Gjest 1111 Skrevet 2. juli 2004 #1 Skrevet 2. juli 2004 Når skal noen reagere? Har en venninne som sliter med selvskading. Hun har flere kutt som helst skulle vært sydd. DA hun var på apoteket, spurte hun i kassen om de hadde skalpell. Joda, det hadde de. Hun kjøpte to, samtidig som hun kjøpte bandasje. Hvordan er det mulig at ingen ragerer når en 17 år gammel jente kjøper to skalpeller og bandasje samtidig? Hvorfor får en 17 år gammel jente i det hele tatt kjøpe skalpell?
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #2 Skrevet 2. juli 2004 Jøss, visste ikke at de solgte slikt en gang, jeg.
Rapitap Skrevet 2. juli 2004 #3 Skrevet 2. juli 2004 Visste heller ikke at man kunne kjøpe skalpell på apoteket. De hadde ikke det for noen år siden ivertfall. Jeg bruker det til å skjære parpatout, tegninger og annet. Men om de selger det, så kan vel ikke de utøve selektiv kjønn over disk på apoteket?
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #4 Skrevet 2. juli 2004 Men om de selger det' date=' så kan vel ikke de utøve selektiv kjønn over disk på apoteket?[/quote'] Nei, blir jo litt rart å si at Per kan kjøpe, Kari på 60 kan kjøpe men ikke Ellen på 17. (men det kunne jo vært 18-årsgrense på slike redskaper)
Charmina Skrevet 2. juli 2004 #6 Skrevet 2. juli 2004 Hei! Apoteket kan jo ikke drive å sile ut mulige selvmordskandidater heller! Akkurat det syns jeg ikke man kan forvente! Skalpeller selges flere steder det! man kan jo ikke nekte noen å kjøpe det heller! -Charmina
-Fisken- Skrevet 2. juli 2004 #7 Skrevet 2. juli 2004 Når skal noen reagere? Har en venninne som sliter med selvskading. Hun har flere kutt som helst skulle vært sydd. DA hun var på apoteket, spurte hun i kassen om de hadde skalpell. Joda, det hadde de. Hun kjøpte to, samtidig som hun kjøpte bandasje. Hvordan er det mulig at ingen ragerer når en 17 år gammel jente kjøper to skalpeller og bandasje samtidig? Hvorfor får en 17 år gammel jente i det hele tatt kjøpe skalpell? Oi da, det var jeg som skrev dette innlegget :oops: Uff, jeg er på Mylians data, glemte å logge på min profil.
birgitte242 Skrevet 3. juli 2004 #8 Skrevet 3. juli 2004 Tja.. Alle kan jo også kjøpe kanyler på apoteket.. Tror det blir vanskelig å innføre aldersgrense på ting som potensielt kan brukes til selvskading. Dessuten, skalpell og bandasje er ganske vanlige apotek-varer da, det er ikke sikkert at det falt ekspeditøren inn engang. -Og hvis hun fikk mistanke om hva det skulle brukes til - hva da? Skulle hun nektet jenta å kjøpe?
-Fisken- Skrevet 3. juli 2004 #9 Skrevet 3. juli 2004 Tja.. Alle kan jo også kjøpe kanyler på apoteket.. Tror det blir vanskelig å innføre aldersgrense på ting som potensielt kan brukes til selvskading. Dessuten, skalpell og bandasje er ganske vanlige apotek-varer da, det er ikke sikkert at det falt ekspeditøren inn engang. -Og hvis hun fikk mistanke om hva det skulle brukes til - hva da? Skulle hun nektet jenta å kjøpe? Ja, det synes jeg hun burde ha gjort. Greit at det er vanlig å kjøpe skalpell og bandasje, (ikke det at jeg tror det er så vanlig å kjøpe skalpell) men hva skal en 17 åring med det, og hvorfor begge deler samtidig? Det burde ringe en bjelle et sted da. Det er det samme med avføringspiller, det. Den samme jenta har fått kjøpt det, uten problem. På apoteket ved meg, ser personale rart på meg bare jeg står ved hyllene med fordøyelse.
