AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #1 Skrevet 19. august 2014 Har hørt om dette fenomenet "hekta på et håp om kjærelighet"? Men kan noen forklare meg nærmere. Er det snakk om en forelskelse som da ikke er gjensidig, eller der den andre i hvert fall ikke ønsker å gå inn i et forhold. Er det bare det samme som en ulykkelig forelskelse/relasjon som ikke går slik man vil, uten at man da klarer å gi slipp? Anonymous poster hash: 2eabc...5d6
Nettinettet Skrevet 19. august 2014 #2 Skrevet 19. august 2014 Jeg kan anbefale boken til Sissel Gran som heter "Hekta på et håp om kjærlighet" Her er et utdrag fra boken som jeg ofte bruker for å forklare hva et hekt er: Et alvorligt hekt er lik forelskelsen - intens romantisk i betydningen framtids - og evighetsorientert. Den som er offer for et hekt, er også fylt av drømmen om å ville leve i den andres verden for alltid. Lik den forelskede tror også den som er hekta at den andre er "den rette". Men hektet er mye mer emosjonelt motsetningsfylt og ubehagelig enn forelskelsen. Ubehaget og tvilen som alltid vil murre i en person som er hekta, holdes i sjakk gjennom selvovertalelse, følelsesnumming og isolasjon. Alle krefter brukes til å overbevise seg selv, den andre, og eventuelle venner og familie om hvor riktig dette forholdet (eller ikke forholdet) er. Dette overbevisningsporet blir tvangspreget i form av tankekverning og repeterende indre dialoger. Dette forårsaker en emosjonell og kognitiv besettelse som gjør at den som er hekta nesten ikke greier å konsentrere seg om dagligliv, jobb, og vanlige oppgaver. Som en konsekvens av denne tvangsmessige overopptattheten, vil den som er hekta være konstant på vakt og pendle mellom en følelse av handlingslammelse og energiløshet på den ene siden og en uro og rastløshet på den andre. Frykt for og motstand mot å mistepåfyll fordi tapsfølelse og utrygghet stimuleres med uforutsigbare intervaller fordi kjæresten aldri er helt påkoblet. Ved det minste tegn til tilbaketrekning eller desinteresse fra kjærestens side, mobiliseres derfor panikkfølelse, med fysiske reaksjone som svimmelhet, kvalme og forvirring. I korthet kan vi derfor definere et alvorlig hekt som en nervøs, romantiserende, tvangsmessig opptatthet av en annen, med sterke innslag av panikk og avhengighet. 1
Gjest Elisabeta Skrevet 19. august 2014 #3 Skrevet 19. august 2014 Joda, men hvis du leser hele boka, så vil du mest sannsynlig finne ut av at du ikke er hekta. Hun hovedpersonen i boka, blir fremstilt som rimelig patetisk. Hele livet dreide seg til slutt om denne forelskelsen hennes. Er du Hekta så er det omtrent som å få en diagnose på personlighetsforstyrrelse, det må ødelegge hverdagen i den grad at hverdagen din ikke fungerer Ps, jeg syns boka var teit og mektig overdrivende. Jeg leste den mest for å se det ifra det psykologiske ståstedet, men endel av det Sissel Gran skrev var interessant.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Jeg hoppet også over alt det patetiske dagbok-skriveriet. Ordvalget var i overkant dramatiserende. Vedder på at hun leser Stolthet og Fordom på senga hver kveld, og drømmer om Mr. Darcy. Problemstillingen forøvrig er veldig interessant, og ikke noe noen skal skamme seg over. Anonymous poster hash: 3cd60...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå