Gå til innhold

Maling av ferdigmalte lister

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har malt en hel haug med nye, ferdigmalte lister. Jeg har brukt riktig maling og alt det der, til og med tatt to strøk, men er jeg så vidt borti en av listene med fingeren skal det ingenting til før malingen skreller av. Det har herdet i mange dager nå, så jeg skjønner ingenting.

Burde jeg ha grunnet på en eller annen måte?

Anonymous poster hash: 1c24a...9d0

Skrevet

Jeg har malt en hel haug med nye, ferdigmalte lister. Jeg har brukt riktig maling og alt det der, til og med tatt to strøk, men er jeg så vidt borti en av listene med fingeren skal det ingenting til før malingen skreller av. Det har herdet i mange dager nå, så jeg skjønner ingenting.

Burde jeg ha grunnet på en eller annen måte?

Hvilken type maling har du brukt?

Anonymous poster hash: 34a6b...6ef

Skrevet

Husker ikke hva den heter, men det er den samme malingen jeg har brukt på lister rundt vinduer og dører, men disse var sikkert ikke ferdigmalt til å begynne med. Interior finish 400 eller noe i den duren, fra Flügger.

Skrevet

Malingen har nok ikke hatt noe feste, siden den gamle har vært så glatt. Ta av det du har malt, mål ett strøk heftgrunn, og så selve malingen. Da sitter den :)

Skrevet

Hvordan i all verden tar jeg av det jeg har malt? Buuuhuuu, det er MYE jobb! :( Men jeg må vel bare...

Skrevet

Hvorfor kjøpe ferdig malte lister når du likevel skulle male dem selv?

Anonymous poster hash: e4195...f9e

• Liker 3
Skrevet

Alle ferdigmalte produkter må enten slipes ned eller vaskes med salmiakk før du bruker heftgrunn i ett eller to strøk og så toppstrøk i vanlig maling.

Du kan prøve omo flytende uten å fortynne med vann direkte på listene. Det har etset bort mange lag med maling i vinduskarmen min pga. Uhell.

Anonymous poster hash: 0badd...18c

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle tydeligvis ha sjekket dette først... Kjedelige greier! Får vel bare bite i det sure eplet og begynne på nytt.

Kjøpte ferdigmalte lister i håp om at det ville bety mindre jobb (at det skulle holde med et lag). Det var tydeligvis ikke så veldig lurt.

Skrevet

Pusset du de lett før du malte? Kanskje er det nok å gjøre det nå før du maler et strøk til.

Anonymous poster hash: de5b5...961

Skrevet

Gjorde ingenting (det straffer seg å ikke undersøke litt på forhånd). Regner med at jeg uansett pusser vekk all maling hvis jeg først tar et sandpapir og nærheten av listene. Malingen sitter skikkelig dårlig.

Skrevet

Om du skal pusse vekk alt så undersøk om du i så fall må grunne de før du maler igjen. Sjekk også om det oljemaling du har brukt. Har hørt den skal sitte bedre enn vannbasert-/akrylmaling.

Anonymous poster hash: de5b5...961

Skrevet

OK, takk for svar alle sammen! Malingen er vannbasert.

Listene ble kjøpt ferdigmalt da jeg så for meg at det ville bli mye mindre jobb og at et strøk ville holde, fremfor å styre med kvistlakk og sperregrunn + minst to lag. Innser nå at det slettes ikke var den beste veien å gå.

Skrevet

Du trenger ikke å pusse ned alt! Bare puss det til det er matt, det er bare en "topplakk" som er på ferdigmalte lister, og trenger kun å mattes ned før du maler over der igjen med oljemaling. :)

Skrevet

Jeg skulle tydeligvis ha sjekket dette først... Kjedelige greier! Får vel bare bite i det sure eplet og begynne på nytt. Kjøpte ferdigmalte lister i håp om at det ville bety mindre jobb (at det skulle holde med et lag). Det var tydeligvis ikke så veldig lurt. Anonymous poster hash: 1c24a...9d0

ja, ja, så lærte du dette!

Anonymous poster hash: 0badd...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...