Gjest Fraggel Skrevet 3. juli 2004 #10 Skrevet 3. juli 2004 Jeg skjønner godt at de ikke reagerte på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #11 Skrevet 3. juli 2004 Slike skarpe ting får en da overalt ellers. Hva med kniver, sprøyter, barberblad+ Skal man si nei til en 17 åring? man kan bruke det til så mye annet enn bare å skade seg. blir som å nekte alle på polet om du ikke har med deg resept, for Ole Olsen drakk seg nesten til døde
Gjest Virvel Skrevet 3. juli 2004 #12 Skrevet 3. juli 2004 Jeg ante ikke at de solgte skalpeller på apoteket, men skjønner godt at de ikke reagerte på det. De kan jo ikke drive og sile ut folk på den måten, selv om de har en sterk mistanke om at det vedkommende kjøper blir misbrukt...
Dru Skrevet 3. juli 2004 #13 Skrevet 3. juli 2004 Men skalpell og bandasjer samtidig? Jeg fikk meg ei skikkelig skrape da jeg kjøpte ibux og syrenøytraliserende samtidig! Måtte i ti minutter forklare dama at jeg skulle på ferie, og _ikke_ tok syrenøytraliserende pga ibux.
Gjest Poirot Skrevet 3. juli 2004 #14 Skrevet 3. juli 2004 At de er på vakt mht legemilder er jo greit, det er jo slikt de er utdannet til. Men skalpelle er jo ikke et farmasøytisk produkt. Om jeg (av en eller annen grunn) trengte en skalpell og de insinuerte at jeg kuttet meg sånn ut av det blå tror jeg at jeg hadde blir rimelig forbanna om det endte med at jeg ikke fikk kjøpe. Men jeg synes som sagt det godt kunne være 18-års grense. Synes ikke noe om at små barn skal kunne kjøpe slikt.
-Fisken- Skrevet 3. juli 2004 #15 Skrevet 3. juli 2004 Skalpell er faktisk noe helt annet enn en kniv og barberblad. Skalpell er mye skarpere og kutter mye dypere. De kunne da i alle fall ha spurt henne hva hun skulle med det, når de så at hun samtidig kjøpte bandasje. Hvem ville ikke tenkt etter en ekstra gang når de så skalpell og bandasje sammen? Og ja, 18-års grense hadde vært greit.
Bø Skrevet 3. juli 2004 #16 Skrevet 3. juli 2004 Tja, jeg syns da godt de ansatte kunne ha forhørt seg litt... Det er bl.a. ikke lov til å kjøpe mer enn èn pakke Paracet om gangen, uansett hvor mye du forklarer. Jeg syns det er helt tullete. Jeg har handlet endel til min gamle mormor, som brukte det omtrent daglig, og da var det relativt håpløst å ikke kunne kjøpe flere pakker om gangen. En gang ble jeg så irritert at jeg kjøpte en pakke, gikk ut døra, kom inn igjen for å kjøpe en til. Da fikk jeg lov!! Så det burde da absolutt være mulig for de ansatte å spørre litt...
Gjest GreenSky Skrevet 3. juli 2004 #17 Skrevet 3. juli 2004 Skalpell eller ikke, hvis hun vil kutte seg opp, så gjør hun det uansett. Selvskadere får alltid tak i noe, hvis de vil kutte seg opp.
Gjest Eir Skrevet 3. juli 2004 #18 Skrevet 3. juli 2004 Jeg synes ikke det er apotekets ansvar. Som sagt så får hun alltid tak i noe annet, og en skalpell er faktisk nokså "trygt" å kutte seg med, fordi den er skarpere og renere enn mye annet. Kutter man seg feks med barberblader øker det sjansen for infeksjoner i forhold. (Jeg vet ikke hva folk pleier å bruke skalpeller til, men jeg hadde en venninne en gang som brukte dem til å trimme øyenbrynene.)
-Fisken- Skrevet 4. juli 2004 #19 Skrevet 4. juli 2004 Skalpell eller ikke' date= hvis hun vil kutte seg opp, så gjør hun det uansett. Selvskadere får alltid tak i noe, hvis de vil kutte seg opp. Joda, men skalpeller kutter så utrolig mye dypere.. Uten at man selv mener det heller. Selvfølgelig kan en som vil kutte seg, kutte med hva som helst, men likvel, skalpell på apotek? Synes det er sykt.
Gjest Poirot Skrevet 4. juli 2004 #20 Skrevet 4. juli 2004 Selvfølgelig kan en som vil kutte seg, kutte med hva som helst, men likvel, skalpell på apotek? Synes det er sykt. Det syke er vel strengt tatt din venn, som bruker skalpell til helt andre ting enn forutsatt. Bør man slutte å selge ALT som på en eller annen bisarr måte kan skade folk ved misbruk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå