Gå til innhold

Hvordan vite at et oppdrett er bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har tenkt å kjøpe oss en rasekatt. Har rasen klar, har tidligere hatt katt og nå er situasjonen slik at vi er klar for en ny en. Er flere som driver med denne type katt, så er flere å velge i.

Men hvordan vet jeg at jeg kjøper fra et godt katteoppdrett?

Hva har dere som har kjøpt katter og hunder sett etter når dere har valgt oppdrettet?

Er det spesielle ting jeg bør være klar over utover dette med stamtavle og kjøpskontrakt?

Hvordan bruker man å gjøre det når dyret er langt unna?

Anonymous poster hash: 8a496...117
Videoannonse
Annonse
Gjest Anubiel
Skrevet (endret)

Jeg hadde forhørt meg om oppdretter testet kattene sine for arvelige sykdommer før bruk i avl. Det er mange oppdrettere som bruker pawpeds.com, der kan du, dersom du vet navnet på foreldrekattene, slå dem opp og se f.eks hva de er testet for, hvor mange avkom de har osv.

Du kan sjekke om oppdrettet er registrert hos NRR.

Ellers bør selvfølgelig kattungen ha vært gjennom helsesjekk og i alle fall fått første vaksine og ormekur før overtakelse.

Når vi skulle ha katt, søkte vi etter en oppdretter som fokuserte på gemytt, helse og minst mulig innavl, fremfor de som avlet aggresivt på enkelte rasetrekk. Vi dro også og besøkte oppdretter og hilste på kattemor og ungene før vi bestemte oss for om vi ville kjøpe katt derfra.

Endret av Anubiel
Skrevet

Er det slik at seriøse oppdrettere bruker pawpeds?

Har kjøpt rasekatt tidligere, hvor det i ettertid ble veldig useriøst både for meg og andre kjøpere. Derfor jeg nå søker erfaringer fra andre katte og hundeeiere. Den gangen var jeg uerfaren, og stolte på NRR godkjenningen, som viste seg å ikke være så mye verdt. Det var da noen som avlet aggresivt som du kaller det.

Det du så etter ser ut som det vi ser etter nå som vi har lært. Gemytt, helse og minst mulig innavl. Men hvordan kan jeg forsikre meg mest mulig at det er det jeg får? Og hvordan er det med å sende en annen en for å besøke oppdrettet dersom jeg f.eks. bor i Oslo og oppdrettet ligger i Tromsø? Jeg kjenner jo mennesker over hele landet.

Anonymous poster hash: 8a496...117
Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg vet ikke om det er et tegn på seriøsitet at de bruker pawpeds. For meg var det i alle fall OK å kunne titte litt på informasjonen som lå der.

En grei oppdretter ville nok satt pris på om enten du eller noen som representerte deg besøkte oppdrettet. Det er nok bare å ta kontakt og høre om du eller en du kjenner kan komme på besøk. Er de ikke villig til det hadde jeg personlig holdt meg unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...