AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #1 Skrevet 19. august 2014 Hei! Jeg sitter nå i mitt siste år på en bachelor og skal ta Ex.Phil. Jeg lurer litt på om jeg skal ta selvstudium og bare gå opp til eksamen, da jeg har mye annet som skjer dette året og et normalt løp krever flere seminarer og innleveringer. Tenker jeg kan spare litt tid på å ta det som selvstudium og heller høre på podcaster fra forelesninger. Er det noen som har noen er erfaringer med å ta Ex.Phil som selvstudium? Hvordan er det, og hvordan er eksamen lagt opp? Anonymous poster hash: 4b4b1...970
Gjest constance90 Skrevet 19. august 2014 #2 Skrevet 19. august 2014 Eneste som er dumt å ta det som selvstudie er at du går glipp av drøfting og ulike vinkler av artiklene osv
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #3 Skrevet 19. august 2014 Jeg tok seminar modellen og det er jeg veldig glad for. Det hadde vært my å huske til eksamen. Anonymous poster hash: e9fd4...f2c
Pialill Skrevet 19. august 2014 #4 Skrevet 19. august 2014 fordelen med seminarmodellen er at du slipper unna med 2 timer i uken, hvor du er på seminar (hvor du kan sove for den slags skyld, så lenge du er med på oppropet) og 1-2 skriftlige oppgaver du må skrive. En multiplechoice-test noen uker før eksamnene begynner og du er i mål. Da slipper du å lese til eksamen i det heletatt. Dersom du ikke er så nøye på karakteren klarer du deg fint til en C på 1-2 dagers arbeid dersom du er litt god på å skrive oppgaver. Forelesningene er helt unødvendige med mindre du syns filosofi er en fest
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #5 Skrevet 19. august 2014 Strykprosenten på selvstudiumsvarianten er fascinerende høy, også blant studenter som vanligvis ikke stryker på eksamen. Det er en av grunnen til at de største universitetene innførte og anbefalte seminarmodellen, da det jo er meningen at studenter helst skal komme seg forbi ex.phil tidlig i studiet, siden det er et forberedende fag. Anonymous poster hash: b2e7c...ee9
Munter Skrevet 19. august 2014 #6 Skrevet 19. august 2014 Det spørs kor kos sjølvdisiplin du har. Kjem du til å lesa nok om du går for sjølvstudium? Eg gjekk inn for å lesa på eiga hand, sidan eg syntes seminara var noko herk. Eg enda opp med å sprenglesa dagane før eksamen, og fekk C sidan eg var heldig med oppgåva. Kor viktig er det for deg å få ein god karakter? Snittkarakteren er bedre hjå dei som vel seminarmodellen. Om du vel sjølvstudium, så anbefalar eg deg å lesa kompendia fyrst, slik at du får oversikt. Tips: Når du har fått kontroll på Sokrates, Platon og Aristoteles går det lettare å få oversikt over resten.
FrøkenBaker Skrevet 19. august 2014 #7 Skrevet 19. august 2014 Seminarmodellen. Selvstudium høres enklest ut, men i forhold til vanskelighetsgraden er det bedre og enklere å ta seminarmodellen. Og ja, over 50 % stryker på eksamen. Folk undervurderer det litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå