Gå til innhold

Andre som har lagt merke til dette? Venninner + populæritet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Er noe jeg har lagt merke til som jeg synes er kjedelig, og det er at mennesker har en tendens til å ville være med eller prioritere populære mennesker mer enn upopulære. Det er kanskje veldig åpentlyst og logisk men likevel ganske kjipt.

Jeg selv var tidligere veldig populær og hadde mange venninner. ´´Alle´´ visste hvem jeg var. Dessverre mistet jeg maaange venninner med årene (noen flyttet, andre vokste i fra meg eller jeg fra dem) noe som har resultert i at kvinner kan være noe restrektiv med å bli god venninne med meg. Det er som jeg ikke er kul nok, populær nok. Det virker som folk dømmer veldig lett om en ikke har så mange venner, for da er man liksom ikke så viktig eller kul nok? Veldig vanskelig å forklare men jeg har i vært fall merket at folk blir mer hyggelige og frempå mot folk som er populære da. Som at de vil heller ha en slik venninne, enn en venninne uten noen venninner liksom. Som man er en ´´looser``, selv om det ofte ikke er tilfellet.

Jeg har også merket at man blir tatt mer for gitt, dette også fordi man ikke er så ´´viktig``. Jeg føler de få venninne jeg har på en måte vet at de har meg, og ikke trenger å stresse. For jeg har jo ikke andre enn dem, så da forsvinner jeg ikke så lett heller?

Håper noen forstår hva jeg vil frem til her :) Er det andre som føler litt likt? De populære jentene vil bare fortsette å bli mer populære, fordi folk vil heller omgås slike folk enn oss vanlige mennsker med 2-3 gode venninner.

Anonymous poster hash: 53b0e...4f2
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig der, jeg har 4-5 gode venniner som jeg møter ofte og en sirkel på flere andre som jeg møter i ny og ne. Jeg er ikke en av dem som har en million venniner å ringe,men det plager meg heller ikke. Hvis det plager deg så går det bare utover deg selv og hvis du VIL ha flere venner så går det alltid ann å få det.

Skrevet

Herregud så mange skrivefeil :rodme: Håper dere skjønner hva jeg mener.

ts

• Liker 1
Skrevet

Enig der, jeg har 4-5 gode venniner som jeg møter ofte og en sirkel på flere andre som jeg møter i ny og ne. Jeg er ikke en av dem som har en million venniner å ringe,men det plager meg heller ikke. Hvis det plager deg så går det bare utover deg selv og hvis du VIL ha flere venner så går det alltid ann å få det.

Ja, jeg kjenner litt på det faktisk. Jeg synes det er ydmykende å være avhengig av mine to gode venninner som jeg har igjen. Jeg vet at hun ene skal flytte til hovedstaden neste år, og da sitter jeg igjen med ei venninne som er i full gang med familie og barn. Ser for meg at om kort tid blir jeg mer eller mindre alene, og det blir en ond sirkel, for er man alene og uten venner så tiltrekker man IKKE nye venner. De vil da stille spørsmål i sitt stille sinn om hvorfor jeg ikke har flere venner enn det jeg har.

Populære kvinner har myyye lettere for å få nye venninner dessverre, for de er spennende og ettertraktet. Alle vil ha en bit av populæritet, og det får man jo om man omgås folk som er populære.

Hvordan komme ut av denne sirkelen? Jeg på min side har prøvd å ta intiativ flere ganger, men det virker som alle unge voksne kvinner i dag har nok med seg og sitt? De har ikke behov for flere bekjentskap.

ts

Skrevet

Kjenner til det, da. Jeg hadde mange venninner, men noen flyttet, noen forsvant bare (vokste fra hverandre?) og andre igjen ble superopptatt med mann og barn. Så her sitter jeg da. Som eneste single med annen hver uke barnefri, og ingen å være sammen med. Man får jo ikke nye venner.

Skrevet

Har ikke en eneste venninne jeg... det er utrolig sårt :(

• Liker 1
Gjest Pink.Pearls
Skrevet (endret)

Dette er dessverre fakta. Mennesker er egoistiske og alle vil være viktige eller med andre ord; i sentrum. Som du sier selv er populære kvinner mer interessante nettopp fordi de er populære, og mange vil ha en bit av det.

Jeg har selv merket at det er flere etterspørsler fra venninner om vi skal finne på noe, de gangene jeg har vært supersosial en periode med andre venner. Det smitter på en måte. Er man mye sosial og finner på ting, vil andre også joine. Sitter man mye alene, og det lyser at man ikke gjør noe spesielt så er det heller ingen som tar kontakt.

Endret av Pink.Pearls
Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

Anonymous poster hash: b8925...dff
  • Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

Blir 25 år :)

ts

Skrevet

Det er dessverre sånn det er. Folk er redd for å bli sett rart på om de er venner med "feil" personer, selv om man egentlig liker den personen. Utrolig trist.

• Liker 1
Skrevet

Det er dessverre sånn det er. Folk er redd for å bli sett rart på om de er venner med "feil" personer, selv om man egentlig liker den personen. Utrolig trist.

Så sant som det går ann å bli. Folk er livredde for å skille seg ut, og er man med noen som er ´´upopulære´´ over lang tid kan man risikere å bli sett litt rart på. ´´Hvorfor er du så mye med henne??`` liksom..

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv merket at det er flere etterspørsler fra venninner om vi skal finne på noe, de gangene jeg har vært supersosial en periode med andre venner. Det smitter på en måte. Er man mye sosial og finner på ting, vil andre også joine. Sitter man mye alene, og det lyser at man ikke gjør noe spesielt så er det heller ingen som tar kontakt.

Men hvordan vet vennene dine om du har vært supersosial en periode? Det er ikke sånn at jeg forteller vennene mine om jeg har vært mye sosial med andre, ikke publiserer jeg sånt på fb helller, liker ikke det. Sånn sett kan jo ikke venner vite om du er supersosial eller ikke, noen har en trang til å skrive alt på fb, mens andre er sosiale uten å legge det ut på fb.

Anonymous poster hash: 7f439...eeb

Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

Hvordan det forresten? :)

ts

Skrevet

Men hvordan vet vennene dine om du har vært supersosial en periode? Det er ikke sånn at jeg forteller vennene mine om jeg har vært mye sosial med andre, ikke publiserer jeg sånt på fb helller, liker ikke det. Sånn sett kan jo ikke venner vite om du er supersosial eller ikke, noen har en trang til å skrive alt på fb, mens andre er sosiale uten å legge det ut på fb.

De merker det om en ikke alltid svarer på telefonen, eller er opptatt med andre venninner når de ringer, blir tagget i bilder på sosiale medier, generelt ikke tar så mye kontakt (er opptatt med andre ting).

F.eks hvis en venninne ringer, og du svarer telefonen og sier ´´hallo, kan vi ikke prate litt senere for jeg er på cafe med noen venninner``. Da ble du plutselig mer ettertraktet :fnise:

ts

Gjest Pink.Pearls
Skrevet

De merker det om en ikke alltid svarer på telefonen, eller er opptatt med andre venninner når de ringer, blir tagget i bilder på sosiale medier, generelt ikke tar så mye kontakt (er opptatt med andre ting).

F.eks hvis en venninne ringer, og du svarer telefonen og sier ´´hallo, kan vi ikke prate litt senere for jeg er på cafe med noen venninner``. Da ble du plutselig mer ettertraktet :fnise:

ts

Der svarte du på spørsmålet rettet til meg ganske greit :) Ja, de merker det om man er mye opptatt med andre ting osv.

Skrevet

Er vel normalt vanskelig å komme inn i andres vennegjenger. Jeg er på din alder TS og flyttet til ny by i sommer. siste 2 ukene har 2 uavhengige personer sendt meg melding om vi skal finne på noe. Dette er to jeg aldri hang med på fritiden da det var naturlig(gikk på samme skole), da hadde de en vennegjeng og husker jeg ønsket å bli med, men aldri ble invitert. Nå som mange flytter på seg, stifter familie, osv har sikkert vennegjengen gått i oppløsning og de prøver å hente inn nye venner. Sånn synes jeg det alltid har vært, i 9 av 10 tilfeller så blir man venn med en som har lite sosialt nettverk for det er de som vil ha nye venner.

Anonymous poster hash: ffb48...d78
Skrevet

Jeg var upopulær på skolen og ble mobbet, og det har totalt snudd seg. Synes folk nesten maser om å finne på noe, og når jeg er ute så er det ikke et sekund fred og få før noen MÅÅÅ snakke med meg. Føler at alle vet hvem jeg er, for helt fremmede for meg kan komme frem og rope navnet mitt som om vi var gode venner. Likevel har jeg få nære venninner. Jeg har noen jeg aldri ser, men snakker med dem hver dag. Andre ser jeg et par ganger i uken.

Anonymous poster hash: b5926...ecd

Skrevet

Heisann! Er noe jeg har lagt merke til som jeg synes er kjedelig, og det er at mennesker har en tendens til å ville være med eller prioritere populære mennesker mer enn upopulære. Det er kanskje veldig åpentlyst og logisk men likevel ganske kjipt.

Jeg selv var tidligere veldig populær og hadde mange venninner. ´´Alle´´ visste hvem jeg var. Dessverre mistet jeg maaange venninner med årene (noen flyttet, andre vokste i fra meg eller jeg fra dem) noe som har resultert i at kvinner kan være noe restrektiv med å bli god venninne med meg. Det er som jeg ikke er kul nok, populær nok. Det virker som folk dømmer veldig lett om en ikke har så mange venner, for da er man liksom ikke så viktig eller kul nok? Veldig vanskelig å forklare men jeg har i vært fall merket at folk blir mer hyggelige og frempå mot folk som er populære da. Som at de vil heller ha en slik venninne, enn en venninne uten noen venninner liksom. Som man er en ´´looser``, selv om det ofte ikke er tilfellet.

Jeg har også merket at man blir tatt mer for gitt, dette også fordi man ikke er så ´´viktig``. Jeg føler de få venninne jeg har på en måte vet at de har meg, og ikke trenger å stresse. For jeg har jo ikke andre enn dem, så da forsvinner jeg ikke så lett heller?

Håper noen forstår hva jeg vil frem til her :) Er det andre som føler litt likt? De populære jentene vil bare fortsette å bli mer populære, fordi folk vil heller omgås slike folk enn oss vanlige mennsker med 2-3 gode venninner.

Populær og populær fru blom !? Ingen vil stå alene , det ligger i genene og var avgjørende for vår overlevelse for 10.000 år siden.

Man søker seg til det trygge og det er styrke og makt i antall.

Jente grupper har ne annen dynamikk og gruppen har ofte ikke noen annen funksjon enn å ekskludere andre som ønsker innpass. Det fører til økt selvfølelse og gir makt for de som er innenfor. De gjør egentlig ikke noe spesielt, annet en å være en gruppe.

Gutter danner oftere grupper basert på felles interesser, hvor andre med samme interesse får innpass.

Når jeg setter spørsmålstegn ved populær så er det fordi den sterke i gruppa kanskje er like mye fryktet som hun er ettertraktet. Man vil holde seg inne med den som har makta til å gjøre hverdagen til et helvete.

Man vil helst være berømt og populær til nød beryktet og fryktet :danse:

Skrevet

Blir 25 år :)

ts

Overrasket over at du fremdeles snakker om populær/upopulær når du er så gammel. I mitt hode er de kategoriene der noe som hører skolegården til.

Skrevet

Vel, jeg velger venner ut fra lojalitet og ikke hvor populære de er ellers.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...