Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #1 Del Skrevet 2. juli 2004 Ok, mulig at noen av dere blir "sure" nå, men jeg spør nå likevel: vet dere om L´Orèal-konsernet tester sine produkter på dyr, eller ikke? Jeg har lest på en amerikansk webside at de ikke gjør det, på en engelsk det samme, men på en annen engelsk og en norsk at de gjør det... Er det forskjellig praksis i forskjellige land, eller? Ellers vil jeg oppfordre dere til å bruke produkter som IKKE er testa på dyr, f.eks. Nivea, Revlon, Decléor, Yves Rocher, The Body Shop, Simple, Ahava, Wella, Joico, Clarins, Clinique, Estee Lauder, Stila osv. Mange bra merker! Jeg lover, dere får MYE super sminke som ikke dyr har måttet lide for! En liten oppfordring, bare! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 2. juli 2004 #2 Del Skrevet 2. juli 2004 L'Oreal tester på dyr. Om du søker etter tidligere innlegg om dette, så finnes det noen med link til et norsk nettsted som har listet dyretesting. Helt enig med deg: Dyreforsøk bør unngås, så lenge det ikke er nødvendig for medisinsk forskning. Men er litt usikker på flere av de merkene du nevner: Trooor Wella og Nivea tester på dyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 3. juli 2004 #3 Del Skrevet 3. juli 2004 I følge PETA sin liste så gjør de det. http://www.caringconsumer.com/ (Se i menyen til venstre for firma som tester og som ikke tester.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alterna Skrevet 3. juli 2004 #4 Del Skrevet 3. juli 2004 Noe å tenke på neste gang man skal shoppe makeup. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 3. juli 2004 #5 Del Skrevet 3. juli 2004 Derfor jeg ikke bruke L'Oreal sine produkter lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stikkelsbær Skrevet 6. juli 2004 #6 Del Skrevet 6. juli 2004 Her finner dere en liste over hvilke produkter som er testet på dyr og hvilke som ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndi Skrevet 8. juli 2004 #7 Del Skrevet 8. juli 2004 Synes det er kjempebra at noen opplyser om dette!!! Det er et utrolig viktig tema, og jeg håper virkelig at alle tar dette alvorlig! Det er helt gusomt og groteskt at uskyldige dyr skal måtte lide for menneskers forfengelighet! Og ikke glem det at problemet forsvinner ikke selv om man lukker øynene for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 8. juli 2004 #8 Del Skrevet 8. juli 2004 Jeg jobbet i parfymeri i noen år fram til 2000, og da ble vi opplyst om at dyreforsøk i kosmetikkindustrien ble forbudt i EU rundt år 2000, både når det gjelder ingredienser og ferdige produkter. Det gjelder selvsagt fra den datoen direktivet blir iverksatt, slik at produkter og ingredienser som er testet før den datoen vil fortsette å være tillatt. Jeg vet ikke om dette virkelig har trådt i kraft, men det skulle det altså. Det gjelder såklart ikke serier produsert utenfor EU, men L'Oreal lager vel ihvertfall endel av produktene sine i EU?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 8. juli 2004 #9 Del Skrevet 8. juli 2004 Jeg jobbet i parfymeri i noen år fram til 2000, og da ble vi opplyst om at dyreforsøk i kosmetikkindustrien ble forbudt i EU rundt år 2000, både når det gjelder ingredienser og ferdige produkter. Det gjelder selvsagt fra den datoen direktivet blir iverksatt, slik at produkter og ingredienser som er testet før den datoen vil fortsette å være tillatt. Jeg vet ikke om dette virkelig har trådt i kraft, men det skulle det altså. Nope. EU jobber med et forbud, men det trer først i kraft i 2009. I årene før vil det bli overgangsordninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøll Skrevet 8. juli 2004 #10 Del Skrevet 8. juli 2004 Her finner dere en liste over hvilke produkter som er testet på dyr og hvilke som ikke er det. :klø: Lancome stod ikke oppført på noen av listene. Noen som vet om de tester på dyr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuddly Skrevet 8. juli 2004 #11 Del Skrevet 8. juli 2004 :klø: Lancome stod ikke oppført på noen av listene. Noen som vet om de tester på dyr? Loncome er en del av L'oreal konsernet, så vidt jeg vet. Dermed kan man vel slå fast at de driver med dyreforsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cajsa Skrevet 9. juli 2004 #12 Del Skrevet 9. juli 2004 Vi hadde undervisning om helseskadelige stoffer dette semesteret. Ble fortalt at ALLE stoffer enten direkte eller indirekte må testes på dyr, for å kunne bli godkjente og selges på markedet. Så - når et selskap hevder de ikke har testet på dyr, så har de hentet informasjon fra andre selskaper som har testet på dyr. Jeg ble utrolig skuffet da jeg hørte dette, og håper selvfølgelig at det ikke stemmer, men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 9. juli 2004 #13 Del Skrevet 9. juli 2004 Vi hadde undervisning om helseskadelige stoffer dette semesteret. Ble fortalt at ALLE stoffer enten direkte eller indirekte må testes på dyr, for å kunne bli godkjente og selges på markedet. Så - når et selskap hevder de ikke har testet på dyr, så har de hentet informasjon fra andre selskaper som har testet på dyr. Jeg ble utrolig skuffet da jeg hørte dette, og håper selvfølgelig at det ikke stemmer, men... Jo, men poenget her er at kosmetikkindustrien ikke finner opp nye stoffer. Det er kun hjulet som finnes opp på nytt. Det eneste kosmetikkindustrien gjør er å blande stoffer som vi allerede kjenner virkningen av på en ny måte. Når de da driver dyreforsøk å gjentar de forsøk som har vært utført x antall ganger før, og det er i beste fall uetisk. Det er hverken uetisk eller umoralsk å teste det på menneskehud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cajsa Skrevet 9. juli 2004 #14 Del Skrevet 9. juli 2004 Jo, men poenget her er at kosmetikkindustrien ikke finner opp nye stoffer. Det er kun hjulet som finnes opp på nytt. Det eneste kosmetikkindustrien gjør er å blande stoffer som vi allerede kjenner virkningen av på en ny måte. Når de da driver dyreforsøk å gjentar de forsøk som har vært utført x antall ganger før, og det er i beste fall uetisk. Det er hverken uetisk eller umoralsk å teste det på menneskehud. Det brukes stadig nye stoffer i kosmetikk-bransjen. Dessuten er nye kombinasjoner av kjente stoffer det samme som nye stoffer - fordi en ikke vet noe om virkningen av det. Nye kombinasjoner kan jo virke ulikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 9. juli 2004 #15 Del Skrevet 9. juli 2004 Ingen land i verden krever at kosmetikk testes på dyr - heller ikke USA (dvs. FDA). Den eneste grunnen til at kosmetikkindustrien tester på dyr er fordi de er redd for søksmål. At formuleringene i kosmetiske produkter er forskjellige er ikke grunnlag for å sikkerhetsteste kosmetiske produkter på dyr. Alle stoffer som benyttes i kosmetikkbransjen har gjennom ti-talls år og mer utfyllende dokumentasjon på sikkerheten både alene og i en zillion formuleringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 9. juli 2004 #16 Del Skrevet 9. juli 2004 Og nei, det benyttes ikke stadig nye stoffer i kosmetikkbransjen. De er bare veldig flinke til å finne nye kvasi-vitenskapelige navn på "virkestoffer" og ekstrakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå