Gå til innhold

Ca hvor lang tid tar det å avkjøle en kake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bake sjokoladekake og er ikke så dreven på kakebaking. Tenkte å prøve meg på en der jeg må dele kaken og ha glasur inni. Men hvor lenge må egentlig kaken stå før jeg kan dele den? Tror formen jeg har er 22 eller 24 cm (rund). Er det nok at den kjennes kald eller bør jeg vente for å være sikker på at den ikke er varm inni?

Noen som vet ca hvor lang tid det tar?

Anonymous poster hash: 46fd3...533
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar fort 2-3 timer etter min erfaring:)

Skrevet

Tar fort 2-3 timer etter min erfaring:)

Noe sånt :)

Husk at kaken smuler og smuldrer opp lettere når den er helt fersk, og da kan det være vanskeligere å dele den. Jeg synes ofte det er lettere å dele den om den er kjøleskapskald (kommer litt an på typen kake, men om det er sjokoladekake vil jeg tro det gjelder denne også). Om du har tid, så ville jeg satt den på kjøkkenbenken til den har romtemperatur, så satt den i kjøleskapet i noen timer.

Skrevet

Hvis du kan ta av ringen uten at kaken blir ødelagt går det litt fortere, men ja, det tar nok et par timer. Og siden du skal ha glasur inni er det en stor fordel at kaken er kald helt inn, ellers smelter glasuren/fyllet.

Skrevet

Takk for svar. Har laget den nå og den har stått en stund (rundt en time) på kjøkkenbenken. Har hørt den blir tørr hvis jeg setter den i kjøleskapet, men det stemmer kanskje ikke? Formen gikk fint av og jeg har hatt den over på et kakefat. Veldig spent på om jeg får til å dele den, vet ikke om jeg har en kniv som passer så godt til jobben, men det går vel med en vanlig brødkniv også?

Skrevet (endret)

Generelt blir bakevarer fortere tørt i kjølige temperaturer enn i romtemp, ja. Men det tar jo lengre tid enn en time. :) I mange kaker er det også endel fett (enten i deigen eller i kremen/glasuren), noe som gjør at den ikke blir så tørr. Brownies f.eks. holder seg jo fort i en uke.

En brødkniv kan fungere kjempefint. Selv er jeg fan av trådmetoden. (går like fint å bruke sytråd, og å skjære en liten fordypning rundt i stedet for tannpirkere)

Endret av Pingting
Skrevet

Det gikk fint, fikk til å dele den uten å ødelegge den. Serverte den til gjester og fikk mye skryt for den :)

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...