite? Du har ingen tekstmeldinger, bilder publisert info du ikke vil at fremtidig arbeidsgiver skal kunne se? Så du vil virkelig bytte privatliv mot sikkerhetsfølelse? Mange spekulerer den dag i dag at det allerede er for sent, all info ligger ute å man får ikke slettet dette så det må bare briste å bære. Jeg mener at det må tiltak, lovendringer og demonstrasjoner til for å vise at vi ikke finner oss i dagens utvikling/informasjonsinnsamling. Jeg beklager om hele innlegget bare ble en vegg av tekst, er en del frustrasjon inne i bildet når jeg skriver så kan være ting som ikke er forklart/utdyper nok. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Jeg er en av få som ikke har Facebook-profil, og som aldri har hatt det. Liker ikke å ha slik informasjon om meg selv liggende ute, og det er enkelte mennesker jeg ikke vil bli søkt opp av i det hele tatt. Synes det er kjedelig å gå gå glipp av informasjon, samt å ikke bli husket på av de som mener at Facebook er den eneste måten å holde kontakt med andre på. Samtidig virker det som det også er mye slitsomt drama som foregår der, og som det er greit å ikke bli innblandet i. Det virker som om noen er veldig ukritiske til hva de legger ut på blogger, Facebook og andre sosiale medier, og det synes jeg er litt skremmende. Anonymous poster hash: 2af70...789
Gjest Sådetså Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 "Det virker som om noen er veldig ukritiske til hva de legger ut på blogger, Facebook og andre sosiale medier, og det synes jeg er litt skremmende." Ja det er skremmende, iallefall når informasjonen som deles kan bli missbrukt eller solgt videre til andre bedrifter. De fleste store slike bedrifter har retningslinjer som lar dem endre hva informasjonen vil bli brukt til etter hvert som selskapet utvikler seg. 1
Gjest Pheel Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 (endret) Måte på hvor paranoid man skal være. Har virkelig ingen tro på at Zuckerberg har noen som helst interesse av å misbruke noe jeg har lagt ut. Myndighetene kan bare lytte i vei på mine telefonsamtaler og, har såpass med selvinnsikt at jeg forstår at jeg ikke er av noen interesse lovlydig som jeg er uansett. Endret 20. august 2014 av Pheel 2
Gjest Sådetså Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Paranoid? Dette er jo en realitet. Zuckerberg har allerede gitt ut informasjon om borgere til både statlige etater samt solgt videre informasjon til markedsførere, reklamebyråer samt andre data "minere". Dette inkluderer "private" meldinger. For alt vi vet gjør dem det ja, foregår i statene iallefall. Norge har tidligere latt NSA avlytte Norske borgere så man kan med sikkerhet si at det foregår nok her til lands også men muligens ikke i en like omfattende grad. Det gjør deg ingenting at det som skal være ditt privatliv blir krenket? Vi beveger oss i en tid hvor ifølge NSA's handlinger er alle terrormistenkte til det motsatte er bevist. ALLE har noe å skjule. Om det ikke er for myndighetene kan det være for mannen sin, sin mor, sine barn eller andre i din omgangskrets. Dette kan være ting som er flaut eller som rett å slett kan såre en part. Har du aldri lastet ned noe eller brukt materiale som ikke er lovlig? Har du aldri kjørt over fartsgrensen eller brutt en annen lov? 1
Gjest Pop! Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Cookies har jo også blitt vanlig nå, du kan jo foreksempel se at du får reklame som er ment til deg etter noen google søk. Ett eksempel på dette kan jo være at du søker om herpes medisin/salve. Du kan banne på at du får reklame for lignende produkter rettet mot deg senere. Virkelig? Jeg har aldri noensinne fått reklame via Fb og det er fordi jeg bruker FF og masse sikkerhetsaddons og sørger for at jeg ikke skriver masse personlig ut på Fbkontoen min. Jeg ser ikke poenget med å dele informasjon med gudogenhver. Nå har jeg uansett en slags "død"Fbprofil. Den er der, men jeg er ikke så mye aktiv lenger. 1
Gjest Sådetså Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 Trenger ikke være Facebook. Gjelder Internett hvor slik reklame markedsfører mot deg etter for eksempel ett søk. Hvilke sikkerhetsaddons er det du bruker? Ser heller ikke vitsen med å dele alt, har selv facebook profil som jeg bruker for å markedsføre eget selskap. Samt at jeg holder kontakt med venner som bor langt borte. Bruker selv disse tjenestene, fordi det rett å slett er enkelt. Er dog mange år siden jeg startet så man kan ikke snu om i døren nå med boikott, informasjonen ligger jo der allerede.
Gjest Pop! Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 (endret) Jeg får det ikke via internett heller. Sikkerhetsaddons til FireFox: Adblock Plus, Adblock Plus Pop-Up Addon, BetterPrivacy, BluHell Firewall, BrowserProtect, DoNotTrackMe: Online Privacy Protection, Element Hiding Helper for Adblock Plus, Facebook Phishing Protector, Ghostery, LeechBlock, NoScript (Skjønner egentlig ikke at folk kan vandre rundt på internett uten denne).. Endret 20. august 2014 av Pop! 1
BritneyBitch Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Jeg har mine svin på skogen når det kommer til internettbruk, absolutt. Men hvis noen har tid til å følge med på hva jeg gjør, så er det helt i orden for meg.
Gjest Sådetså Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Jeg får det ikke via internett heller. Sikkerhetsaddons til FireFox: Adblock Plus, Adblock Plus Pop-Up Addon, BetterPrivacy, BluHell Firewall, BrowserProtect, DoNotTrackMe: Online Privacy Protection, Element Hiding Helper for Adblock Plus, Facebook Phishing Protector, Ghostery, LeechBlock, NoScript (Skjønner egentlig ikke at folk kan vandre rundt på internett uten denne).. Har så å si samme lista selv installert på firefox. Flotte addons som gjør surfedagene bedre. Jeg har mine svin på skogen når det kommer til internettbruk, absolutt. Men hvis noen har tid til å følge med på hva jeg gjør, så er det helt i orden for meg. Tror de fleste har det, de som mener dem ikke har det tror jeg ikke tenker seg så veldig godt om. Er det i orden for deg den dagen denne informasjonen havner åpent på nett å kan søkes samt kobles mot deg? Dette er ett scenario som klart kan skje, og som mest sannsynlig vil skje om utviklingen fortsetter slik den gjør idag.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Jeg har virkelig ingenting å skjule. Er lovlydig, går ikke på fylla eller gjør dumme ting som kan bli filmet og lagt ut på nett. Om en arbeidsgiver reagerer på at jeg leser tråder på KG om folk som vil gifte seg på et isflak, så sier det mer om arbeidsgiveren enn om meg. Anonymous poster hash: 31f75...55f 1
Gjest Sådetså Skrevet 20. august 2014 #12 Skrevet 20. august 2014 Så du har altså aldri lastet ned en sang eller brukt ett bilde som ikke var ditt? Om du er en av de få som aldri har brutt en lov eller gjort noe som kan komme å bite deg i etterkant så må jeg nesten gratulere.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Så du har altså aldri lastet ned en sang eller brukt ett bilde som ikke var ditt? Om du er en av de få som aldri har brutt en lov eller gjort noe som kan komme å bite deg i etterkant så må jeg nesten gratulere. Nei, hvorfor skulle jeg gidde å bryte loven for så teite ting? Anonymous poster hash: 31f75...55f 1
Gjest Sådetså Skrevet 20. august 2014 #14 Skrevet 20. august 2014 Så flott, gratulerer. Har liten tro på at du ikke har brutt noen som helst lov, noengang er sant men det får være en annen sak.
BritneyBitch Skrevet 21. august 2014 #15 Skrevet 21. august 2014 Har så å si samme lista selv installert på firefox. Flotte addons som gjør surfedagene bedre. Tror de fleste har det, de som mener dem ikke har det tror jeg ikke tenker seg så veldig godt om. Er det i orden for deg den dagen denne informasjonen havner åpent på nett å kan søkes samt kobles mot deg? Dette er ett scenario som klart kan skje, og som mest sannsynlig vil skje om utviklingen fortsetter slik den gjør idag. Tja, altså.. Hadde det blitt et problem at hvem som helst kunne søkt opp private samtaler på nett, så hadde jeg selvfølgelig sluttet å chatte med folk. Jeg hadde også tenkt meg litt mer om før jeg googler noe. Men at internettbruken min loggføres er helt i orden, så lenge ikke ting ligger åpent for alles øyne.
Gjest Sådetså Skrevet 21. august 2014 #16 Skrevet 21. august 2014 Tja, altså.. Hadde det blitt et problem at hvem som helst kunne søkt opp private samtaler på nett, så hadde jeg selvfølgelig sluttet å chatte med folk. Jeg hadde også tenkt meg litt mer om før jeg googler noe. Men at internettbruken min loggføres er helt i orden, så lenge ikke ting ligger åpent for alles øyne. Når det kommer til at det blir ett problem så er det nok for sent allerede. Alt som lagres den dag idag kan brukes til en annen agenda senere, selskapenes retningslinjer gjør slik at dem får så å si gjøre hva dem vil med informasjonen de sitter med. Å er det penger i å dele/selge videre informasjon så hvorfor ikke? Det å tenke seg om før man skriver som du nevner, tror jeg er veldig viktig på Internett. Det er også noe barna burde få inne med teskje tidlig, det som postes på nettet blir liggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå