AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Hvordan er det med mat i barnehagen om man har barn som ikke tåler gluten, melkeprodukt og sukker? Og bør helst spise noe ala lavkarbo da de ikke tåler så godt ris og potet heller? Anonymous poster hash: f7425...cc2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Gi godt med info evt liste over hva barnet kan/kan ikke spise. Så skal barnehagen være påpasselig på at det barnet ikke får i seg gal matAnonymous poster hash: 10085...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #3 Skrevet 19. august 2014 Her kan det være lurt å melde seg inn i f.eks. Astma og Allergiforbundet. For veiledning og evt. Hjelp av en likemann, med opplæring av de ansatte i barnehagen. Anonymous poster hash: b2ec7...7e4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #4 Skrevet 19. august 2014 Alergisk mot ris og potet????Anonymous poster hash: b0af2...7be 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #5 Skrevet 19. august 2014 Ris er vel en av de tingene som det er sjeldent folk er allergisk mot. Så må innrømme at dette er en liste som mer høres ut som mor er på trendy diett og skal ha ungen på det og. Og det vil nok de ansatte antakelig tro også. Ville tatt det først opp med legen dersom ungen er så allergisk mot mat, og fått en legeerklæring på det og levert den. Og snakket med de ansatte etter det. Ikke bare kommet med en lang smørbrødliste med påståtte allergier. Anonymous poster hash: d5fe4...ff6 3
MissPierce Skrevet 19. august 2014 #6 Skrevet 19. august 2014 Enten så informerer du bhg om det, og får de til å legge til rette for barnets kosthold. Eller så kan du ta med all maten selv, og få fritak fra kostpengene. Jeg har både cøliaki og laktoseintoleranse, og unasett hvor nøye vi var da vi lagde maten ble jeg kjempe dårlig etter julematen. Tok noen år før jeg fant ut at det var ribben som gjorde meg dårlig. Føles ut som jeg har tidenes fyllesyke dagen etterpå. Det er grusomt... Jeg tåler ikke den mengden fett... Noen tåler ikke så mye stivelse som det er i poteter, ris og pasta. Akkurat som atnoen ikke tåler frukt og en del grønnskaker pga fruktose. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #7 Skrevet 19. august 2014 Hvordan er det med mat i barnehagen om man har barn som ikke tåler gluten, melkeprodukt og sukker? Og bør helst spise noe ala lavkarbo da de ikke tåler så godt ris og potet heller? Anonymous poster hash: f7425...cc2 Dette høres ikke troverdig ut! Ikke oppdra ungene dine til fremtidige spiseproblemer. Anonymous poster hash: 97e14...7be 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #8 Skrevet 19. august 2014 Vi har hatt lange nei mat liste og ja mat liste på et barn. Vi henger små plakater på skapet der vi spiser, så alle skal se hvilken mat barnet kan spise. Så har koken oversikt over allergi. Anonymous poster hash: acc88...d9b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #9 Skrevet 19. august 2014 Den allergikombinasjonen der har jeg aldri vært borti, og jeg har jobbet med spesialdietter i 15 år. Derimot så høres det ut som en av disse nymoderne bli kvitt adhd diettene. Du må levere skriv i fra lege med allergier, deretter får du levere en ja-mat liste. Barn som ikke skal ha samme maten som andre har en egen boks i kjøleskapet med sin mat i, i barnehagen. Anonymous poster hash: c2458...49b 3
minister-mio Skrevet 19. august 2014 #10 Skrevet 19. august 2014 Fortell barnehagen om allergiene og de vil få mat de tåler. Mulig jeg tar feil, men dere skal ikke trenge og betale annet en vanlig kostpenger.
Pialill Skrevet 19. august 2014 #11 Skrevet 19. august 2014 Det er flere barnehager som har begynt å kreve lapp fra legen dersom det er spesielle dietter som koster mye penger, men det finner du nok fort ut av. Det er urimelig at barnehagen skal ta på seg kostnaden av å lage spesial mat til 15 av 50 unger, der 10 av barna har foreldre som "mener at ungen ikke tåler gluten" eller "mener at barnet ikke skal ha egg, melkeprodukter og bare spise speltmel". Det er skummelt mange barn som er feilernært fordi foreldrene setter barna på spesielledietter av grunner som at de av og til har vondt i magen. Kom deg til legen med barnet og få en grundig utredning, så har du noe å vise barnehagen som de kan forholde seg til Da vil barnehagen lage mat tilpasset barnet ditt, og passe på at det ikke får i seg noe det ikke tåler. 4
MissPierce Skrevet 19. august 2014 #12 Skrevet 19. august 2014 Hvordan vet folk her at foreldrene ikke gjør dette i samarbeid med lege?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #13 Skrevet 19. august 2014 Vår unge har hatt eggallergi (atopiker, vanlig med eggallergi) og fikk også mye eksem hvis hun spiste sitrus og tomat. Vi ga bare beskjed i barnehagen at hun ikke måtte få slik mat. Var klare for å få et skriv fra legen, men de hadde hatt andre atopikere før og var klar over det så det trengtes ikke. Dersom de spiste noe slikt laget de bare noe annet til henne. De har en liste på kjøkkenet over hvem som ikke kan spise hva, og de prøver så langt det går å lage noe som alle kan få. Anonymous poster hash: 62096...f35
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #14 Skrevet 19. august 2014 Sønnen vår har atopisk eksem og tåler ikke div frukt og bær pga det. Det har vi informert barnehagen skriftlig om og han begynner der snart. Da må de selvfølgelig ikke gi han det, men er helt klart lettere å unngå frukt og bær enn f.eks melk og gluten i varmmat. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og laget middager til de, og det var div allergier å ta hensyn til. Var ikke så vanskelig egentlig, men alle tålte melk. Anonymous poster hash: c9057...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå