AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Vi er en gjeng jenter som går i fjellet sammen (type hytte-til-hytte) hvert år. Alle jentene kjenner noen av de andre, ingen kjenner alle. Jeg fikk baby i juni, og når årets tur skal være er babyen 13 uker. Ammingen fungerer fint, babyen er rolig, sover stort sett hele natten gjennom og er generelt en "enkel" baby. Dette er mitt andre barn. Jeg vil gjerne være med på turen, som i år skal gå i Jotunheimen. Jeg har snakket med mannen min om det, og vi har vurdert ruten og om det er forsvarlig. Jeg er fjellvant og i rimelig grei form etter graviditeten, så jeg er trygg på at det skal gå helt fint. De andre jentene har imidlertid sagt at de ikke vil jeg skal være med. De mener det er for utrygt i tilfelle det skjer noe på turen. Ingen av de andre jentene har barn, ingen av dem har møtt babyen og bare noen av dem kjenner meg. Jeg er både sint og lei meg. Sint fordi jeg føler disse jentene synes jeg er en uansvarlig mamma, uten å kjenne hverken meg eller baby, eller ha erfaring med det å ha baby. Sint fordi de tar en avgjørelse over mitt hode uten å diskutere det med meg. Og selvfølgelig lei meg fordi jeg ikke får være med på en tur jeg har gledet meg til. Er jeg urimelig? Er det uforsvarlig å dra på en sånn tur? Jeg får jo ikke lov å være med så spørsmålet er jo forsåvidt hypotetisk, men har behov for noen tilbakemeldinger fra andre :-) Anonymous poster hash: 2916b...678
skruf Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Jeg hadde ikke lagt ut på lang fjelltur i Jotunheimen med en 13 uker gammel baby. Hygieneforhold, overnatting, amming, ting kan skje uforventet og man er langt unna folk og hjelp, man kan tråkke feil og ramle stygt med babyen på magen i sele (selv om man er aldri så fjellvant så kan uhell skje). Så, skjønner at du synes det er kjipt, men jeg forstår venninnene dine. Man kan ikke være med på alt når man har en nyfødt, men det vil komme andre muligheter. Alt til sin tid. 16
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Vi er en gjeng jenter som går i fjellet sammen (type hytte-til-hytte) hvert år. Alle jentene kjenner noen av de andre, ingen kjenner alle. Jeg fikk baby i juni, og når årets tur skal være er babyen 13 uker. Ammingen fungerer fint, babyen er rolig, sover stort sett hele natten gjennom og er generelt en "enkel" baby. Dette er mitt andre barn. Jeg vil gjerne være med på turen, som i år skal gå i Jotunheimen. Jeg har snakket med mannen min om det, og vi har vurdert ruten og om det er forsvarlig. Jeg er fjellvant og i rimelig grei form etter graviditeten, så jeg er trygg på at det skal gå helt fint. De andre jentene har imidlertid sagt at de ikke vil jeg skal være med. De mener det er for utrygt i tilfelle det skjer noe på turen. Ingen av de andre jentene har barn, ingen av dem har møtt babyen og bare noen av dem kjenner meg. Jeg er både sint og lei meg. Sint fordi jeg føler disse jentene synes jeg er en uansvarlig mamma, uten å kjenne hverken meg eller baby, eller ha erfaring med det å ha baby. Sint fordi de tar en avgjørelse over mitt hode uten å diskutere det med meg. Og selvfølgelig lei meg fordi jeg ikke får være med på en tur jeg har gledet meg til. Er jeg urimelig? Er det uforsvarlig å dra på en sånn tur? Jeg får jo ikke lov å være med så spørsmålet er jo forsåvidt hypotetisk, men har behov for noen tilbakemeldinger fra andre :-)Anonymous poster hash: 2916b...678 Du må ta hensyn til de andre at de ikke vil ha en baby med på turen. Jeg hadde og sagt nei. Om bebissen er enkel hjemme så vet du ikke hvordan det er å gå i fjellet med den. Blir slitsomt for alle parter. Anonymous poster hash: 6f9c2...491 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Jeg har barn og jeg hadde ikke ønsket å ha deg med. Med to barn burde du faktisk allerede vite at babyer er uforutsigbare vesner og at ting tar utrolig mer tid med en gang man tar babyer med. Amming, bleieskift, gråt og ubehag, pauser av all verdens grunner... you name it! Det andre jeg lurer på er hvordan du faktisk hadde tenkt å gå denne turen med både baby OG oppakning? Anonymous poster hash: 7dd57...b9c 5
Gjest Leintle Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Jeg tenker det er en tid for alt, og at fjellturen din får komme når babyen kan være hjemme. De andre ønsker kanskje å dra på en fjelltur for å komme seg bort fra hverdagens kjas og mas, bekymringer og kjenne at en lever, da skjønner jeg at de ikke ønsker å ha med en mor med en liten baby. Selv om du tar ansvaret, vil de naturlig nok kjenne på et ansvar selv også. 2
Carmela Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Jeg forstår venninnene din godt, det hadde blitt en helt annen tur for de. Jeg har også gått mye i fjellet med baby og er fjellvant. Vi har også hatt enkel baby som vi har hatt med oss overalt. Jeg ville ikke ta med baby på en slik tur for de er så uforutsigbare, mener det ikke hadde vært til barnets beste. 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 Nei, du kan ikke ta med en så liten baby på fottur i fjellet fra hytte til hytte. Både pga babyen selv og turvenninnene dine. Jeg hadde ikke blitt med på en sånn tur hvis noen av de jeg skulle vært sammen med skulle slepe rundt på en liten baby. Alt til sin tid og du får bli med neste år. Anonymous poster hash: 25020...db4 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 Jeg er fjellvant og går mye fra hytte til hytte, aldri sett noen som har med en så liten baby. Hadde du lagt i ro på en hytte og gått dagsturer så hadde det vært annerledes, men hytte til hytte med en liten baby blir helt feil syns jeg. Hadde du gått med din mann så hadde det vært noe annet. Syns det er feil å påtvinge turvennene dine en tur med baby med alle de hensyn som da må tas, og har god forståelse for at de sier nei. Aksepter at denne gangen er det ikke mulig for deg å være med, men neste år når babyen ikke er avhengig av deg kan du være med som før. Egentlig syns jeg dette er noe du burde forstått uten at andre sa det til deg, så vær glad for at du har turvenner som vet å si fra, så ikke du hadde blitt med på turen, og det hadde blitt misnøye og baksnakking underveis. Anonymous poster hash: 4d75a...adf 6
vmbarbie Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Takk for svar! Det er fint å få noen betraktninger fra andre :-). Jeg ser jo saken bare fra min side. Jeg tror vel kanskje det jeg synes var mest leit var at de ikke snakket med meg om det, bare med hverandre. Det var bare en beskjed av typen "vi har snakket sammen og bestemt..." Men det er jo en tid for alt, og så får vi se om det blir tur til neste år eller ei. 1
Ciara Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Jeg skjønner at du føler at avgjørelsen ble tatt over hodet på deg. Når det er sagt må jeg bare si meg enig med resten. Dette er en jentetur, og en 13 uker gammel baby legger litt demper på det, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Altså; jeg er absolutt for at barn kan få glede av skogsturer og fjellturer fra de er små av. Men jeg synes ikke en 13 uker gammel baby hører med på en slik tur. Anonymous poster hash: e4776...c17
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #12 Skrevet 20. august 2014 Takk for svar! Det er fint å få noen betraktninger fra andre :-). Jeg ser jo saken bare fra min side. Jeg tror vel kanskje det jeg synes var mest leit var at de ikke snakket med meg om det, bare med hverandre. Det var bare en beskjed av typen "vi har snakket sammen og bestemt..." Men det er jo en tid for alt, og så får vi se om det blir tur til neste år eller ei. Jeg lurer fortsatt på hvordan du hadde tenkt å få med både baby og oppakning for en slik tur! Jeg ser jo hva jeg trenger for bare en dagtur, flere dager med fjellvandring krever enda mer! Anonymous poster hash: 7dd57...b9c
vmbarbie Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Jeg lurer fortsatt på hvordan du hadde tenkt å få med både baby og oppakning for en slik tur! Jeg ser jo hva jeg trenger for bare en dagtur, flere dager med fjellvandring krever enda mer! Anonymous poster hash: 7dd57...b9c Som sagt; jeg er fjellvant, så oppakningen er det minste problemet :-) Jeg pakker alltid enkelt, og det babyen trenger tar ikke så stor plass. Og det er snakk om to overnattinger på betjente hytter, ca 6 timers dagstur mellom hyttene, så fullt overkommelig sånn jeg ser det. Men jeg tar til meg alle tilbakemeldinger og ser at andre gjør andre vurderinger enn meg :-)
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #14 Skrevet 20. august 2014 Hva tenker du nå da Ts? Blir du med på turen?Anonymous poster hash: 81ec5...17b
vmbarbie Skrevet 20. august 2014 #15 Skrevet 20. august 2014 Hva tenker du nå da Ts? Blir du med på turen?Anonymous poster hash: 81ec5...17b Nei, jeg skal ikke være med. De andre som skal være med har sagt at de ikke vil ha meg med. Jeg startet tråden fordi jeg gikk og tenkte så mye på det og trengte noen flere synspunkter. Og det har jeg fått :-) 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #16 Skrevet 20. august 2014 Som sagt; jeg er fjellvant, så oppakningen er det minste problemet :-) Jeg pakker alltid enkelt, og det babyen trenger tar ikke så stor plass. Og det er snakk om to overnattinger på betjente hytter, ca 6 timers dagstur mellom hyttene, så fullt overkommelig sånn jeg ser det. Men jeg tar til meg alle tilbakemeldinger og ser at andre gjør andre vurderinger enn meg :-) Og likevel lurer jeg på hvordan du skal gjøre det rent praktisk.. Diger sekk på ryggen og babyen i sele foran? Utstyr til babyen utgjør jo endel, bleier, skiftetøy, varmt tøy.Utstyr til deg, mat, drikke, skiftetøy, varmt tøy.. Egen erfaring er at 6 timer fort blir 8 timer med baby på slep... Anonymous poster hash: 7dd57...b9c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #17 Skrevet 20. august 2014 Altså; jeg er absolutt for at barn kan få glede av skogsturer og fjellturer fra de er små av. Men jeg synes ikke en 13 uker gammel baby hører med på en slik tur. Anonymous poster hash: e4776...c17 Enig i dette. I tillegg er det jo dette en venninnetur. Ikke en venninner-og-barn-tur, ikke en venninner-og-mannen-og-babyen-til-den-ene-tur, det er en venninnetur. Hvis mine venninner begynte å ta med barn på lite barnevennlige venninne-aktiviteter, så hadde jeg også blitt oppgitt... Anonymous poster hash: f7253...a6f
La Luna Skrevet 20. august 2014 #18 Skrevet 20. august 2014 Så fint å se en TS som faktisk tar til seg det de andre sier :-) kudos til deg! 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #19 Skrevet 20. august 2014 Bare av nysgjerrighet: hvor/hvordan hadde du tenkt at babyen skulle sove underveis? Altså, mens dere var ute og gikk? En så liten baby sover jo vanligvis mange timer i døgnet. Anonymous poster hash: da446...b03
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #20 Skrevet 20. august 2014 Og likevel lurer jeg på hvordan du skal gjøre det rent praktisk.. Diger sekk på ryggen og babyen i sele foran? Utstyr til babyen utgjør jo endel, bleier, skiftetøy, varmt tøy.Utstyr til deg, mat, drikke, skiftetøy, varmt tøy.. Egen erfaring er at 6 timer fort blir 8 timer med baby på slep... Anonymous poster hash: 7dd57...b9c Og noen ganger 16 timer................ Babyer endrer lynne og behov hele tiden, og det kan skje på turen. Jeg synes det er ganske uansvarlig å dra på en slik type fjelltur med et så lite barn av alle de grunner skruf nevner. En god og veldig fjellvant kollega av meg døde på en likenende fjelltur for noen få år siden - han var med andre, har gått X antall ganger i fjell og er i super form. Han skled nok litt, og falt utenfor en skrent. Jeg synes helt ærlig du og er noe selvsentrert når du ikke forstår venninnene dine; jeg har selv en baby nå, og ville blitt utrolig stresset av andre som hadde med seg små babyer på fjelltur. Selv om ikke moren var engstelig, ville jeg vært engstelig for hva som kunne skje - og jeg følt at jenteturen gikk litt i vasken nettopp fordi jeg ikke klarer se bort fra barnets behov og potensielle hendelser som kan skje. Alle føler seg plutselig ansvarlige for ditt barn - og det ansvaret ønsker man jo ikke når man først er på ferie. Anonymous poster hash: 6cd9f...d3d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå