Gå til innhold

Noen spørsmål om katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er så heldig å få passe en nydelig Birmafrøken, og er kattevant fra før av (har hatt katt i 18 år selv), men jeg har noen spørsmål som kanskje er litt merkelige.

1. Kan katter bli avhengige av kattegodteri? Vi har noe whiskas biter mot hårballer som hun blir helt gal av. Vi kan bare løfte boksen så kommer hun stormende, og hun fokuserer ikke på noe annet enn godteriet etter at vi har tatt det ut av boksen. Noen ganger virker det ikke som at hun tygger de i det hele tatt, og sleiker og småbiter på fingerene våres når vi har tatt i de. Hun får ikke fler enn anbefalt dose av disse.

2. Hun har litt "toalettproblemer", dvs hun får ofte litt rester etter toalettbesøkene sine i pelsen, så jeg lurer på om jeg kan klippe henne litt? Hun er ikke utstillingskatt så om hun blir klipt har ingen sånn betydning. Men kan det by på problemer for henne å ha kort pels i baken? (Har hatt korthåret katt selv så har ikke så god kjennskap til langhårede)

3. I dag hadde hun litt slimete avføring, hva kan dette være og når bør jeg evt ta henne med til dyrlegen?

Håper noen kan komme med noen gode råd =)

Anonymous poster hash: 79bf2...83d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Avhengig? Nei, men de kan synes det smaker så fantastisk godt at de blir elleville når de finner ut at det er i spiselig avstand. :P
Litt på samme måte som mennesker som får vann i munnen av god mat eller snacks.

Kattene våre er på samme måten med Whiskas Temptations, bare jeg rister på boksen så kommer det to pelsdotter raskere enn svint og står omtrent på to for å få godbit først. :fnise:

2. Det går helt fint å stusse pelsen bak, at avføringen setter seg i pelsen er bare til plage for katten. Det medfører ingen problemer.

3. Slimete avføring kan indikere en eller annen form for sykdom, eller at hun har spist noe hun ikke burde, men det kan også bare være at hun har litt løs mage pga midlertidig flytting om hun bor hos deg mens du passer henne.

Ring veterinær i morgen tidlig og hør med dem om du bør bestille en kontrolltime.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar =) Det er en sånn temptationstype hun får her også. Har sett på avføringen hennes i etterkant og det ser vanligere ut nå. Det kan ha vært at hun smakte litt på en plante jeg hadde glemt å sette på et sted som er vanskelig å komme til. Tar kontakt med dyrlegen i morgen for å være på den sikre siden =)

Skrevet

De boksene med kattegodis er helt geniale å bruke som innkalling når kattene er ute, for de kommer i fullt firsprang rundt hushjørnet når de hører ristingen. :fnise:

Plantesmaking er en ganske vanlig årsak til øffen mage, så det er sannsynlig at det var grunnen til litt slimete avføring nå som den ser normal ut igjen.

Skrevet

Haha ja har merket det på hu her, hun så ikke forskjellen på tommelen min og godbiten i dag og det kjente jeg. Hun er fin i avføringen igjen, men går rundt og prater mens hun leter etter planta. Er nok noen hårballer som hun ikke får opp på egenhånd tror jeg. Er det noe man kan gjøre med det?

Skrevet

Kattemalt hjelper mot hårballer og gir fin pels. smaker godt. Kan kjøpes på dyrebutikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...