Gå til innhold

Min første hund! Råd og tips ønskes:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min får vår første hund neste helg. Det er en hanne tibetansk spaniel. Han er bare to mnd og fremdeles valp. Den har vært og fått vaksiner, men vi fikk beskjed om at vi må på 12 ukers kontroll hvor han skal få enda en vaksine.

Vi skal ha både veterinær og livsforsikring på han, noen som har tips til hvor det er mest lønnsomt? Jeg vet hvor oppretter har, men tenkte å sjekke ut andre sine erfaringer. I tillegg tenker vi å kjøpe madrass og grinder som vi skal ha på et rom der han kan være og leke/sove fritt mens vi er på jobb. Jeg har tatt ferie for å være med han i starten mens han fremdeles er valp og ny hos oss.

Vi håper at vi klarer å få den stueren rimelig fort, så tips til hvordan ønskes her også. Samboeren min vil helst ikke at den skal sove i sengen vår, så i starten tenkte jeg å ha den i egen seng nedenfor vår så den føler seg trygg og sånn at vi hører om den må på do etc. Jeg har ikke hatt dyr før, men har såklart veldig lyst til å skape et godt hjem for han og gjøre alt for at han skal ha det bra. Så ALLE tips dere har til meg er hjertelige velkomne!

Jeg tenkte også å etterhvert inkludere han med på sosiale ting, være ute med venner, på hyttetur osv. Noen som gjør det samme?

Anonymous poster hash: d7a0b...380

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg gjorde var å "drasse" med meg valpen overalt for å få henne trygg i alle slags situasjoner. Nå elsker hun å kjøre bil og dra på besøk til andre :) Husk også at sosialisering er veldig viktig. Ta med valpen til områder med hunder og la ham hilse på og leke med andre hunder. De lærer valpen ting vi ikke kan lære den. Anbefaler dere også å gå på valpekurs :) Lykke til med valpen :)

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring med tibetansk spaniel er at de småbjeffer veldig mye.. Altså gneldrer.. Og det er umulig å ikke gå de til å ligge i senga omtrent for de er skapt for å holde senger varme og sånt. Altså jeg har ikke lest meg opp på rasen, men jeg har hørt og erfart ut fra hundene jeg kjenner som er av den rasen :) Men veldig pen rase

Skrevet

Vær prinsippfast og gi mye ros.

Får han ikke lov til å hoppe opp i senga/sofaen/stolen, så får han ikke det.

Selv ikke de kveldene du synes det er koselig.

Vil du trene opp hunden til spesielle triks, begynn tidlig.

Alle ordre trenger ikke å bli etterfulgt av godteri.

Ros trenger ikke alltid å være etterfulgt av godteri.

Ha faste rutiner på turer - søvn - mat og lek.

Hunder er som mennesker: vanedyr.

Vær nøye med kosthold.

Livsstilssykdommer og overvekt blir mer og mer vanlig, også blant hunder.

Og jeg gjentar: gi masse masse ros. :strix: (og kos :hug: )

Anonymous poster hash: f74a3...57f
  • Liker 1
Skrevet

To bøker som er gull verdt:

"Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm

"På talefot med hunden" av Turid Rugaas

• Liker 3
Skrevet

Mitt tips; ta med valpen ut HVER gang den har; lekt, spist, sovet, drukket.

Anonymous poster hash: 422c9...f87
  • Liker 1
Skrevet

Vær konsekvent.! Det som er nei i dag er også nei i morgen,eller om en uke.Og vær enige om oppdragelsen.Lykke til!

Anonymous poster hash: e3cf0...b6a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke dratt med valpen på altmulig i starten. Lang histore, men valper trenger ro samtidig som de trenger sosialisering. Om det blir påfyll av mye nytt hver dag blir det fort litt for mye og man får en oversliten og overaktiv liten sak. Sosialiser (ta den med på besøk, la den snuse litt på nye steder osv), men den trenger ikke noe nytt hver eneste dag.
Jeg har selv valp nå, og jeg har hatt henne hjemme 1 uke nå uten at mye nytt skjer annet enn å være med i bilen til butikken og hilse på et par gjester. Ser jo at for en 8 uker gammel "baby" holder det i lange baner.

Viktig er å lese gode bøker og gå på et godt valpekurs.

• Liker 2
Skrevet

Wow. De som skaffer livsforsikring på sitt eget dyr vil vel kvitte seg med det så fort som overhodet mulig for å inkassere gevinsten. Skam deg!

Anonymous poster hash: d9dc7...dcf

Skrevet

Wow. De som skaffer livsforsikring på sitt eget dyr vil vel kvitte seg med det så fort som overhodet mulig for å inkassere gevinsten. Skam deg!

Anonymous poster hash: d9dc7...dcf

Ehh, javel? Livsforsikring er jo i tilfelle "verste fall"... Jeg hadde det på min sibirkatt (i tillegg til veterinærforsikring), og fikk utbetalt 9000 da hun døde. Hadde heller betalt mange ganger så mye for å ha henne i live, men nå vil jeg iallfall kunne kjøpe et nytt dyr når tiden er inne for det.

Anonymous poster hash: b34ff...05a

• Liker 1
Skrevet

Mitt råd er faktisk å være kritisk til alt du leser. Jeg holdt til slutt på å kortslutte da jeg som fersk hundeeier leste det ene rådet etter det andre, og mange var direkte motstridende. Det var forferdelig å oppleve vi følte at vi var på et blindspor.

Det enkle er ofte det beste.

Til slutt måtte vi bare starter fra scratch, og innse at vi måtte stresse helt ned og tenke at vi skal ha hunden i mange år.

Hengivenhet og tillit. Sørg for at hunden elsker deg over alt på jord. Dette innebærer NULL kjefting. NULL fysisk avstraffelse, og MYE ros og godbiter. Og MASSE, MASSE, MASSE kosing og leking den første tiden. En hund som er veldig nær sin eier, er også tusen ganger lettere å trene.

Vi satte oss ned og diskuterte hva som var viktigst for oss å prioritere for å få et mest mulig praktisk og enkelt hundehold. Vi kom fram til følgende.

1. Få kommandoer. For oss prioriterte vi 5 kommandoer; "Sitt", "På plass", "Nei", "Værsågod" og "Kom".

2. Innkalling. For oss var dette første pri i utendørs trening (Begynner jo selvsagt innendørs når den er bitteliten valp). Det gikk foran ALT. Intens innkallingstrening fra dag ÉN. En hund som lystrer på innkalling er en fryd. En hund som ikke gjør det, er et helvete. Her forutsetter jeg jo at dere har områder dere kan slippe han i. Vi bor på landet og har store områder. Og vi går MYE i fjellet, og har henne løs.

3. Hjemme alene. Begge i full jobb. Helt avgjørende at hunden tåler å være alene hjemme, og det startet vi med 2 uker etter at valpen var i hus.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 195d4...272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...