Melissa Gioberti Skrevet 4. juli 2004 #21 Skrevet 4. juli 2004 Nei. Da har man for lite å gjøre dersom man skal regulere slikt. Hva med god gammeldags brødkniv, saks, lommekniv, jegerkniv, fiskekniv, øks, vinkelsliper og motorsag? Folk har problemer. Staten kan ikke regulere seg til ansvar for alle- når vi vet at det er lite hensiktsmessig: hva er logikken bak et forslag om å forby salg av skalpeller til (hvem?) De under 18 år? Hva da med selvskaderne over 18 år? Og tror du ikke at de som virkelig vil skade seg selv bruker andre redskaper dersom de ikke får kjøpt skalpell? Og tror du ikke at de kan få noen til å kjøpe en skalpell for seg? Nei, løsningen ligger absolutt ikke i å forby og regulere. Jeg tror nok man heller må innfinne seg med at et samfunn ikke fungerer perfekt for alle, og at man heller bør satse på gruppen selvskadere fra de er så unge som mulig. Hvorfor er de selvskadere? Hvem utgjør denne gruppen? Er det spesielle kjennetegn på bakgrunnen deres? Psykologer og andre voksne fornuftige/frivillige organisasjoner må vel heller på banen for å ta seg av denne gruppen. PS! Jeg liker dette like dårlig som alkohol-reguleringene: hvorfor selges ikke øl i butikkene etter kl. 18.00.? Fordi man har økt tilbøyelighet til å bli skadet og alkoholiker etter kl. 18.00? Hvorfor selges ikke vin i butikkene? Greit at monopolene har enerett, men det er ikke noe i veien for at vin skal bli mer tilgjengelig. Er grunnen at noen tror at vi da blir alkoholikere ("selvskadere")? Ja, noen blir sikkert det, men det hadde de blitt uansett. Nen vil alltid falle utenfor. Vi kan prøve å hjelpe dem- men skal vi andre lide under forbud av den grunn?
Gjest GreenSky Skrevet 5. juli 2004 #22 Skrevet 5. juli 2004 Men, som det har blitt nevnt tidligere, det som er fint med skalpell, er at det er sterilt.
Gjest GreenSky Skrevet 5. juli 2004 #24 Skrevet 5. juli 2004 Joda, det er sant. JEg ser jo at det ligger noe i det dere andre sier her, tror nok jeg reagerer såpass sterkt fordi det er vondt å se hvor ille venninnen min skader seg. Når hun har kutt som burde vært sydd, da har det gått rimlig langt.. Hvorfor kutter hun seg da?
Rapitap Skrevet 5. juli 2004 #25 Skrevet 5. juli 2004 Det er vel rimelig å anta at de som kutter seg sliter inn i granskauen med emosjonelle problemer. Output problemer...
-Fisken- Skrevet 5. juli 2004 #26 Skrevet 5. juli 2004 Det er et godt spørsmål. Jenta har store problemer.. Hun er en "snill pike". Mye skyldfølelse i forhold til faren, som har angst, +++. Desutten sliter hun med overspising/sultperioder. Og tar avføringspiller.
Gjest Xavia Skrevet 5. juli 2004 #29 Skrevet 5. juli 2004 Jeg kan aldri tro at de som jobber på apoteket sin oppgave å passe på at man ikke skader seg selv. Hva med de som kjøper sprøyter? Sterke medisiner?
Rapitap Skrevet 5. juli 2004 #30 Skrevet 5. juli 2004 Jeg kan aldri tro at de som jobber på apoteket sin oppgave å passe på at man ikke skader seg selv. Hva med de som kjøper sprøyter? Sterke medisiner? Vel, det er det som er mitt poeng i alle fall: Men om de selger det' date=' så kan vel ikke de utøve selektiv kjønn over disk på apoteket?[/quote']
Gjest GreenSky Skrevet 5. juli 2004 #31 Skrevet 5. juli 2004 Det er et godt spørsmål. Jenta har store problemer.. Hun er en "snill pike". Mye skyldfølelse i forhold til faren, som har angst, +++. Desutten sliter hun med overspising/sultperioder. Og tar avføringspiller. Jeg har tenkt litt på dette og jeg tror at selvkuttere kan deles i tre kategorier: a) De som kutter for å få oppmerksomhet B) De som kutter for å "dekke over" psykiske smerte c) For å straffe seg selv
-Fisken- Skrevet 5. juli 2004 #32 Skrevet 5. juli 2004 Hun hører vel mer eller mindre til både 2 og 3.
Gjest Eir Skrevet 5. juli 2004 #33 Skrevet 5. juli 2004 Joda, det er sant. JEg ser jo at det ligger noe i det dere andre sier her, tror nok jeg reagerer såpass sterkt fordi det er vondt å se hvor ille venninnen min skader seg. Når hun har kutt som burde vært sydd, da har det gått rimlig langt.. Har du snakket med venninnen din om det? Vet du om dette er noe hun jobber med, prøver å slutte med på noen måte? Går hun i terapi, har hun noen å snakke med? Noen ganger kan det gjøre utsalget at noen tør å bry seg. Det er også lov å si ifra om at du reagerer på dette, at det er dumt og stygt og skremmende, for deg som venn. Du kan også si ifra når du mener hun burde vært på legevakta. (Evt tilby deg å følge henne, og sørge for at hun får ok behandling.) Det kan være veldig vanskelig å sitte å se på at folk skader seg, og de gir ofte inntrykk av at de ikke vil ha hjelp. Da er det viktig å huske at kuttingen bare er ett symptom, og ikke selve problemet. Dersom feks venninna di går i terapi, og jobber med problemene sine, er sannsynligvis det beste å la henne drive med kontrollert kutting, evt nedtrapping, så vil det ta slutt når hun har løst de verste problemene sine. Dersom hun ikke gjør det, bør du prøve å påvirke henne til å ta tak i problemene. Det finnes også mange gode nettsider hvor folk som sliter psykisk og kutter seg selv kan snakke med andre, og kanskje få hjelp til å finne alternative måter å uttrykke det samme på. (Tegne på armen med rød tusj feks.) Det som irriterer meg mest med selvskaderproblemet er at folk ofte prøver å overse det. "Nei, hun vil vel bare ha oppmerksomhet, ikke bry deg om det." Dersom en person er så desperat etter oppmerksomhet, så fortjener kanskje vedkommende å få det? Dersom en venn plutselig blir syk og besvimer, prøver man da å hjelpe vedkommende? Helsevesenet er heller ikke like flinke til å takle dette alltid, siden det er ett stort og nytt problem. Det er ikke uvanlig at de på legevakta "straffer" selvskaderen med å sy uten bedøvelse, når du først dukker opp. "Når du har gjort dette mot deg selv må du da tåle litt smerte"...
-Fisken- Skrevet 5. juli 2004 #34 Skrevet 5. juli 2004 Bra skrevet, Eir. Ja, vi snakker en del om det. Jeg er den eneste hun snakker med, ettersom hun vet at jeg har vært borti/har mange av de sammen problemene som hun har. Hun har prøvd terapi, men det funka rett og slett ikke. De to psykologene hun har vært hos, har begge vært meget spesielle og ikke særlig flinke. Hun ble bare skremt av dem.. Hun sier at hun prøver og vil slutte, sier til seg selv at: "dette er siste gangen". Men så går det ikke likevel.. Hoftene hennes er helt ødelagte av kutt. Jeg har snakket med henne om at det kanskje kunne vært lurt å prøve noe som fontex i en periode, det kunne ha hjulpet. Får se hvordan det blir etter ferien.. Jeg er så utrolig, utrolig bekymret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå