AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Jeg har i et halvt år nå hatt mistanker om at en av lærerne mine har et forhold til en i klassen min. Jeg er fullt klar over at over at dette er en alvorlig anklage og ikke noe man skal tulle med, men jeg føler bare at det er så veldig mye som peker mot det. Det begynte i mars da jeg så at venninnen min fikk en melding fra læreren vår. Jeg så ikke hva som stod der, men hun gjemte skjermen lynraskt og virket litt nervøs for om jeg så noe. Etter det har hun vært veldig beskyttende overfor mobilen sin, og holder den godt fast hver gang hun skriver meldinger med noen, men jeg har likevel sett at navnet til læreren har dukket opp på skjermen. Når jeg spør henne hvem det er fra, sier hun at det var fra moren, noe jeg så at det ikke var. Og av og til i friminuttene sitter hun på mobilen i noen minutter før hun sier noe á la ”Jeg skal bare gå ned en tur. Kommer straks tilbake”. Da blir hun der gjerne i resten av friminuttet og av og til kan man se at små detaljer ved utseende har endret seg, slik som litt bustete hår eller en knapp som er kneppet feil. Og i timene gir de hverandre sånne lure blikk som de tror at ingen oppdager, men som jeg begynte å legge merke til da jeg fikk denne mistanken. Av og til etter skolen går de inn i et klasserom og låser døren (noe som selvsagt kan være av flere grunnen, men med tanke på alt det andre virker det veldig rart). Jeg holdt denne mistanken helt for meg selv siden jeg ikke ville spre noen slike rykter om en lærer, da noe slikt kan være veldig ødeleggende. Men da vi begynte på skolen igjen i dag, fant vi ut at vi skulle ha denne læreren i hele tre fag (i motsetning til bare ett fag i fjor), og da sa en i klassen til en liten gruppe elever ”Hahah, ja, det er vel for at han skal få mer tid sammen med *navn på eleven jeg tror han er i et forhold med*”. Da ble jeg litt paff og lurte på hva han mente med det. Da sa han at han hadde sett at de holdt hender i gangen og sett veldig kjæresteaktig ut etter skoletid da de fleste hadde gått. En annen elev sa at han hadde sett dem gå sammen ute i byen. Så nå begynner jeg virkelig å bli nervøs for at teorien min stemmer, men jeg kan jo ikke akkurat gå til noen og rapportere om dette uten noen konkrete bevis, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det som skurrer litt er at denne læreren absolutt ikke virker som typen til å ha et forhold med en elev. Jeg vet at man sikkert kan si det om så å si alle lærere, men han er virkelig den siste i verden jeg kunne trodd noe slikt om før alt dette skjedde. Nå vet jeg egentlig ikke om jeg burde gjøre noe med denne saken, og i såfall hva? Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 09388...d28
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Jeg har hørt om flere tilfeller hvor lærer og elev har gått over streken. Både i akseptabel og uakseptabel alder. I uakseptabel alder (la oss si at det er VGS) så har eleven selv (i det tilfelle jeg vet om) vært syndebukken og flørtet en hel del med en lærer. All respons av lærer ble tatt som flørting: H*n så på meg da og da... Jeg tror man må vurdere hva slags barn man har, innimellom, og hvordan hjemmefront og oppvekst er. Hadde en lærer flørtet med meg på VGS hadde jeg reagert på det med ubehag. Anonymous poster hash: eb250...4c9 1
Gjest Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Jeg håper du går på VGS og ikke ungdomsskolen! Videre, så er dette en alvorlig sak. Rektor er egentlig rett person å snakke med. Noter alt som er påfallende, slik som du har gjort her, og gi rektor skriftlig. Du kan gjerne si at du synes det er ubehaglig å anklage noen, men mange snakker nå. For alles skyld bør man se på saken. 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Jeg håper du går på VGS og ikke ungdomsskolen! Videre, så er dette en alvorlig sak. Rektor er egentlig rett person å snakke med. Noter alt som er påfallende, slik som du har gjort her, og gi rektor skriftlig. Du kan gjerne si at du synes det er ubehaglig å anklage noen, men mange snakker nå. For alles skyld bør man se på saken. Ja, vi begynte i 2. klasse på VGS i dag. Jeg føler likevel at jeg ikke har noe konkret. Bare noen blikk og noen meldinger jeg ikke har tilgang til, i tillegg til vitneutsagn fra et par andre i klassen. Det virker litt tynt. Anonymous poster hash: 09388...d28 Anonymous poster hash: 09388...d28
Gjest Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Hvis det er som dere tror, så vil jo læreren oppmuntre venninnen din til å lyve og skjule alle spor. Det er ikke så lett, dette. Hvis det finnes beviser på telefonen hennes, så vil jo politiet kunne hente de ut. Men det hadde vært dumt å starte noe sånt om det skulle vise seg at misstankene ikke stemmer. Er det noen ved skolen som du føler at du kan lufte disse tankene for? Du har nokså sterke insidier. Der er også et tidsspørsmål før det hele sprekker siden ryktene har begynt å gå.
Gjest constance90 Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Ja, vi begynte i 2. klasse på VGS i dag. Jeg føler likevel at jeg ikke har noe konkret. Bare noen blikk og noen meldinger jeg ikke har tilgang til, i tillegg til vitneutsagn fra et par andre i klassen. Det virker litt tynt. Anonymous poster hash: 09388...d28 Anonymous poster hash: 09388...d28 Synes du alikevel kunne luftet det for rektoren. Forhåpentligvis vil han sjekke mer i saken eller så holder han et øye med læreren. Skriv ned det alt alle sier og hvis det til han. Lykke til! Og husk, selv om forholdet kan være gjensidig så er han forsatt i en stilling som misbrukes. Det skal ikke gå ut over venninnen din. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Er venninnen din myndig? Hvor gammel er læreren?Anonymous poster hash: 3cc5b...5bf 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Men hva ønsker du å gjøre da? Ønsker du at læreren skal bli tatt eller vil du hjelpe venninna di? Hvor gammel er man egentlig 2. året på vgs? For om du ønsker å beskytte venninna di så må du jo ta det opp med henne at andre har skjønt hva det går i. Anonymous poster hash: 95ab0...789 2
Mann 42 Skrevet 19. august 2014 #9 Skrevet 19. august 2014 Tja, jeg vet ikke om jeg ville gjort noe stort vesen ut av det. Det kommer veldig an på. Aldersforskjell blant annet. Og det er jo fullt mulig at det er et forhold som er seriøst i den forstand at de har funnet hverandre og at det er gjensidig. Jeg vet om et par slike forhold, og begge to endte med at læreren giftet seg med eleven etter at hun var ferdig med videregående. 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. august 2014 #10 Skrevet 19. august 2014 Hun er med andre ord 18 år gammel. Du er ikke redd for at han utnytter henne Venninnen din er ikke så hjelpesløs som du framstiller henne. Vil du bli kvitt henne som venninne, går det ann å gjøre det på andre måter. 2
norw Skrevet 19. august 2014 #11 Skrevet 19. august 2014 Dette handler ikke bare om aldersforskjell eller det å utnytte en ungjente, men også at det kan virke inn på karakterer og andre ting på skolen. Noen må få vite om det og så må man finne ut om dette stemmer. 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #12 Skrevet 19. august 2014 Er venninnen din myndig? Hvor gammel er læreren?Anonymous poster hash: 3cc5b...5bf Hun er 17, han er 38. Anonymous poster hash: 09388...d28 Anonymous poster hash: 09388...d28
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #13 Skrevet 19. august 2014 Jeg synes du burde snakke med rektor. Eventuelt en rådgiver eller helsesøster. Kan tenke meg at det er ubehagelig å gå til rektor. Så prøv en kontaktlærer eller rådgiver. Kanskje rådgiver da eventuelt kan bli med eller bringe saken videre. Det er ikke bare alder det går på. Dette er snakk om en lærer og en elev, det er helt feil. Samme hva alderen på begge to er. Dersom dette stemmer, at det faktisk er noe imellom de. Så kan elev bytte klasse eller gruppe, slik at venninnen din da ikke har ham som lærer lengre. Forhåpentligvis så blir det ikke gjort mye mer utav saken, men man vet aldri. Men dette er ikke dit problem, og ikke opp til deg. Jeg synes du burde varsle. Legg fram saken slik som det er, og avslutt med å si at du bestemte deg for å varsle, etter at du fikk høre at andre elev også har sine mistanker. Uten noen som helst påvirkning (dersom du nå forteller sannheten) fra deg. Anonymous poster hash: 6a732...443 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #14 Skrevet 19. august 2014 Hun er med andre ord 18 år gammel. Du er ikke redd for at han utnytter henne Venninnen din er ikke så hjelpesløs som du framstiller henne. Vil du bli kvitt henne som venninne, går det ann å gjøre det på andre måter. Hun er 17, men det har egentlig ikke så mye å si. Hjelpesløs eller ikke, så er dette misbruk av stilling fra læreren sin side. Det sømmer seg ikke for en lærer å være sammen med en elev uansett, i hvert fall ikke når den læreren har tre fag med henne og dermed kan favorisere henne i form av høyere karakterer enn hun fortjener. TS Anonymous poster hash: 09388...d28 6
skruf Skrevet 19. august 2014 #15 Skrevet 19. august 2014 En lærer har ikke lov til å være sammen med/ha sex med en elev. Dette kan og bør han miste jobben for. Hvis jenta er 17 nå så var hun bare 15/16 hvis forholdet startet allerede 1 VGS, og det er ren utnyttelse fra læreren som er 20 år eldre enn henne. Jeg synes du skal gå til rektor med dine mistanker så kan rektor ta det videre. Du trenger ikke bli blandet inn i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #16 Skrevet 19. august 2014 En lærer har ikke lov til å være sammen med/ha sex med en elev. Dette kan og bør han miste jobben for. Hvis jenta er 17 nå så var hun bare 15/16 hvis forholdet startet allerede 1 VGS, og det er ren utnyttelse fra læreren som er 20 år eldre enn henne. Jeg synes du skal gå til rektor med dine mistanker så kan rektor ta det videre. Du trenger ikke bli blandet inn i det hele tatt. Jeg kan kanskje si det i dag til rektor i dag, men hvordan skal jeg begynne da? Og når en elev spør på kontoret om å få snakke med rektor, må vi først si hva det gjelder. Hva skal jeg si da? TS Anonymous poster hash: 09388...d28
skruf Skrevet 19. august 2014 #17 Skrevet 19. august 2014 Jeg kan kanskje si det i dag til rektor i dag, men hvordan skal jeg begynne da? Og når en elev spør på kontoret om å få snakke med rektor, må vi først si hva det gjelder. Hva skal jeg si da? TS Anonymous poster hash: 09388...d28 Du trenger ikke utdype til sekretæren hvorfor du vil snakke med rektor. Bare spør om han/hun er inne og at du trenger å snakke med han. Det er bare til å si det som det er, at du lenge har hatt mistanke om et forhold mellom denne læreren og eleven. Dette er noe ledelsen vil se alvorlig på, og garantert undersøke videre. Du kan be om at navnet ditt holdes unna siden du er i et venninneforhold til denne jenta.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #18 Skrevet 19. august 2014 Du trenger ikke utdype til sekretæren hvorfor du vil snakke med rektor. Bare spør om han/hun er inne og at du trenger å snakke med han. Det er bare til å si det som det er, at du lenge har hatt mistanke om et forhold mellom denne læreren og eleven. Dette er noe ledelsen vil se alvorlig på, og garantert undersøke videre. Du kan be om at navnet ditt holdes unna siden du er i et venninneforhold til denne jenta. Jeg vurderer sterkt å gjøre det, men jeg er redd for hva som vil skje med læreren dersom rektor starter en etterforskning og læreren egentlig er uskyldig. Nå tror jeg jo veldig sterkt at han faktisk har et forhold med denne eleven, men det kan jo hende at han ikke har det, og da har jeg vært ansvarlig for å ødelegge ryktet hans. TS Anonymous poster hash: 09388...d28
Timza Skrevet 19. august 2014 #19 Skrevet 19. august 2014 (endret) Hun er 17, men det har egentlig ikke så mye å si. Hjelpesløs eller ikke, så er dette misbruk av stilling fra læreren sin side. Det sømmer seg ikke for en lærer å være sammen med en elev uansett, i hvert fall ikke når den læreren har tre fag med henne og dermed kan favorisere henne i form av høyere karakterer enn hun fortjener. TS Anonymous poster hash: 09388...d28 Så det handler ikke om muligheten for at hun blir utnyttet, men om din sjalusi på hennes fordeler med forholdet angående karakterer? Hvorfor må du sladre til rektor med engang? Snakk med jenta eventuelt læreren det gjelder med først. At du og mange andre har misstanker rundt det hun/han driver på med for noe. Læreren kan altså miste jobben med denne flørten, så det burde jo være greit å høre hvor hun står i det først. Blir hun utnyttet eller var det henne som startet det hele? Og er dette en venninne og hun er med på dette frivillig og muligens også var den som startet forholdet så trur jeg hun ikke lengre er din venninne om du får læreren kastet ut av skolen ved å sladre til rektor. Endret 19. august 2014 av Timza 1
Alja Skrevet 19. august 2014 #20 Skrevet 19. august 2014 Uansett hvor umoralsk og lite etisk riktig/ulovlig det er med et elev-lærer forhold, ville jeg ALDRI gått bak ryggen på venninnen min å sladret om forholdet hennes til læreren. No matter what. Det hadde fått vært opp til noen andre. 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå