AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #1 Skrevet 19. august 2014 Jeg er ei jente på 22 år som akkurat har begynt på et nytt studium. Vi er ca. halveis i fadderuka, men jeg føler allerede at jeg er begynt å havne uttafor i klassen jeg skal gå i. Fadderuka har til nå dreid seg mest om drikking og festing, noe jeg ikke synes er så veldig gøy. Jeg har likevel vært med på noe, men ikke alt og merker at jeg begynner å bli sliten. Jeg merker at folk allerede har begynt å finne "sine" gjenger, og at jeg er ikke med i noen av dem. Det er så tydelig at jeg ikke er en del av gjengen, jeg merker det ved at de ikke venter på meg hvis går et sted, i dag var jeg med noen på butikken, jeg havnet sist i køen, og de venta ikke på at jeg skulle bli ferdig å betale, det var liksom som om de ikke la merke til at jeg i det hele tatt var der, for ingen pratet til meg, jeg forsøkte å delta litt i samtaler, men jeg merker jo også at jeg er ganske forskjellig fra de fleste i klassen min, jeg har ingenting å prate med dem om. Jeg liker å diskutere, gjerne politikk og religion eller andre ting som har med samfunnet å gjøre. Og så er jeg en ganske stille og rolig person også, jeg er ikke spesielt sjenert, jeg er ikke redd for å prate med folk, det er bare det at jeg ikke har så mye å prate med dem om. Og så liker jeg ikke å ta plass, det er ikke typisk meg å buse fram "her er jeg!", jeg liker ikke å måtte kjempe for å få ordet i grupper, jeg foretrekker når vi er få mennesker, det er slik jeg blir kjent med folk, jeg må helst være alene med dem, det tar kanskje litt tid, men når jeg først blir ordentlig kjent med folk, så blir vi gjerne gode venner. Men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, på de fleste arrangamenter er det ofte veldig folksomt, faddergruppa mi er på ca. 25 personer, det er litt for mange til at jeg klarer å slappe av, og jeg forsvinner på et måte litt inn i min egen verden. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kjent med folk? Anonymous poster hash: 72e34...c75 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #2 Skrevet 19. august 2014 Vet ikke helt hvilke tips jeg kan gi for jeg sliter med det samme selv. Men kanskje det hjelper å høre at det er flere som føler seg utenfor i klassen. Etterhvert under studiet er det kanskje gruppearbeid osv, da er det jo mindre grupper som skal jobbe sammen over en periode. Da blir det lettere å komme i snakk med folk og bli bedre kjent Har hjulpet litt for meg iallefall. Uansett, lykke til! Blir nok bedre etterhvert da du nettopp har startet. Er flere på mitt studie som ikke var så aktive under fadderuka men som allikevel har fått seg venner etterhvert Meg inkludert! Anonymous poster hash: e53aa...9f3 1
Prestekragen Skrevet 19. august 2014 #3 Skrevet 19. august 2014 Det er som å høre om meg selv jo! Har hatt det sånn mange ganger. Kan vel egentlig ikke gi deg noen tips, men har lært meg å drite i det. Gidder ikke waste tid på uinteressante mennesker uansett 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #4 Skrevet 19. august 2014 Prøv å meld deg som frivillig på noen studentorganisasjoner. Det var det som reddet meg da jeg følte det samme. Anonymous poster hash: 9caf4...fb0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #5 Skrevet 19. august 2014 Ærlig talt. Det er ikke klassetur du er på ts. Du skal skaffe deg en utdanning. Drit i å være så desperat i å sosialisere deg med folk du ikke har noe til felles med. Hva er vitsen liksom.. Anonymous poster hash: 805d7...886 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #6 Skrevet 19. august 2014 Takk for svar! Jeg hadde jo egentlig håpet at dette skulle være en "ny start", jeg har egentlig nesten ikke noen venner, jeg har en ordentlig god venninne og to andre gode venninner som jeg kan henge med fra hjemstedet, men vi bor veldig langt fra hverandre, så håpte jo at jeg skulle få noen gode venner her også. Jeg skal jo selvsagt gi det litt tid før jeg konkluderer med at jeg er venneløs, men merker jo at de andre i klassen er ganske forskjellig fra meg. Jeg sliter ofte med å finne mennesker som er lik meg og merker ofte at jeg går bedre overens med voksne mennesker, det har bestandig vært slik. Jeg vet at jeg ikke absolutt må ha venner her, men jeg skal innrømme at jeg kjenner meg fryktelig ensom akkurat nå, og skulle ønske jeg hadde i alle fall en person her som jeg kunne gjøre ting på fritiden sammen med. Jeg føler ofte at jeg er dømt til å være alene i og med at jeg ikke går på store fester og ikke går ut på byen. Det er nesten så jeg vurderer å hive meg med på den kristne faddegruppa, selv om jeg ikke er religiøs, da slipper jeg hvert fall at alt skal dreie seg om drikking og jeg ser for meg at det kanskje er færre mennesker der... Anonymous poster hash: 72e34...c75 3
Gjest Awzm me Skrevet 19. august 2014 #7 Skrevet 19. august 2014 (endret) Hvor stor er klassen din da? Tviler på at alle har funnet noen! Om dere har forelesninger er det jo bare å sette seg ned ved noen som ikke sitter i en stor gjeng og prater sammen. Og det er fremdeles mer igjen av fadderuken, bli med på vors, du trenger jo ikke drikke om du ikke vil det, eller bli med ut eller noe, men bare på vorset og snakk og bli kjent med folk der Endret 19. august 2014 av Awzm me
isbjørnungen Skrevet 19. august 2014 #8 Skrevet 19. august 2014 I fadderukene er de fleste ganske usikre på seg selv, uansett hvordan det virker utad. Folk er superstressa og gjør masse for å virke trygge og "med i gjengen". Og "gjengene" som former seg er veldig ofte bare trygge havner for de fleste, og de endrer seg ofte mye etter fadderukene. De beste vennskapene blir ikke nødvendigvis til i tequilafylla Hva med å invitere en liten gjeng (ikke flere enn at du føler deg komfortabel) til middag og film? Da kan du kontrollere miljøet litt slik at du føler deg mer tilpass. Velg deg ut noen som virker til å være rimelig ålreite, kanskje du blir positivt overrasket! 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #9 Skrevet 19. august 2014 Jeg skulle faktisk foreslå å finne noen religiøse så slipper du festmas og alkohol. Bli heller med i et kor, teatergruppe eller noe du interesserer deg for.Anonymous poster hash: b2a91...823 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #10 Skrevet 19. august 2014 Er i litt samme situasjon, og tror det viktigste er å ikke gi opp. Er fort gjort å gi opp når man møter litt motgang, men hvis du ekskluderer deg selv kommer jo de til å gjøre det også... Dukk opp på alt de andre dukker opp på, og prøv så godt du kan å snakke med folk fra klassen. Forhåpentligvis så løser det seg etterhvert. Eventuelt kan du jo bli med i en studentforening i tillegg. Anonymous poster hash: c213c...47c 2
bunny_94 Skrevet 19. august 2014 #11 Skrevet 19. august 2014 Hadde det akkurat som du beskriver her, og har etter 1 år egentlig fremdeles ingen venner i klassen. men for å være ærlig driter jeg i det. jeg er med i en studentorganisasjon på fritiden og har masse venner både der og i studentboligen jeg bor i. Husk at du ikke treng å være venner med folk bare fordi du studerer sammen med de. det gjør hverdagen litt enklere selvsagt men er ikke viktig for å overleve. i hvilken by studerer du? om du er i Bergen kan du sende meg ei PM og ta kontakt om å finne på noe 1
Cambria Skrevet 19. august 2014 #12 Skrevet 19. august 2014 Jeg vet veldig godt hvordan du har det. Hvis det er til noen trøst så blir sjeldent gjengene som dannes i fadderuken særlig varig. Gjennom studietiden kan du også merke at vennegjengene forandrer seg. Mitt råd til deg er å luke ut de du ser at er litt mer alene og stille slik som deg. Da finner du noen som er mer lik på deg og det blir lettere å komme i kontakt Hvor studerer du foresten?
Valetta Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Jeg skjønner godt at du synes det er leit. Studietiden handler jo mye om å finne venner og sosialisere i tillegg til det å få seg en utdannelse. Men vet du, slaget er ikke tapt. Husker når jeg tok utdanning så ble faddergruppene ganske fort løst opp. De er en trygghet i starten, og folk klamrer seg nok litt fast for å slippe å føle seg alene. Jeg er sikker på at du kommer til å finne "dine" folk etterhvert når ting har gått seg litt til. Som noen andre nevnte så blir det jo etterhvert dannet nye grupper. Gruppeoppgaver, kollokvie osv. Da er det lettere å bli skikkelig kjent. Dette fadderopplegget er alltid litt krampeaktig.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 Ts her.. jeg tok faktisk å meldte meg inn i et kor. Det var utrolig gøy og alle var veldig inkluderende og mer min type mennesker. Jeg ser litt lysere på det nå Anonymous poster hash: 72e34...c75 4
lille_frosk Skrevet 22. august 2014 #15 Skrevet 22. august 2014 Så bra! Modig gjort av deg. Du skal se dette blir den nye starten du ønsket deg (forresten tipper jeg du kommer bedre inn i miljøet når dere ikke bare er ute og fester, men kommer ordentlig i gang med gruppearbeid og forelesninger). Lykke til og kos deg! Ts her.. jeg tok faktisk å meldte meg inn i et kor. Det var utrolig gøy og alle var veldig inkluderende og mer min type mennesker. Jeg ser litt lysere på det nå Anonymous poster hash: 72e34...c75
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 22. august 2014 #16 Skrevet 22. august 2014 Jeg er ei jente på 22 år som akkurat har begynt på et nytt studium. Vi er ca. halveis i fadderuka, men jeg føler allerede at jeg er begynt å havne uttafor i klassen jeg skal gå i. Fadderuka har til nå dreid seg mest om drikking og festing, noe jeg ikke synes er så veldig gøy. Jeg har likevel vært med på noe, men ikke alt og merker at jeg begynner å bli sliten. Jeg merker at folk allerede har begynt å finne "sine" gjenger, og at jeg er ikke med i noen av dem. Det er så tydelig at jeg ikke er en del av gjengen, jeg merker det ved at de ikke venter på meg hvis går et sted, i dag var jeg med noen på butikken, jeg havnet sist i køen, og de venta ikke på at jeg skulle bli ferdig å betale, det var liksom som om de ikke la merke til at jeg i det hele tatt var der, for ingen pratet til meg, jeg forsøkte å delta litt i samtaler, men jeg merker jo også at jeg er ganske forskjellig fra de fleste i klassen min, jeg har ingenting å prate med dem om. Jeg liker å diskutere, gjerne politikk og religion eller andre ting som har med samfunnet å gjøre. Og så er jeg en ganske stille og rolig person også, jeg er ikke spesielt sjenert, jeg er ikke redd for å prate med folk, det er bare det at jeg ikke har så mye å prate med dem om. Og så liker jeg ikke å ta plass, det er ikke typisk meg å buse fram "her er jeg!", jeg liker ikke å måtte kjempe for å få ordet i grupper, jeg foretrekker når vi er få mennesker, det er slik jeg blir kjent med folk, jeg må helst være alene med dem, det tar kanskje litt tid, men når jeg først blir ordentlig kjent med folk, så blir vi gjerne gode venner. Men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, på de fleste arrangamenter er det ofte veldig folksomt, faddergruppa mi er på ca. 25 personer, det er litt for mange til at jeg klarer å slappe av, og jeg forsvinner på et måte litt inn i min egen verden. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kjent med folk? Anonymous poster hash: 72e34...c75 Meld deg inn i en politisk ungdomsorganisasjon og bli aktiv i den. Det høres ut som at du ville passet til det! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #17 Skrevet 22. august 2014 Ordner seg dette! Har aldri deltatt på noe i fadderuken og jeg har masse venner! Noen ganger er det nesten best for da har vi mer like interesser enn andre.Anonymous poster hash: 4a26d...ceb
Aurora_Versailles Skrevet 22. august 2014 #18 Skrevet 22. august 2014 Ofte så handler det ikke om at folk ikke ser deg for den du er, eller bryr seg med å bli kjent med deg - ofte så handler det bare om at du selv har et syn på deg selv, og så ubevisst lever du opp til din egen forventning av andres oppfatning av deg som person. 1
Asso Skrevet 22. august 2014 #19 Skrevet 22. august 2014 Du finner deg nok litt mer etter hver som året går =) Men hvis du finner noen du vil være mer med så ta initiativet, inviter dem på chips og film, eller spør om noen vil gå en tur i en park eller hva du har i nærheten. Det har også veldig mye å si hvor du bor.. Bor du for deg selv, borte fra folk så vil det kreve mer innsats enn hvis du bor på hybel sammen med noen. Men ta det med ro, fadderukene kan være veldig kunstige.. Du finner det nok mer til rette når dere skal jobbe sammen på skolen og dere skal finne egne grupper, da ender du som regel sammen med de du passer med, det er i alle fall min erfaring =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå