AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Jeg kan utrolig lite om katter, derfor spør jeg. Jeg gikk ut for å gå på trilletur med vogna i går. På trappa vår satt en kattunge som så ca ut til å være så gammel som disse: http://bilder.hest.no/hest//brukerbilder/3697/avsnitt/545234.jpg Jeg aner ikke hvem sin katt det kan være, der er ikke så mange katter i nabolaget - og ingen som ligner på denne. Katten skalv, men virket ikke redd. Den kom den bort til meg, og jeg tok den opp i fanget. Da la jeg merke til at noen har klippet værhårene på den. Alle værhårene på den ene siden er klippet til ca 1 cm lengde. På den andre siden har kattungen to værhår i "riktig" lengde, resten er ca 0,5 cm lange. Den er utenfor huset vårt i dag også. Jeg har gitt den vann, men ikke mat. Etter at jeg holdt den litt i går sluttet den å skjelve, og jeg har ikke sett den skjelve siden. Den virker imidlertid ikke som den helt vet hvor den skal gjøre av seg? Jeg kan ikke ha den hos meg pga allergi i familien. Hva skal jeg gjøre med kattungen? Vil den finne veien hjem med tanke på at den mangler værhår? Er ikke de veldig viktige for kattene? Bør jeg bare la den være, eller bør jeg ta den med til dyrebeskyttelsen? Henge opp lapp om at en pus er funnet? Siden jeg ikke kan ta den inn har jeg jo ingen garanti for at den er her enda om noen tar kontakt. Jeg vet jo heller ikke om det er noen tilfeldige som har klippet værhårene på den, eller om det er eierne. Hva ville du gjort? Jeg får helt vondt av den lille krabaten :-(Anonymous poster hash: 4b1bd...889
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Værhårene hjelper katten til å finne ut om en åpning er stor nok til at de kan komme seg gjennom. Klippes værhårene risikerer man at katten blir sittende fast, så den katten burde absolutt ikke gått ute uten at noen passer på den. Jeg ville tatt den med til dyrebeskyttelsen. Anonymous poster hash: 1cbea...15f 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Å fjerne værhår på kattene er dyreplageri og de bruker værhårene til å bedømme om åpninger er store nok til å smette gjennom i mørket og de er også viktige i jakt. Kan du ikke etterlyse eiere gjennom facebook? Anonymous poster hash: aee46...e09
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 TS her. Jeg har dessverre ikke Facebook, er en av de få som aldri har hatt det. Ingen her i hus har. Men jeg kan kanskje spørre en nabo om de kan poste noe om pusen.Anonymous poster hash: 4b1bd...889
Frisørdama Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Kan ta den inn midlertidig jeg om du bor i Oslo/Akershus området, jeg har ei meget katteungevennlig pus som lar alle ligge og kose og patte på henne (selv om hun ikke har melk) men burde høre med noen av naboene om de kjenner til den så ikke du blir en kattenapper
Lulilelu Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Moren kan bite av værhårene til kattungene. Siden 2 er riktig lenge så ser jeg det som mer sannsynlig enn at et menneske har gjort det, men man vet aldri. Det er fullt mulig at det er en løskatt som har forvillet seg vekk fra mor eller at mor er død. Ta med katten til dyrebeskyttelsen. Der vil de kunne undersøke om katten er chippet og i så fall får du adressen. Før det tar du et bilde og henger opp lapper rundt der du bor og skriver hvor den er. Det er det beste du kan gjøre for den lille pusen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Kan ta den inn midlertidig jeg om du bor i Oslo/Akershus området, jeg har ei meget katteungevennlig pus som lar alle ligge og kose og patte på henne (selv om hun ikke har melk) men burde høre med noen av naboene om de kjenner til den så ikke du blir en kattenapper Så snill du er :-) Vi bor dessverre langt fra Osloområdet. Vi har vært med bilde av katten og spurt om noen kjenner til den i ca 20 boliger i nabolaget i dag, men dessverre uten hell.Anonymous poster hash: 4b1bd...889
Notisblokk Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Så snill du er :-) Vi bor dessverre langt fra Osloområdet. Vi har vært med bilde av katten og spurt om noen kjenner til den i ca 20 boliger i nabolaget i dag, men dessverre uten hell.Anonymous poster hash: 4b1bd...889 Hvor bor du? Jeg kan ta den inn hvis den er i Stavangerområdet? 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Hva bruker katter værhårene til egentlig? Anonymous poster hash: 33905...cd8
Frisørdama Skrevet 18. august 2014 #10 Skrevet 18. august 2014 Så snill du er :-) Vi bor dessverre langt fra Osloområdet. Vi har vært med bilde av katten og spurt om noen kjenner til den i ca 20 boliger i nabolaget i dag, men dessverre uten hell.Anonymous poster hash: 4b1bd...889 Det var dumt, men ring dyrebeskyttelsen i morgen, kanskje de kan hente den evnt ta den med til vetrinær og få den scannet for chip?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #11 Skrevet 18. august 2014 Det var dumt, men ring dyrebeskyttelsen i morgen, kanskje de kan hente den evnt ta den med til vetrinær og få den scannet for chip? Det er ytterst sjeldent så små katter har chip, om det ikke er rasekatter. Tipper den er 3 måneder, omplasseringsalder. Så små katter skal uansett i ikke være ute alene, som om den har en eier, er det enten en som har hatt veldig uflaks (åpent vindu e.l.) eller en som er veldig uansvarlig (ikke uvanlig). Hør om en av naboene kan ta seg av den, evt omplassere den via finn eller lignende, eller spør på jobben om noen kan tenke seg å ta seg av den. Selvsagt er dyrebeskyttelsen en mulighet, men da bør alle andre muligheter være utprøvde, da de har mer enn nok. Anonymous poster hash: 1b2d0...6ae 1
Suss81 Skrevet 18. august 2014 #12 Skrevet 18. august 2014 Den pusen er alt for liten til å være ute alene. Mest sannsynlig så kommer den til å sulte i hæl eller bli spist opp av andre dyr om ingen tar den inn. Hvor hen i Norge holder dere til? Dere burde kontakte dyrebeskyttelsen eller en frivillig organisasjon så fort som overhode mulig om ingen kan ta pusen inn i varmen omgående. Er det i Telemark så kan jeg ta den inn 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #13 Skrevet 18. august 2014 Bra du bryr deg! Men en så liten kattunge er altfor liten til å være ute alene, værhår eller ei. De har hverken retningssans, trafikkvett eller evne til å finne mat i den alderen, så den der er nok dumpet eller har gått seg bort. Fint om du kan fange den og sette den i en bod eller lignende midlertidig (så den ikke blir borte/påkjørt i mellomtiden) , og få Dyrebeskyttelsen el.l. til å overta den. Anonymous poster hash: 66e33...091 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #14 Skrevet 19. august 2014 Takk for alle svar. Jeg er i Kristiansand. Kattungen har vært i garasjen min i natt, og fått mat og vann der. Så har den sovet på et teppe. I dag skal vi henge opp lapper med bilde av katten i nærområdet. En nabo har sagt seg villig til å ta den inn for ett par netter, men så skal naboen reise bort. En venninne av meg kunne da ha den noen dager, så jeg har funnet husly til den for ca ei uke. Krysser fingrene for at noen savner den og finner lappene innen den tid. Skal prøve å få noen til å legge ut info på Facebook. Så får jeg kontakte dyrebeskyttelsen om en ukes tid hvis ikke saken er løst innen da. Anonymous poster hash: 4b1bd...889 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #15 Skrevet 19. august 2014 Ok, bra, men hvorfor vente med å kontakte Dyrebeskyttelsen? Her legges det ut på Facebook umiddelbart og Dyrebeskyttelsen fikser fosterhjem straks til så små kattunger. Dyrebeskyttelsen har et stort kontaktnett og vil også annonsere i avisene. Venter du med å kontakte Dyrebeskyttelsen, så kommer dette til å ta mye lengre tid! Anonymous poster hash: 66e33...091 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #16 Skrevet 19. august 2014 Ok, bra, men hvorfor vente med å kontakte Dyrebeskyttelsen? Her legges det ut på Facebook umiddelbart og Dyrebeskyttelsen fikser fosterhjem straks til så små kattunger. Dyrebeskyttelsen har et stort kontaktnett og vil også annonsere i avisene. Venter du med å kontakte Dyrebeskyttelsen, så kommer dette til å ta mye lengre tid! Anonymous poster hash: 66e33...091 Altså, på Dyrebeskyttelsen sin facebookside. Den er veldig aktiv hos oss, mange folk som kan kjenne noen som kanskje vet hvor katten hører hjemme, og dessuten mange Dyrebeskyttelsen-frivillige som antakelig kan ordne fosterhjem til katten omtrent på dagen, siden den er så ung. Anonymous poster hash: 66e33...091
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #17 Skrevet 19. august 2014 Altså, på Dyrebeskyttelsen sin facebookside. Den er veldig aktiv hos oss, mange folk som kan kjenne noen som kanskje vet hvor katten hører hjemme, og dessuten mange Dyrebeskyttelsen-frivillige som antakelig kan ordne fosterhjem til katten omtrent på dagen, siden den er så ung. Anonymous poster hash: 66e33...091 Det var lurt. Jeg skal gå innom naboen som skal ha puaen noen dager og se om ikke naboen kunne lagt det ut på Facebook til dyrebeskyttelsen. Hvis det er ventetid så er det vel jo før jo bedre ja. Som sagt, jeg har dessverre ingen erfaring med katter selv, så jeg vet ikke hvor vanskelig det evt er å omplassere en sånn liten en. Den er jo superskjønn og kosete, men litt redd kanskje. Håper det løser seg med et godt hjem til den. Anonymous poster hash: 4b1bd...889
Suss81 Skrevet 19. august 2014 #18 Skrevet 19. august 2014 Det var lurt. Jeg skal gå innom naboen som skal ha puaen noen dager og se om ikke naboen kunne lagt det ut på Facebook til dyrebeskyttelsen. Hvis det er ventetid så er det vel jo før jo bedre ja. Som sagt, jeg har dessverre ingen erfaring med katter selv, så jeg vet ikke hvor vanskelig det evt er å omplassere en sånn liten en. Den er jo superskjønn og kosete, men litt redd kanskje. Håper det løser seg med et godt hjem til den.Anonymous poster hash: 4b1bd...889 Kattunger blir prioritert av dyrevernorganisasjoner. Dette er fordi de er så forsvarsløse alene og for at de er generellt lette å omplassere hos nye eiere. Om jeg var deg så ville jeg ha skrive en mail til Dyrebeskyttelsen i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #19 Skrevet 19. august 2014 Kjempebra Supert at dere hjelper kattungen. Meld den bare inn, med bilde og stedsinformasjon, umiddelbart. Til alle aktuelle instanser i området. Dyrebeskyttelsen er det eneste i mitt område, men om dere har andre som f.eks. Kattens vern, FOD eller lignende, si fra til dem også. Best kattungen får kommet seg i et relativt permanent hjem så fort som mulig, så slipper den å bli stresset med å bytte hjem så mange ganger. Send bilde og info både på mail til Dyrebeskyttelsen, samt legg ut på aktuelle facebooksider selv. Anonymous poster hash: 66e33...091 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #20 Skrevet 19. august 2014 Tusen takk for råd folkens :-) Skal oppdatere med hvordan det går :-)Anonymous poster hash: 4b1bd...889
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå