Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt noe særlig feiring av bursdagen min de siste årene. Men denne bursdagen har jeg lyst å gå ut på byen med et par venninner i det minste. Jeg vet ikke ennå om vi kommer til å gå ut og spise først eller om vi bare går ut for å ta drinker. Men jeg lurer på, hvis man går ut og spiser, er det greit at vi betaler hver for oss da? Dette er ikke noen høytidelig feiring, og jeg forventer ikke å få noen gave fra dem (da vi ikke har kjent hverandre så veldig lenge). Jeg er litt usikker på skikk og bruk rundt dette.

Anonymous poster hash: 80df5...a60
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bursdagsfeiringene jeg har vært med på hvor vi har dratt ut har man alltid betalt hver for seg. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men er i alle fall ganske vanlig med en slik ordning som student :)

Anonymous poster hash: 8c54d...589
Skrevet

De bursdagsfeiringene jeg har vært med på hvor vi har dratt ut har man alltid betalt hver for seg. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men er i alle fall ganske vanlig med en slik ordning som student :)

Anonymous poster hash: 8c54d...589

Ja, jeg føler vel også at det virker mest naturlig å betale selv. Men har dere pleid å gi gave til den som har bursdag også da?

TS

Skrevet

Vi er i trettiårene. Har greie lønninger, men jeg har ikke høy lønn.

Skrevet

Hadde vært fint med flere innspill. Er det ikke ganske vanlig for venninner å gå ut på bursdager, selv om man er blitt litt voksne? :)

Skrevet

Jeg er vant med at man betaler hver for seg. Er i 30-årene selv, var sist på en slik middag + bytur for noen uker siden :)

Anonymous poster hash: 1e882...fc1
Skrevet

Jeg er vant med at man betaler hver for seg. Er i 30-årene selv, var sist på en slik middag + bytur for noen uker siden :)

Ok! Ga dere gave til "bursdagsbarnet" også da?

Skrevet

Jeg hadde betalt maten min selv og antagelig gitt en gave til bursdagsbarnet. Spørs om det var en god venninne eller ikke :)

Skrevet

Jeg har feiret bursdagen min med middag på restaurant hvert år.

Hele vennegjengen er invitert, alle betaler hver for seg, men jeg som "vert" har brukt å spandere velkomstdrikke på alle. Dvs, jeg betaler for et par flasker med bobler av noe slag. Det er en fin måte å samle venner. Jeg forventer ikke gave, men mange tar det fortsatt med. For meg er det viktigste at vi er sammen :-)

Skrevet

I min vennegjeng spleiser vennene på regningen til bursdagsbarnet (mat og drikke til maten, ikke helaften).

Anonymous poster hash: 638c8...75a
Skrevet

Ok! Ga dere gave til "bursdagsbarnet" også da?

Hun sa hun ikke ville ha gave, men vi gav en liten oppmerksomhet :)

Skrevet

Jeg hater oppmerksomhet, så jeg har aldri tatt initiativ til å feire egen bursdag.
Men, hvis venninnene dine hadde bedt deg med ut, burde de spandert på deg.
Men om du ber med de ut på middag og byen, er det greit at alle betaler hver for seg.
Eller om du ber de på en god middag hjemme hos deg, står jo du for maten og da ville det vært naturlig at de tok med gave.

Dette synes jeg virker normalt hvertfall. Nå har jeg dog opplevd mang en bursdagsfest, hvor kanskje 2 av 10 har med gave.. Sist jeg feiret bursdagen min, hadde jeg 20 gjester og bare 1 hadde med gave.. Så det er jammen ikke lett å vite hva som er "vanlig" lenger heller..

Skrevet

Jeg som gjest ville betalt maten min selv (med mindre du insisterte på å spise på en svindyr plass over mitt budsjett), og muligens tatt med en bitteliten gave, hvis jeg kjente deg godt nok til å vite hva du setter pris på. Hadde du derimot vært en nær bestevenninne, så hadde du fått en større gave uansett.

Anonymous poster hash: 5bc06...d16

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Venninnegjengen går ofte ut å spiser når noen har bursdag, og da har vi betalt for det vi selv har drukket og spist. Jeg gir alltid bursdagsgave, og det samme gjør mine venninner :)

Vi er i tjueårene.

Skrevet

Jeg og mine nærmeste venninner pleier å dra på kino og så ut og spise etterpå :) Vi betaler hver for oss.

Anonymous poster hash: 9efe5...010

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har sagt til nærmeste familie (etter press " hvor og når skal vi feire dagen din") at vi skal ut å spise et sted og de som vil kan få være med. Da har de betalt for egen mat og drikke.

Når jeg om noen år fyller 40 så planlegger jeg å rømme landet med kjæresten og ikke komme tilbake før man er trygg.... Syns det er greit å feire bursdag men liker ikke noe stor ståhei :fnise:

Skrevet

Vi pleier å spandere på bursdagsbarnet eller kjøper noen øl. Vi pleier vanligvis ikke å gi noen gave i tillegg dersom det ikke er rundt tall.

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Det var bare en gang vi feiret bursdag ute på byen. Vi var 4 stk totalt og vennina (bursdagsbarnet) betalte alt selv. Det var ingen alkohol, må jeg si. Kom vel totalt på 1500 kr. Selvfølgelig fikk hun fra oss gaver.

Om jeg var invitert til en bursdag hvor jeg måtte betale selv, så ville jeg tenkt nøye om utgiften passet der og da. Slike ting kan få folk til å kvie seg for invitasjoner.

Endret av Wei Wei
Gjest Runforit
Skrevet

Vanlig prosedyre er at om du inviterer ut så betaler alle for seg. Om venninner planlegger bursdag ute så betaler de.

Så om du inviterer på bursdag ute så hadde jeg betalt for mitt, men selvsagt gitt deg en gave :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...