Gå til innhold

Skrubbsulten av trening - slutte å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å gå ned de kiloene jeg har ekstra og jogger derfor flere ganger i uken, har holdt på med dette en stund. Problemet er bare at jeg blir skrubbsulten på kvelden de dagene jeg har trent. Dette blir jeg selv om jeg spiser middag på kvelden etter trening.

Jeg er bevisst kostholdet og spiser havregrøt til frokost og en lunsj bestående av hovedsakelig proteiner og grønnsaker. Deretter kan jeg ha et mellommåltid med nøtter og eks fukt og yoghurt, før jeg spiser middag etter trening. Da kan jeg eks spise brun lapskaus med to skiver med smør.

Problemet er når jeg legger meg, da blir jeg så sulten at jeg ikke får sove og må stå opp og hive innpå med ett eller annet. Prøver da å spise nøtter ettersom det inneholder bra med fett og proteiner som en visstnok skal holde seg mett av, men det er jo masse kalorier i det. Spiser jeg eks knekkebrød, må jeg spise mange for å bli mett, så da går det jo opp i opp med kalorier.

Er det noen som har råd til meg? Jeg vil jo ikke slutte med treningen heller. Noen som har det lignende og har funnet ut noe som fungerer? Synes jeg er flink på dagen, men det blir jo ødelagt av det jeg hiver innpå med om kvelden. Føler meg mett utover dagen ellers.

Anonymous poster hash: c5879...144
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Jørild
Skrevet

Hvor mange kcal spiser du ila dagen?

Gjest Runforit
Skrevet

Høres ut som du spiser for lite.

Høyde, alder, vekt, kcal per dag og hvor langt løper du og hvor mange ganger per uke?

Skrevet

Slutten av 20 årene, ca 168 høy, ca 52 kg, løper kanskje 45 min ute (oppover, nedover, bortover) ca 4 x i uken, går litt utenom dette, kalorier, aner jeg ikke, men spiser en del nøtter som jeg antar trekker kalorimengden betraktelig opp. Hvor mage kcal bør jeg innta? Synes det er vanskelig og styrete og telle dette, er redd jeg finner ut at jeg evt. spiser alt for mye, eller bør spise mindre.

Gjest Runforit
Skrevet

Slutten av 20 årene, ca 168 høy, ca 52 kg, løper kanskje 45 min ute (oppover, nedover, bortover) ca 4 x i uken, går litt utenom dette, kalorier, aner jeg ikke, men spiser en del nøtter som jeg antar trekker kalorimengden betraktelig opp. Hvor mage kcal bør jeg innta? Synes det er vanskelig og styrete og telle dette, er redd jeg finner ut at jeg evt. spiser alt for mye, eller bør spise mindre.

Hvorfor skal du ned i vekt? Vekta er jo lav som den er. Om du f.eks jogger 5-6 km så brenner du ca. 300 kcal. Om du f.eks spiser 1500 kcal så har du i realiteten kun gitt kroppen 1200 kcal.

Om du konstant er sulten så er det kroppens måte å si ifra på om at du underernærer den.

Om du legger inn det du spiser på en eller annen utregningstabell så ser du raskt om du spiser nok kcal og om du har et godt sammensatt kosthold med balanse mellom proteiner, fett og karbs.

Jeg jogger 6-7 dager i uka og er aldri sulten. Spiser godt med proteiner, fett og holder meg til gode karbokilde fra soyabønner, linser, søtpotet, kikerter grønnsaker etc.

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor skal du ned i vekt? Vekta er jo lav som den er. Om du f.eks jogger 5-6 km så brenner du ca. 300 kcal. Om du f.eks spiser 1500 kcal så har du i realiteten kun gitt kroppen 1200 kcal.

Om du konstant er sulten så er det kroppens måte å si ifra på om at du underernærer den.

Om du legger inn det du spiser på en eller annen utregningstabell så ser du raskt om du spiser nok kcal og om du har et godt sammensatt kosthold med balanse mellom proteiner, fett og karbs.

Jeg jogger 6-7 dager i uka og er aldri sulten. Spiser godt med proteiner, fett og holder meg til gode karbokilde fra soyabønner, linser, søtpotet, kikerter grønnsaker etc.

Takk for svar, kan du sette opp en typisk mat dag for deg? Hvis du vil?

Gjest Runforit
Skrevet

Takk for svar, kan du sette opp en typisk mat dag for deg? Hvis du vil?

Frokost

Eggerøre av 2 egg og så blander jeg inn en stor spiseskje med peanøttsmør og blander med kokosmelk så det blir en fyldig eggerøre, eller eggerøre 100 gram skinke og en stor neve cashewnøtter

Lunsj

Her blir det en del forskjellig

150 Kylling/laks med 1 avokado som kuttes opp og lager salat med grønnsaker, pinjekjerner og hjemmelaget rømmedressing

Wraps(speltlomper funker fint) med avokadomos med masse fyll inni av samme type ingredienser som over

Mellom

En stor neve mandler

Middag

200 gram kjøtt/fisk, en boks med f.eks kikerter, linser, bønner, 1 søtpotet etc med hjemmelaget saus

(I helgene lager jeg både pizza, soyabønnepasta, lasagna, muffins etc)

Kvelds

Varierer fra skinkeomelett til proteinpannekaker

Steker alt i kokosolje eller peanøttolje

Masse inspirasjon her: Ingridsblogg.no under oppskrifter :)

• Liker 4
Gjest _LilleMy
Skrevet

Det høres ut som du spiser for lite. Når du forbrenner kalorier ved å trene, er du nødt til å spise mer.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal du ned i vekt egentlig? Jeg er 164 og veier 51 kg. Vil si at jeg allerede er ganske slank, så at du skal ned i vekt skjønner jeg ikke. Ønsker du å stramme opp, så er styrketrening veien å gå.

Anonymous poster hash: 81526...ed5
Skrevet

Du trenger mer mat de dagene du trener, ellers vil kroppen din gå i sultemodus. Jeg anbefaler deg å spise et magert kveldsmåltid før du legger deg. Feks litt mager kesam med funlight + evt litt bær, eller en proteinshake.

Etter trening ville jeg spist en banan og tatt en shake (hvis du har det hjemme). Alt dette ekstra de dagene du trener.

Ellers ville jeg anbefalt deg å starte med styrke. Det vil nok bedre utseende på kroppen din. Du vil se mer stram ut.

Jeg personlig er 167 og veier 62 kg. Jeg trener tung styrke 4-5 ganger i uken og spiser ca 2500 kcal om dagen de dagene jeg har treningsfri, og 2-300 ekstra de dagene jeg trener. Og jeg har så og si ikke fett på kroppen. Trener kondisjon 1-2 ganger i uka (intervaller).

Ikke vær så redd for vekta di :) Det er hvordan du føler deg som er viktig. Husk også at muskler veier mer enn fett.

Lykke til!

Skrevet

Frokost

Eggerøre av 2 egg og så blander jeg inn en stor spiseskje med peanøttsmør og blander med kokosmelk så det blir en fyldig eggerøre, eller eggerøre 100 gram skinke og en stor neve cashewnøtter

Lunsj

150 Kylling/laks med 1 avokado som kuttes opp og lager salat med grønnsaker, pinjekjerner og hjemmelaget rømmedressing

Wraps(speltlomper funker fint) med avokadomos med masse fyll inni av samme type ingredienser som over

Mellom

En stor neve mandler

Middag

200 gram kjøtt/fisk, en boks med f.eks kikerter, linser, bønner, 1 søtpotet etc med hjemmelaget saus

Kvelds

Er dette lavkarbo? Blir man mer mett av det? Jeg har prøvd det til noen måltider, men er fortsatt like sulten på kvelden, hjelper det ikke dersom man kun bytter ut noen måltider til lavkarbo?

Gjest Runforit
Skrevet

Er dette lavkarbo? Blir man mer mett av det? Jeg har prøvd det til noen måltider, men er fortsatt like sulten på kvelden, hjelper det ikke dersom man kun bytter ut noen måltider til lavkarbo?

Jeg blir mer mett av lavkarbo da jeg får et mer stabilt blodsukker på det enn med et kosthold med mye karbohydrater.

Det er ikke nøkkelen for alle, men jeg spiste mye karbohydrater før og da var jeg kontant sulten og søtsyk, pluss at jeg hadde mye svingninger i humøret grunnet svingende blodsukker.

Jeg opplevde at mer proteiner og fett gjorde at jeg jeg ble mer stabil i humøret, fikk mindre cravings og søtsug, mer energi og overskudd, bedre søvnkvalitet og er aldri sulten mellom måltider.

Om du ikke vil kjøre lavkarbo så bytter du trege karbohydrater fra havregryn, speltlomper, fullkornsris/pasta etc.

Det at du er sulten er uansett et tegn på at du får i deg for lite næring. Jeg jogger mer enn deg og har veldig lav fettprosent og spiser garantert mer kalorier enn det du gjør.

• Liker 3
Skrevet

Jeg får inntrykk av at du ikke har mye innsikt i hvor mye kalorier det er i ulike matvarer. Grunnen til at jeg tror dette, er det du skriver:

Problemet er når jeg legger meg, da blir jeg så sulten at jeg ikke får sove og må stå opp og hive innpå med ett eller annet. Prøver da å spise nøtter ettersom det inneholder bra med fett og proteiner som en visstnok skal holde seg mett av, men det er jo masse kalorier i det. Spiser jeg eks knekkebrød, må jeg spise mange for å bli mett, så da går det jo opp i opp med kalorier.

Nøtter er riktignok sunt, men det er noe av det mest kaloririke du kan spise.

Du kan spise enormt mange knekkebrød, i stedet for noen nøtter, for samme kaloriantall. Og du trenger trolig mer karbohydrater etter trening, iallefall hvis du trener hardt. (Ikke det at jeg anbefaler store mengder med kun knekkebrød, heller.)

Jeg tipper i likhet med de andre som svarer at du spiser for lite. Jeg har selv alltid hatt veldig god innsikt i kaloriinnholdet i maten, men jeg fikk en stor vekker da jeg begynte å logge kalorier, - både på matinntak og trening, med MyFitnessPal.

Da jeg begynte å spise mer etter det MyFitnessPal gir meg av "ekstrainntak" etter trening, har jeg mye større kontroll. Anbefaler deg altså å bruke denne app'en. (Faktisk pleier jeg å logge det meste på den tilhørende web-siden fra PC i stedet for mobilen. Jeg syns det er raskere og mer oversiktlig.)

Anonymous poster hash: 4154f...fe0
Skrevet

Jeg får inntrykk av at du ikke har mye innsikt i hvor mye kalorier det er i ulike matvarer. Grunnen til at jeg tror dette, er det du skriver:

Nøtter er riktignok sunt, men det er noe av det mest kaloririke du kan spise.

Du kan spise enormt mange knekkebrød, i stedet for noen nøtter, for samme kaloriantall. Og du trenger trolig mer karbohydrater etter trening, iallefall hvis du trener hardt. (Ikke det at jeg anbefaler store mengder med kun knekkebrød, heller.)

Jeg tipper i likhet med de andre som svarer at du spiser for lite. Jeg har selv alltid hatt veldig god innsikt i kaloriinnholdet i maten, men jeg fikk en stor vekker da jeg begynte å logge kalorier, - både på matinntak og trening, med MyFitnessPal.

Da jeg begynte å spise mer etter det MyFitnessPal gir meg av "ekstrainntak" etter trening, har jeg mye større kontroll. Anbefaler deg altså å bruke denne app'en. (Faktisk pleier jeg å logge det meste på den tilhørende web-siden fra PC i stedet for mobilen. Jeg syns det er raskere og mer oversiktlig.)

Anonymous poster hash: 4154f...fe0

Jeg vet det er mye kalorier i nøtter, du gjentar jo bare det jeg mente, men kanskje det ikke ble så tydelig. Jeg spiser nøtter med vilje i håp om å bli mett selv om jeg vet det er mye kalorier i det.

• Liker 1
Skrevet

Frokost

Lunsj

Mellom

En stor neve mandler

Middag

Kvelds

Hva slags grønnsaker bruker du til lunsj og middag? :)

Anonymous poster hash: 70da3...014

Gjest Runforit
Skrevet

Hva slags grønnsaker bruker du til lunsj og middag? :)

Er glad i sånne wok fryse blandinger :P

Gjest Silverstream
Skrevet

Ikke for å virke kverrulerende, men faktisk så er det slik hos noen mennesker at magen er så vandt med alt for store mengder mat at når man går tilbake til normale mengder mat igjen, så er magen "sulten".

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg prøver å gå ned de kiloene jeg har ekstra og jogger derfor flere ganger i uken, har holdt på med dette en stund. Problemet er bare at jeg blir skrubbsulten på kvelden de dagene jeg har trent. Dette blir jeg selv om jeg spiser middag på kvelden etter trening.

Jeg er bevisst kostholdet og spiser havregrøt til frokost og en lunsj bestående av hovedsakelig proteiner og grønnsaker. Deretter kan jeg ha et mellommåltid med nøtter og eks fukt og yoghurt, før jeg spiser middag etter trening. Da kan jeg eks spise brun lapskaus med to skiver med smør.

Er det noen som har råd til meg? Jeg vil jo ikke slutte med treningen heller. Noen som har det lignende og har funnet ut noe som fungerer? Synes jeg er flink på dagen, men det blir jo ødelagt av det jeg hiver innpå med om kvelden. Føler meg mett utover dagen ellers.

Min løsning har vært å spise godt før trening, og heller spise noe lett etter trening, f.eks en proteinbar. Og drikke mye vann.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Bruker du det? :overrasket:;)

Det er da mye bedre å bruke friske grønnsaker, da kan man jo også bruke bare det man liker. De frossengreiene er nesten bare gulrot, synes jeg.

Skrevet

Ok :) Elsker sånne vannkastanjer som er i noen av de blandingene :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...