Gå til innhold

HSG-røntgen (kontrastvæske eggledere) i Stavanger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om dette gjøres? Går man via fastlegen eller tar kontakt direkte?

Eventuelt noen privatklinikker som utfører dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet om dette gjøres? Går man via fastlegen eller tar kontakt direkte?

Eventuelt noen privatklinikker som utfører dette?

Du må ha henvisning. Jeg regner med at henvisningen også er mest aktuell for gynekologer, det finnes jo flere alternative måter å sjekke eggledere på og gynekologen vil velge hva som er mest hensiktsmessig for deg. Alternativ er vannscanning/ultralyd med kontrast, som mange gynekologer gjør inkludert private sentre hvor du ikke trenger henvisning, og egglederundersøkelse ved laparaskopi dersom det er aktuelt å undersøke flere ting samtidig. Det er kun et fåtall røntgenundersøkelser en kan bestille selv privat, som mammografi. Jeg vet ikke om noen private gjør undersøkelsen, men du må i så fall sannsynlig reise til Oslo, hør med Volvat eller Aleris?

Skrevet

Du må ha henvisning. Jeg regner med at henvisningen også er mest aktuell for gynekologer, det finnes jo flere alternative måter å sjekke eggledere på og gynekologen vil velge hva som er mest hensiktsmessig for deg. Alternativ er vannscanning/ultralyd med kontrast, som mange gynekologer gjør inkludert private sentre hvor du ikke trenger henvisning, og egglederundersøkelse ved laparaskopi dersom det er aktuelt å undersøke flere ting samtidig. Det er kun et fåtall røntgenundersøkelser en kan bestille selv privat, som mammografi. Jeg vet ikke om noen private gjør undersøkelsen, men du må i så fall sannsynlig reise til Oslo, hør med Volvat eller Aleris?

Takk for svar. Jeg vil helst unngå laparaskopi, og da jeg var hos gynekolog ( er en stund siden nå) var det det som ble nevnt. Vannscanning har jeg faktisk ikke hørt om, dette høres veldig likt ut som det jeg nevnte (HSG røntgen).

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg vil sjekke egglederne da jeg tror de er tette etter en betennelse- har prøvd å bli gravid i 4 år- og har hørt at kontrastvæske kan hjelpe til å åpne opp, og gjøre det lettere å bli gravid.

Skrevet

Jeg hadde en kontrastvæskeundersøkelse på et lokalt sykehus.

Jeg fikk henvisning til utredning fra fastlege, og dette var en del av utetreningsopplegget på dette sykehuset.

Anonymous poster hash: 4c074...eef

Skrevet

Jeg fikk henvisning til utredning fra fastlege, og dette var en del av utetreningsopplegget på dette sykehuset.

Skrevet

Vil du fortelle mer om selve undersøkelsen? Måtte du faste på forhånd? Hvor lang tid tok det? Kunne du gå på f.eks jobb rett etterpå? Etc.

Skrevet

Vil du fortelle mer om selve undersøkelsen? Måtte du faste på forhånd? Hvor lang tid tok det? Kunne du gå på f.eks jobb rett etterpå? Etc.

Tror jeg fastet på forhånd, ja. Men etterpå var jeg helt fin. Jeg hadde lang reisevei så tuten til sykehuset tok hele dagen, men jeg kjørte bilen hjem rimelig raskt.

Selve undersøkelsen var ikke spesielt morsom, da det var mye utstyr oppi meg, og mye folk til stede mens jeg lå å skrævet. Men, men...

Skrevet

Takk for svar. Jeg vil helst unngå laparaskopi, og da jeg var hos gynekolog ( er en stund siden nå) var det det som ble nevnt. Vannscanning har jeg faktisk ikke hørt om, dette høres veldig likt ut som det jeg nevnte (HSG røntgen).

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg vil sjekke egglederne da jeg tror de er tette etter en betennelse- har prøvd å bli gravid i 4 år- og har hørt at kontrastvæske kan hjelpe til å åpne opp, og gjøre det lettere å bli gravid.

Du kan gjøre eggledersjekk uten røntgen, ved bl.a. Klinikk Hausken i Haugesund, uten henvisning. www.klinikkhausken.no for prisliste og kontaktinformasjon.

Skrevet

Klinikk hausken er i Bergen og.

Anonymous poster hash: eb0bb...861

Skrevet

Jeg fastet også og tok et klyster på morgenen, Synes det var greit å ikke kjøre selv og bli hentet. Selve undersøkelsen var slitsom.

Anonymous poster hash: eaf66...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...