Gå til innhold

Skolemelk, hvilket alternativ er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått tilbud om skolemelk og valgene er vanlig lettmelk, eller laktoseredusert ekstra lettmelk med kakaosmak. Hvilket av disse alternativene er best? (Ser jo helt klart at seksåringen helst vil velge kakaomelken..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er denne seriøs? Finnes det folk som ikke skjønner hva det beste valget av de to er?

Anonymous poster hash: a96a0...398
  • Liker 5
Gjest _LilleMy
Skrevet

Det beste alternativet er jo selvfølgelig vanlig lettmelk.

Skrevet

Ja det er seriøst. Hvis du leser næringsinnholdet på de to alternativene jeg nevner så er det nemlig liten forskjell. Jeg spør ikke om forskjellen på litago og lettmelk liksom....

Skrevet

Ja det er seriøst. Hvis du leser næringsinnholdet på de to alternativene jeg nevner så er det nemlig liten forskjell. Jeg spør ikke om forskjellen på litago og lettmelk liksom....

Her må du tenke litt bredere enn kun næringsinnholdet. Det handler også om å ikke venne barna til at alt skal smake søtt eller sjokolade.

Anonymous poster hash: e153c...750

• Liker 2
Skrevet

Velg den med minst sukker, mest trolig er det lettmelken. Sjokolademelk blir som godteri, og barna her til lands får i seg alt for mye tilsatt sukker totalt om du spør meg. Så det er viktig å redusere inntaket der du kan.

Anonymous poster hash: 3596c...8b5

Skrevet

Egentlig bør du velge h-melk. Den inneholder mest næring for et barn som vokser. Det er egentlig ganske sykt at de har tatt dette alternativet bort.

• Liker 6
Skrevet

Selv om den skolemelken med sjokoladesmak ikke er det verste man kan drikk, sånn næringsmessig sett (for den er vel ikke tillatt sukker, bare kakao) så er jo ikke dette noe barnet vet. Barna bør lære at melk er til hverdags, sjokolade er til lørdag.

Skrevet

Selv om den skolemelken med sjokoladesmak ikke er det verste man kan drikk, sånn næringsmessig sett (for den er vel ikke tillatt sukker, bare kakao) så er jo ikke dette noe barnet vet. Barna bør lære at melk er til hverdags, sjokolade er til lørdag.

Det er tilsatt < 0,9 % sukker som erstatning for melkesukkeret, og har derfor litt mer sukker enn lettmelken som kun har melkesukkeret.

Anonymous poster hash: c179d...b58

Gjest Trollkarlen
Skrevet (endret)

Utgjør da ingen forskjell i lengden så små som de kartongene er. Uansett så kan man velge lettmelk og gi ungen sjokoladepulver 1 gang i uka eller noe om det ønskes. Da jeg gikk på barneskolen var det vanlig at de som hadde skolemelk tok med sjokoladepulver og blanda selv.

Endret av Trollkarlen
Skrevet

Jeg grøsser når jeg minnes skolemelk, lunken og sur var den. Hva med å heller gi barna et glass til frokost eller etter skolen, så kan dere variere hvilken type som blir servert også?

Anonymous poster hash: da70c...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...