hjertesukka Skrevet 19. august 2014 #1 Skrevet 19. august 2014 Som tittelen sier; jeg skal igang med å male noen gamle kjøkkenskaper som skal vare inntil jeg skifter kjøkken. Men vil gjerne at det skal se bra ut inntil det skjer. Har malt mye før, men regner med at det har kommet nye farger og maling på markedet siden sist. Har lyst på lysegrå farge, men skal male over en mørk blåfarge som skapene har fra før. Så da trenger jeg vel flere strøk enn vanlig, kanskje. Har noen forslag til type maling jeg kan bruke her? Blank, halvblank?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #2 Skrevet 19. august 2014 Puss ned, vask med salmiakk og begynn med grunning. Ellers ender du opp som h*n som malte lister og ikke forstod hvor malinga ikke satt... spør etter beste produkt hos malingselgeren i ditt nærområde.Anonymous poster hash: ba68e...42e
hjertesukka Skrevet 19. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2014 Takk. Hvor grundig må jeg pusse ned? Holder det med å lage en ru overflate?
Muscae Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Ja, det holder å bare "skrape litt" i den blanke overflaten som finnes fra før, trenger ikke å fjerne malingen. De fleste heftegrunner er så bra at egentlig er det ikke nødvendig å pusse i det hele tatt. Om du bruker heftegrunn har det ikke noe å si hvilken farge som var der før, siden den dekker over den gamle malingen. Heftegrunnen er hvit, og du trenger ikke å være pirkete når du maler den, siden den ikke vil vise. Bare pass på at det blir jevnt, så du ikke får bølger og klumper når du skal male over. Når det kommer til hvilken maling du trenger, så er det smakssak, men jeg ville uansett valgt vanntynnet maling! Oljemaling er noe skikkelig søl, og du må kaste alle penslene etter bruk, da det er umulig å få skikkelig rent. Vanntynnet maling vaskes bort med vann, oljemaling må du bruke white spirit på. Jeg liker supermatt fra Jotun, den er ganske ny, og veldig populær, men det er kanskje upraktisk på et kjøkken der det er en del fett og smuss. Den er uansett mye bedre å vaske av overflate malt med jotun supermatt, enn det var tidligere med matt maling, da malingen forsvant om du vasket den. Veldig mange velger likevel blank maling på kjøkken, fordi det er lett å vaske av. Fordelen med supermatt er at det skjuler alle ujevnheter, så du trenger ikke å være så nøye når du maler. Blank malling viser alt! Ville brukt en fin, korthåret liten rulle, og en rund pensel for å komme til i kriker og kroker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå