AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Hei. Jeg har et mål om å gå ned 5-6 kg. Veier 64 kg og er 167 cm høy. Har nylig startet opp med å trene igjen. Vil bli strammere og slankere. Jeg begynner som regel treningen med styrke (fokuserer på mage, rumpe og lår, men trenger også armene noen ganger) Trener ikke med tunge vekter, knebøy gjør jeg feks. med egen kroppsvekt, men syntes fortsatt at det er tungt. (er utrent) Jeg holder på med styrke i 20-30 minutter, før jeg deretter går på tredemølla i 20-30 min. På tredemølla jogger jeg ikke, jeg har på mellom 5-7 km i timen, men bruker høy stigning. Kjenner jeg blir like andpusten og svett av å bruke høy stigning og gå, istedet for å løpe med lav stigning. Innbiller meg at dette trener rumpa også. Dette skal jeg gjøre fremover 3-4 ganger i uka. Jeg har bare hørt at man ikke skal trene kondisjon og styrke i samme økt, da man ikke får noe resutat av det. Stemmer det? Er det bedre å dele opp? Men om jeg skal dele opp, må jeg gå på trening så og si hver dag, mens jeg egentlig kunne tenke meg å bare trene annenhver dag. Målet er som sagt i første omgang å gå ned i vekt og bli litt strammere. Ingen planer om å se ut som en fitnessutøver etc.. bare bli slankere og sunnere. Kostholdet og kaloriene har jeg kontroll på. Er det bare bortkastet å trene sånn, eller vil det gi resultater? Hvor lang tid tar det før man ser resultater? :-) Anonymous poster hash: e0b56...9d9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Jeg har bare hørt at man ikke skal trene kondisjon og styrke i samme økt, da man ikke får noe resutat av det. Stemmer det? Er det bedre å dele opp? Men om jeg skal dele opp, må jeg gå på trening så og si hver dag, mens jeg egentlig kunne tenke meg å bare trene annenhver dag. Anonymous poster hash: e0b56...9d9 Ikke noe problem å trene begge deler samme økt. Dersom det passer deg best er det bare å kjøre på. Anonymous poster hash: 2ac41...319
Gjest lillelarve Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Det ser bra ut i mine øyne i alle fall Og ja, man kan trene begge deler i samme økt. Jeg gjør det selv, og ser gode resultater fra det. Hva enn som funker best for deg!
Gjest lillelarve Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Forresten. Jeg så forandringer etter to måneder, men det er veldig individuelt. Og husk; kroppen blir vant til øvelsene du gjør, så etterhvert kan du jo bruke vekter, ta flere repitisjoner og generelt trene hardere. 1
Gjest Coolaid Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Er ikke 59/60 kg litt lite ? Man kan ofte få bedre resultater om man glemmer vekten og heller legger på seg litt muskler.
Gjest KateW Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 (endret) Jeg tror kanskje du vil få mer permanent resultat om du trener oftere og litt mindre hver gang. Personlig har jeg lagt opp til mimimum tre, oftes fire eller fem halvtimers-økter i uka. Det klarer jeg å holde, har nå holdt i ett drøyt år. Resultatet er da at jeg trener så ofte jeg har tid, blir ikke "sinna" på meg selv om jeg dropper to økter ei uke, og klarer dermed å innlemme dette i livsstilen min, og da blir også nedgangen mer permanent. I begynnelsen hadde jeg noen timesøkter, de ble jeg lei av, og nedprioritert alltid. (dersom du klarer å opprettholde motivasjon med timesøkter, så ville jeg fortsatt som du holder på) Endret 20. august 2014 av KateW
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 Jeg tror kanskje du vil få mer permanent resultat om du trener oftere og litt mindre hver gang. Personlig har jeg lagt opp til mimimum tre, oftes fire eller fem halvtimers-økter i uka. Det klarer jeg å holde, har nå holdt i ett drøyt år. Resultatet er da at jeg trener så ofte jeg har tid, blir ikke "sinna" på meg selv om jeg dropper to økter ei uke, og klarer dermed å innlemme dette i livsstilen min, og da blir også nedgangen mer permanent. I begynnelsen hadde jeg noen timesøkter, de ble jeg lei av, og nedprioritert alltid. (dersom du klarer å opprettholde motivasjon med timesøkter, så ville jeg fortsatt som du holder på) Tusen takk for svar! Tror du det? Saken er at det tar 10-15 min å kjøre hver vei til treningssenteret, og på den måten så tar det litt ekstra tid, noe som gjør at jeg syntes det er greit å heller først trene litt lenge når jeg først er der. Jobber og går deltid skole også, så har ikke fri mer enn 3-4 dager i uka. Vil helst prioritere kveldene med kjæreste og venner, som også jobber/går skole på dagtid. Er jo greit å trene når jeg er "alene" liksom. Liker også best å trene på morgenen, for da er det mye mindre folk. Men om det gir bedre resultater med kortere og lengre økter så kan jeg jo teste ut det! Er ikke 59/60 kg litt lite ? Man kan ofte få bedre resultater om man glemmer vekten og heller legger på seg litt muskler. Jeg vet ikke helt om det er for lite, men jeg er "godt i hold" nå. Kan være noe med at jeg ikke eier muskler, og at det meste av vekten på kroppen min er fett nå. Forresten. Jeg så forandringer etter to måneder, men det er veldig individuelt. Og husk; kroppen blir vant til øvelsene du gjør, så etterhvert kan du jo bruke vekter, ta flere repitisjoner og generelt trene hardere. Ok, tusen takk for svar! Ja, det er det som er planen etterhvert! Det ser bra ut i mine øyne i alle fall Og ja, man kan trene begge deler i samme økt. Jeg gjør det selv, og ser gode resultater fra det. Hva enn som funker best for deg! Tusen takk, nå ble jeg lettet! Er bare så vanskelig å vite når man leser rundt omkring, og sett flere steder at kroppen bryter ned musklene om man trener begge deler. Men tar uansett styrketreninga først. Ikke noe problem å trene begge deler samme økt. Dersom det passer deg best er det bare å kjøre på. Anonymous poster hash: 2ac41...319 Tusen takk, da skal jeg fortsette med det! Anonymous poster hash: e0b56...9d9
Gjest KateW Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 Bare for å presisere, her knyttet jeg resultat opp mot motivasjon. Personlig sliter jeg med motivasjon om jeg må trene for lenge, da tar det for mye tid, og jeg får ikke gjort andre ting, osv. Sist jeg var på treningsveiledning ba jeg derfor om å dele opp programmene mine. Men slik situasjonen din er, kan det være lange økter er best. Det finner du ut av! Lykke til!
Gjest Stining Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Hett tips: Tren styrketrening og løp intervaller etterpå! Intervallene kan se slik ut: 15 sek full sprint, 15 sek hvile (løper du på tredemølle hopper du bare av under hvilen og står med beina på siden). Gjør dette f.eks 5 runder første gangen. Så kan du øke antall og/eller lengde + hastighet etterhvert. (løp gjerne i oppoverbakke, så bruker du rompemuskulaturen mer også) Dette er MYE mer effektivt enn rask gange i 30 min. Dette er kick ass forbrenning, og du kommer til å kjenne det GODT! Når det gjelder styrketrening så er cluet å løfte så tungt som mulig, hvor du akkurat klarer 10 repitisjoner (uten at det går utover teknikken!) Her er alt du trenger å vite http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå