Gå til innhold

Gode erfaringer med tanntrekking...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har trukket alle fire og det gikk helt fint det :)

Hos meg grodde det igjen relativt raskt og, måtte kjenne godt etter for å merke noe 3 måneder etter, så du trenger ikke nødvendigvis å få et bunnløst krater nedi der ;)

Anonymous poster hash: f51cd...b6f
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE spis popcorn rett etter at du har trukket tannen... Måtte til med pinsett for å få ut maisbiter. "grøsse"

Da jeg trakk tannen gjorde det ikke vondt i det hele tatt. Det vondeste var bedøvelsen. Hun var fresh fra tannlegestudiet og bablet i vei om hvordan det hele foregikk. Tannen er visst festet med mange "tråder". Så når jeg hørte en sånn ekkel lyd, så var det disse "trådene" som røyk.

Det verste med å trekke visdomstannen var lyden av disse trådene som hun skjærte over. Jeg hadde grua meg skikkelig for hadde lest om skrekkhistorier på internett. Men var ikke vondt overhodet. Bare ekkelt.

Anonymous poster hash: a0243...e33
Skrevet

Jeg gikk og feiret med burgermeny rett etter tanntrekkingen. Gikk greit det, men det tok sin tid å skulle fortære det måltidet. :fnise:

Tygget bare med den ene siden og tok meg god tid. Tanna måtte forresten knuses og satt godt fast, men noe krater har jeg ikke.

Anonymous poster hash: 70fb2...8fb
Skrevet

Jeg har skikkelig tannlegeskrekk. Jeg har trukket tre av fire visdomstenner og det har helt ærlig gått veldig greit. Tannlegen er forsiktig med bedøvelsessprøyten og sprøyter det inn sakte, så jeg kjenner faktisk ikke stikket i det hele tatt. Tanntrekking går overraskende greit. Jeg har pleid å ta smertestillende for sikkerhets skyld ut dagen, så jeg er sikker på at det ikke er vondt. De nærmeste dagene er det litt ømt rundt hullet hvor tannen satt, men det går greit å tygge på motsatt side .

Lykke til, det kommer til å gå veldig greit. :)

• Liker 1
Skrevet

IKKE spis popcorn rett etter at du har trukket tannen... Måtte til med pinsett for å få ut maisbiter. "grøsse"

Da jeg trakk tannen gjorde det ikke vondt i det hele tatt. Det vondeste var bedøvelsen. Hun var fresh fra tannlegestudiet og bablet i vei om hvordan det hele foregikk. Tannen er visst festet med mange "tråder". Så når jeg hørte en sånn ekkel lyd, så var det disse "trådene" som røyk.

Det verste med å trekke visdomstannen var lyden av disse trådene som hun skjærte over. Jeg hadde grua meg skikkelig for hadde lest om skrekkhistorier på internett. Men var ikke vondt overhodet. Bare ekkelt.

Anonymous poster hash: a0243...e33

Å herregud... skal holde meg langt unna popcorn ja!!

Skrevet

Uhu... jeg kjenner jeg grøsser litt ved å lese dette, men samtidig er du flink å ufarliggjøre det for meg. Takk!

Kanskje det jeg skal være mest "bekymret" for er hullet og skylling i ettertid. Det synes jeg høres litt ekkelt ut ja... Men tusen takk for tipset ang. sprøyte å skylle det med! Jeg er skikkelig pyse og orker knapt nok se et sår på egen hud, så blir spennende å erfare hva jeg mener om et hull i munnen etter en tann ja...

Haha, ja jeg er litt som deg jeg også. Kan finne på å besvime hvis jeg ikke får øredobben gjennom hullet i øret liksom ;) Og det er veldig rart med et sår i munnen, men det blir veldig fort bra, du kommer ikke til å tenke på det etter hvert. Det blir en vanesak å skylle etter mat osv, og det er ikke noe vondt :) Kjennes ut som tannkjøtt bare. Ikke finn på å pirke borti med noe som helst, skulle fjerne en matbit med en butt tannpirker og blødde som bare det, så det er ganske ømfintlig tydeligvis :) Og øv deg på å åpne munnen helt etter hvert, er fort gjort å bli veldig stiv i kjeven fordi man er redd for å gjøre noe skade. Men da kan det bli vanskelig å komme til. Kommer bare med de tipsene jeg husker nå jeg altså, og det er ikke for å skremme eller noe, er bare så mye man ikke vet om på forhånd :) Og det er veldig vanlig å føle seg litt stakkarslig når du er ferdig altså, er uvant med all den bedøvelsen og følelsen av å ha "operert" i munnen. Bare ordne deg med mat og drikke slik at du slipper å gjøre det etter trekkingen, så behøver du ikke å bekymre deg for å snakke med butikkansatte osv :P

• Liker 1
Skrevet

Å nei...men det gror vel litt igjen vel... Går forhåpentligvis ikke rundt med et "krater" der resten av livet...

Det gror helt igjen, merker ikke noe til at det har vært tann der før jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har trukket to vanlige tenner i overkjeven og operert ut en visdomstann som lå vannrett under tannkjøttet i underkjeven.

Ingen av delene gjorde det minste vondt, selv ikke visdomstannen som måtte hakkes og skjæres ut. Bedøvelsessprøyten er bare litt ubehagelig og ikke noe verre enn det, og etterpå kjente jeg jo ingenting. Hadde heller ikke noe vondt etterpå.

Skrevet

Nå er jeg positiv overrasket over hvor bra det ser ut å gå for mange altså. Og i og med at denne her er ukomplisert som tannlegen sier, så går det nok greit... Eneste jeg stusset på var at jeg først hadde fått satt opp time i går, og da hadde jeg et 3 timers foredrag på kvelden. Spurte tannlegen om dette var ok etter bedøvelse tidligere på dagen, og han svarte at det var null problem!
Da jeg kom hjem tenkte jeg at det umulig kan være SÅ enkelt! Så derfor endret jeg timen til torsdag isteden. Jeg nekter liksom å tro at det ikke er noe problem å beødve munnen, trekke ei tann, og noen timer etterpå stå å prate i 3 timer foran en god del mennesker.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Å nei...men det gror vel litt igjen vel... Går forhåpentligvis ikke rundt med et "krater" der resten av livet...

Joda, det gror fort igjen. Men jeg har et søkk der tannen har vært, og det kjennes pussig ut, kjenner det er noe som mangler liksom :laugh:

Skrevet

Joda, det gror fort igjen. Men jeg har et søkk der tannen har vært, og det kjennes pussig ut, kjenner det er noe som mangler liksom :laugh:

Jeg har et søkk i hodet... etter en operasjon i hodet faktisk! Og dette gjorde de jo uten narkose fordi man må være våken når de pirker nede i hodet på en måte... Samme da jeg måtte fjerne en føflekk på selve øyeeplet og de satt en sprøyte midt i øyet!

Så jeg tenker at dette jo må gå bra... Det er mest irriterende at jeg skal grue meg sånn for dette. Bruker antagelig mye mer tid og krefter på de ukene jeg har grudd meg, enn hva godt er.

Skrevet

Kan være lurt å endre timen, ja. Ikke fordi jeg tror det ikke går bra å holde foredrag, for det gjør det nok, men jeg selv ville nok ha tankene på helt andre steder dersom jeg hadde trukket ei tann noen timer tidligere.

Må jeg trekke flere visdomstenner?

Lurer på når jeg kan spise knekkebrød igjen.

Klarer jeg å nå hullet med tungespissen, tro?

Glad det er overstått, det gikk jo bedre enn jeg fryktet.

Pokker, jeg har fortsatt lyst på knekkebrød. Og popcorn!

Anonymous poster hash: 70fb2...8fb
Skrevet

Vææææh, popcorn er jo noe så inn i satans irriterende når man ikke har trukket tenner først! Hvor fikk du det innfallet!? :ler:

Jeg ble forøvrig rådet av tannlegen til å spise så normalt som mulig, så lenge det ikke var ukomfortabelt. Jeg spiste litt mykere mat enn vanlig de første dagene; frukt, brødskiver, kylling og denslags - ikke bare yoghurt og suppe. Knekkebrød spiste jeg vel etter en 3-4 dager, null problem :) Og prøvde å tygge mer med fortennene enn kun på én side. Er visst endel som opplever å bli litt støle og slitne om de kun tygger på en side, så tannlegen anbefalte å tygge mer foran i munnen "som en litt fin-fin dame". Hva nå enn det betyr :fnise: Men alt sånt er jo ting du kan kjenne på og justere etter hva du selv synes er best og komfortabelt. Man MÅ ikke spise suppe, men man kan selvfølgelig.

Skrevet

Vææææh, popcorn er jo noe så inn i satans irriterende når man ikke har trukket tenner først! Hvor fikk du det innfallet!? :ler:

Jeg ble forøvrig rådet av tannlegen til å spise så normalt som mulig, så lenge det ikke var ukomfortabelt. Jeg spiste litt mykere mat enn vanlig de første dagene; frukt, brødskiver, kylling og denslags - ikke bare yoghurt og suppe. Knekkebrød spiste jeg vel etter en 3-4 dager, null problem :) Og prøvde å tygge mer med fortennene enn kun på én side. Er visst endel som opplever å bli litt støle og slitne om de kun tygger på en side, så tannlegen anbefalte å tygge mer foran i munnen "som en litt fin-fin dame". Hva nå enn det betyr :fnise: Men alt sånt er jo ting du kan kjenne på og justere etter hva du selv synes er best og komfortabelt. Man MÅ ikke spise suppe, men man kan selvfølgelig.

Ja, neida det skal nok gå fint. Jeg er mye mer bekymret for selve tannlegetimen enn dagen(e) etterpå. Men mange fine og hyggelige svar her i denne tråden har faktisk hjulpet litt på.

Skrevet (endret)

Huff, jeg skal trekke en ukomplisert visdomstann på torsdag og har tannlegeskrekk så det holder. Har utsatt dette i lange, lange tider men pga. hull i tannen får jeg bare hoppe i det.

Jeg er skikkelig pyse når det gjelder tannlege, så kan noen hjelpe å roe ned litt nerver og fortelle meg at dette går helt fint, og at ikke alle har horrible historier.. Jeg trenger noen positive historier om at det går fint og egentlig ikke er verdens undergang likevel...

Tror jeg gruer meg mest til bedøvelsessprøytene.

Jeg har trukket alle mine visdomstenner og det har gått helt fint hver gang :)

Den første måtte trekkes hos en kjevekirug siden den vokste skjevt opp,og stanget mot nabotannen. Det gjorde veldig vondt og jeg var bare lettet den dagen jeg endelig skulle trekke tannen. Det var fort gjort og jeg kjente ingenting. Tok en Paralgin Forte tablett like etterpå (da jeg kjente bedøvelen var i ferd med å gå ut),og kjente ubetydelig lite smerter utover dagen,kun litt nummenhet.

Hullet der tennene var gror igjen etter en stund, men i begynnelsen er det greit å bruke Corsodyl munnskyll (fra apoteket) for å unngå infeksjon.

Lykke til. Det går nok helt fint skal du se:)

Endret av Sandie
Skrevet

Lykke til! Har tannlegeskrekk selv, og har trukket tre visdomstenner og operert ut en! Den salva de smører på før sprøyta bedøver litt, men du kjenner det jo når de sprøyter inn bedøvelsen (det er egentlig ikke så ille som vi forteller oss selv det er). Lar de den virke lenge nok kjenner du ikke selve stikket.

Har ikke mange råd å komme med, men dette klarer du kjempefint. Ta på en god lepomade før de begynner, du kan bli ganske tørr og sprekke opp på leppene når du gaper høyt over lang tid. Og hvis du er veldig redd kan du sikkert spørre om tannpleieren (heter det det?) kan holde deg i hånda. De pleier å gjøre det med meg =)

Skrevet

Det kommer sikkert til å gå helt fint! Jeg har trukket en visdomstann og jeg gruet meg ihjel i flere uker på forhånd. Det var gjort på 15 minutter og gikk lett som en plett! Følte meg som en idiot da jeg gikk ut fordi jeg hadde brukt så mye energi på å grue meg :-) Jeg tror jeg tok en eller to paracet samme dagen, det var det. Som noen andre over her skrev, det verste med hele greia var å dra ut en bomullsdott fra hullet etterpå.. Ikke vondt, bare ekkelt. Anbefaler også å kjøpe en sprøyte til å skylle med, veldig greit.

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 21c72...c7b
Skrevet

Mine visdomstenner ligger i et lite glass i kjøeskapet!

Når første bedøvelsesstikket er satt, er det verste over. Selve arbeidet med å få lirket tanna ut gjør ikke vondt om du har fått tilstekkelig bedøvelse, det er bare masse styr inni munnen.

Etterpå er det ikke wå gøy når bedøvelsen går ut, husk å ha en spertstillende Paracet el. IKKE bruk NSAIDs, som Ibux ol. Spør tannlegen før du blir bedøvd og enda kan snakke tydelig!

Pass på at du er mett før du drar til tannlegen, og ha gjerne noe suppe eller grøt du kan spise uten å tygge til middag/kveldsmat.

Det er bedre å få tqnna ut enn å plages med denni munnen. Mine er helt kalde og rolige! På kjølen!

Anonymous poster hash: d9267...cf3

Hva betyr NSAID's og hvorfor skal man ikke bruke dette (inkl Ibux o.l.)?

Anonymous poster hash: cf41d...cda

Skrevet

Jeg kan jo slenge med solskinnshistorien min. :)

Jeg har trukket og operert ut alle mine fire, den første snakker vi ikke så mye om, for den ble litt mer komplisert enn forventet pga en liten betennelse i tannkjøttet rundt den, men da jeg skulle ta nummer to fikk jeg en positiv overraskelse.

Hadde fått masse bedøvelse siden den første tanna hadde vært litt vrien, og etter at den hadde fått virke i et kvarter eller noe satte tannlegen i gang.

To knirk med trekke-sylen så datt tanna ut av seg selv, det hele tok omtrent femten sekunder og jeg var bedøvet med forventning om vesentlig mye lenger tid så jeg var helt føkka i kjeften i flere timer etterpå, men det gjorde ikke en millimeter vondt i det hele tatt etterpå. :fnise:

Den tanna fikk jeg forsølvet og bærer den rundt halsen i en skinnreim. :)

• Liker 1
Skrevet

Om 12 timer er det over!! Jeg gruer-gleder meg! Hele dagen har gått med til å grue seg og irritere meg over at jeg bruker energien min på noe så dumt.

Tusen takk for alle gode tips og tilbakemeldinger. Det setter jeg kjempemye pris på! Snille er dere! :blomst:

Jeg kommer med en oppdatering i morgen. Ganske sikkert om hvor dum jeg har vært som har gruet meg for så lite...

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...