Gå til innhold

Hva ser du etter i en god venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Syns det er litt vanskelig å forklare situasjonen min bra skriftlig, men skal gjøre det så godt og kort jeg kan :)

Er en jente på 21 som er veldig sosial og utadvendt av seg, men allikevel sliter jeg veldig med det å få og beholde venninner. På grunnskolen hadde jeg masse venner, men etter jeg begynte på vgs forandret det seg. Er som sagt ganske utadvendt og åpen så har ikke problemer med å komme i kontakt, men sliter veldig når det kommer til å bli ordentlig kjent med mennesker og beholde de jeg har greid å komme mer innpå.

Er så fryktelig ensom og vet ikke helt hva jeg gjør galt :( jeg føler selv at jeg er veldig lojal mot de jeg blir glad i, sitter rolig og hører på når de har problemer og er sånn gjennomsnittlig morsom og "spennende".

Det at jenter trekker seg unna har skjedd så mange ganger nå at jeg skjønner jo at problemet må jo ligge hos meg, selvom egoet mitt har vanskelig med å forstå det hehe :P Når 100 stk avviser deg så er det nok ett eller annet ved personligheten som ikke er helt bra, tror nå jeg.

Har prøvd å gå i meg selv og jobbe med mine negative sider, men står på stedet hvil, selvom jeg føler meg som en bedre person enn det jeg var i feks i fjor...

Skjønner at det ikke er så lett å sette seg inn i situasjonen min når jeg er anonym - så derfor spør jeg enkelt og greit: Hva ser du etter i en god venninne? Hva er det ved de gode venninnene dine du liker spesielt godt?

Håper noen tar seg tid til å svare :)

Anonymous poster hash: c4e18...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hun respekterer meg. selv om vi ikke alltid er enige

At hun ikke maser

Oppfører seg i fylla

Ikke forteller meg hva jeg bør og ikke bør gjøre

Er blid, og ikke sutrer om sykdom og alt som er negativt

Ikke lyver

At hun lytter

Ikke avbryter

Er positiv til livet

Er glad i seg selv

Vil finne på ting i blant

Men mas er det verste

Anonymous poster hash: 589e9...05a
Gjest brutal_mann
Skrevet

I fare for å virke flåsete, Husker du å vaske deg hver dag?

Skrevet

I fare for å virke flåsete, Husker du å vaske deg hver dag?

Veldig godt poeng! Så enkelt kan det ofte være ja.

Skrevet

Veldig godt poeng! Så enkelt kan det ofte være ja.

TS

Morgendusj og deodorant hver dag :P

Gjest brutal_mann
Skrevet

TS

Morgendusj og deodorant hver dag :P

Og tannpuss?

Hvis det er på plass så er det på tide å se på hvordan en oppfører seg. Ikke hvordan en selv mener at en oppfører seg, men slik andre oppfatter en.

Skrevet

Krever du mye? Altså mye ringing, sms og mas? Snakker du bare om deg selv? Hører du etter når de snakker?

Skravler du ekstremt mye og om kjedelige ting?

Anonymous poster hash: 95df1...303

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Til dere siste over her: Ja, jeg har prøvd å være litt streng med meg selv og prøve å se hva som er negativt med meg og kommet fram til at jeg feks kan bli litt vel pratsom til tider feks. Har nå forhåpentligvis bedret dette hvertfall noe, ved å prøve å lytte mer enn jeg snakker :)

Er jo vanskelig å gi dere et godt bilde av hvordan jeg er og oppfører meg, så er derfor fint når dere skriver "lister" over gode og dårlige egenskaper, så kan jeg nesten bruke det som sjekkliste, hehe :)

Skrevet

Jeg fikk en følelse av at du var en prater, og det er verste sort. Vi hadde ei slik i gjengen, og hun prata i 4-5 timer uten stopp. Snill og grei, god hygiene.....men prata, og prata, og prata.

Prøv å unngå prating helt. Hold deg til: ja, nei, akkurat, nettopp, hva synes du sjøl, hva tenker du om saken, kan du fortelle meg mer?

Slik retter du opp inntrykket av deg selv, folk vil like deg (folk liker jo å prate om seg selv) og du lærer ufattelig mye om andre mennesker om du gir de dette rommet, og du får høre mange gode historier og du får ta del i mange hemmeligheter.

Jeg er en lytter, og alle vil være venn med meg. Det er en berikelse.

Prøv! Ikke fortell ei eneste historie om deg selv, før du blir spurt. Litt vanskelig til å begynne med, men blir fort en vane når du merker at du vil bli bedre likt.

Skrevet

Jeg fikk en følelse av at du var en prater, og det er verste sort. Vi hadde ei slik i gjengen, og hun prata i 4-5 timer uten stopp. Snill og grei, god hygiene.....men prata, og prata, og prata.

Prøv å unngå prating helt. Hold deg til: ja, nei, akkurat, nettopp, hva synes du sjøl, hva tenker du om saken, kan du fortelle meg mer?

Slik retter du opp inntrykket av deg selv, folk vil like deg (folk liker jo å prate om seg selv) og du lærer ufattelig mye om andre mennesker om du gir de dette rommet, og du får høre mange gode historier og du får ta del i mange hemmeligheter.

Prøv! Ikke fortell ei eneste historie om deg selv, før du blir spurt. Litt vanskelig til å begynne med, men blir fort en vane når du merker at du vil bli bedre likt.

Er blitt litt bedre, men kan fortsatt forbedre meg på det området - Bra tips, tusen takk :)

Jeg føler jeg må prate på for at det ikke skal bli klein stillhet, men de fleste liker kanskje at det er litt stille noen ganger? Jeg blir nok litt usikker sammen med andre og prater derfor litt mye til tider :P

Skrevet

Men er dette et vennskap som er veldig berikende for begge parter da..? At den ene skal ha rollen som lytter og begrense seg til småord, mens den andre legger ut om seg selv.

Altså, det er jo flott å være en god lytter og stille interesserte spørsmål. Selvsentrerte skravlekråker er kjipe. Men jeg hadde definitivt ikke satt pris på en venn som kun jattet med og ikke bidro aktivt med gode historier og samtaletema selv. Hadde syntes det var kjedelig og egentlig litt ubehagelig å være den eneste som delte av meg selv uoppfordret, nesten som om jeg var på intervju. Må jo finnes en mellomting som ligner naturlig væremåte i større grad..

• Liker 3
Gjest Leintle
Skrevet

En som er ærlig, omsorgsfull, til å stole på og som ikke konkurrerer med meg hvis jeg opplever noe bra, men unner meg det fordi hun er glad i meg. Og som er der i de dårlige periodene også.

Skrevet

Men er dette et vennskap som er veldig berikende for begge parter da..? At den ene skal ha rollen som lytter og begrense seg til småord, mens den andre legger ut om seg selv.

Altså, det er jo flott å være en god lytter og stille interesserte spørsmål. Selvsentrerte skravlekråker er kjipe. Men jeg hadde definitivt ikke satt pris på en venn som kun jattet med og ikke bidro aktivt med gode historier og samtaletema selv. Hadde syntes det var kjedelig og egentlig litt ubehagelig å være den eneste som delte av meg selv uoppfordret, nesten som om jeg var på intervju. Må jo finnes en mellomting som ligner naturlig væremåte i større grad..

Når jeg deler dette betyr det vel at jeg synes det er ok? Jeg kaller det jo en berikelse. Jeg vet jo hva jeg handler om, jeg kjenner mine historier, og den er sjeldent at det skjer meg så veldig mye spennede, synes jeg sjøl.

Jeg jatter ikke med, sa jeg det? Jeg synes det er spennede å høre på. Prøv sjøl, det kan være at det åpner seg en helt ny verden om man tar den passive parten.

Og jeg behøver ikke å dele så mye, for jeg er 100% ærlig, alt ligger åpent i dagen, gjør sjeldent et stort nummer ut av ting, og jeg er en elendig historieforteller. One linere funker for meg.

Har jeg noe som absolutt må ut skriver jeg det av meg.

Skrevet

Som svar til TS:

Det er jo i utgangspunktet noen grunnkvaliteter som må være på plass for at noen skal bli min gode venninne. At hun er til å stole på og er lojal, kan kunsten å være omtenksom (en hyggelig tekstmelding på en dårlig dag etc), ønsker å leve et positivt liv og har humor, unner meg gode ting..

Men så er det noe som heter kjemi, som også er nødvendig. At man deler noen interesser eller personlighetstrekk som gjør at man har gode samtaler og kan finne på ulike ting sammen, reise på turer sammen, dele filmopplevelser etc. At det "gnistrer" litt og man glemmer tiden når man er sammen. Har noen venninner jeg kan sitte på kafé med i timesvis, fordi vi har det så gøy.

Jeg synes også det er viktig at hun interesserer seg for ting, er litt spennende som person. Det er gøy med folk som er litt oppdaterte på det som rører seg, og kan ha skråblikk på ting, slik at vi kan ha spennende samtaler og diskutere litt. Hvis man bare prater om meningsløse trivialiteter så blir det fort uinspirerende. Har en venninne som er av den sorten, det eneste hun prater om er at det er mye å gjøre på jobben og at hun gleder seg til ferie. Har aldri hørt henne ytre en eneste politisk mening eller fortelle noe som er litt "på kanten" og får meg til å flire, og da blir hun dessverre en sånn venninne jeg kun tekster om jeg har veeeldig sosialt behov den dagen og ingen andre har tid til å treffes.

Skrevet

Humor, evne til å sette seg inn i andres situasjon, tillit, åpenhet. Uhøytidelig, ikke for sossete, men nede på jorden. Det blir jo veldig vanskelig å gjette seg til hvor du har "feilet" uten å møte deg. Men du har evnen til selvrefleksjon, og det er bra! Kanskje er det bare tilfeldigheter som gjør det, etterhvert som man blir eldre blir det vanskeligere å få nye, gode venner.

Skrevet

En venninne bør for meg ha empati, kunne lytte, holde på hemmeligheter, støtte, være tålmodig, snill, ærlig og ha humor. Vi trenger ikke nødvendigvis være veldig like. Min beste venninne og jeg har alltid vært vidt forskjellige, men det funker likevel utrolig bra :)

Skrevet (endret)

gjensidig respekt

ærlighet

ikke lyve

ikke baksnakke andre

ikke kaste skygge over andre

god lytter

morsom

liker å ta ting på sparket

ikke være for overfladisk og heller ikke veldig materialistisk(?)

bry seg om viktige ting i livet

sette pris på jentekvelder

ha selvironi

tørre å si meningen sin, ha bein i nesa

være forståelsesfull og ta hensyn

...også må hun være like barnslig som meg :)

Endret av koskenkorva
Skrevet

Hun MÅ kunne:
- holde på hemmeligehter (uten at jeg må behøve å se "dette må du ikke si til noen")

- være ærlig

Utenom det handler ALT om kjemi. God kjemi er verd mer enn alt annet. Jeg kjenner mange søte, snille, lojale jenter, som jeg rett og slett ike bryr meg om å henge sammen med, fordi vi har null kjemi. Er man på bølgelengde, så er man på bølgelengde. Man kan ikke late som om man er noen andre, bare for at kjemien skal føles rett.

Anonymous poster hash: 8172e...d6d
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Ting jeg setter pris på:

-En jeg kan stole på, når tillit brytes er det vanskelig å bygge denne opp igjen

-En byr på seg selv

-En som trives med seg selv

-En som lytter, men også åpner seg

-At man blir med på ting, og ikke bare vil isolere seg og henge hjemme på tomannshånd

-Ærlighet

Ting som kan ødelegge mye:

-Masing: Jeg hater mas. Konstant krav om kontakt og bekreftelse. Det er slitsomt.

-Klaging: Er lov å klage i blant, men å klage på de samme tingene hele tiden er ufattelig frustrerende å høre på.

-Lite mottakelig for forslag: Alt man sier er feil, og alt oppfattes feil.

-Lite selvinnsikt: "åå, han og hun gjorde sånn og sånn og det var bare så teit" og så er man helt lik selv

-Arroganse

-At man har et ekstremt konkurranseinstinkt og gjør de mest banale ting om til konkurranser

Endret av Aryamili
Skrevet

Hun MÅ kunne:

- holde på hemmeligehter (uten at jeg må behøve å se "dette må du ikke si til noen")

- være ærlig

Utenom det handler ALT om kjemi. God kjemi er verd mer enn alt annet. Jeg kjenner mange søte, snille, lojale jenter, som jeg rett og slett ike bryr meg om å henge sammen med, fordi vi har null kjemi. Er man på bølgelengde, så er man på bølgelengde. Man kan ikke late som om man er noen andre, bare for at kjemien skal føles rett.

Anonymous poster hash: 8172e...d6d

Signerer denne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...