AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Jeg har en sønn på 6 måneder som spiser så lite! Litt forhistorie: Han veide over 4 kg da han ble født, og har hele tiden jevnet seg utover på vektgrafen hos helsestasjonen. Da han var rett over 1 mnd begynte han å ha hyppig og grønn avføring. Vi fikk time hos sykehuset, og jeg ble satt på diett uten melk og gluten. Samtidig ble det tatt allergitester av ham som ikke slo ut. Ved 4 mnd begynte vi med fast føde etter råd fra helsestasjonen. Han viser stor interesse for grøt enkelte dager, men enkelte dager virker det som om han presser mens han spiser, og han spiser lite. Avføringen har avtatt noe, og er mer "fast føde" - bæsj. Vi har funnet ut at han ikke reagerer på kumelk, og har derfor prøvd å gi ham mme for å se om han foretrekker dette fremfor å amme. Det endte opp med nattamming 3 ganger i løpet av natten, og ca. 210 ml på et døgn + et grøtmåltid (som heller ikke er en hel porsjon). Nå verken vil han ha noe særlig mme eller mm på dagen, bare snur seg bort og tuller. Jeg veide ham sist uke, og da hadde han lagt på seg 10 gram på 8 dager! Helsesøster virket ikke nevneverdig bekymret, men jeg er snart på randen. Jeg er så sliten av å grue meg til måltidene, om å prøve å få ham til å spise litt, slik at jeg kan slappe litt av. Nå gråter jeg ofte etter måltidene (jeg prøver å slappe av rundt måltidene og viser ikke frustrasjon ovenfor ham), og kjenner en overhengende bekymringen hele tiden for at gutten min ikke spiser nok i det hele tatt! Han er en gutt med godt humør, hyler og brøler og lager gode lyder, og sover som regel godt. Jeg teller bleier, og han ligger på mellom 3-6 tunge, våte pr. dag. Skal inn igjen til helsestasjonen den 22. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre, og vet heller ikke hva de kan hjelpe meg med. Jeg trenger bare noen råd, eller forståelse, eller et eller annet. Anonymous poster hash: 9d77e...220
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 TS her! Glemte å nevne at han aldri har spist noe særlig godt, når han ble fullammet, var det bare 2-4 minutter hver andre time. Nå (på dagen) kaster han hodet bakover etter 1 minutt. På natten kan han gjerne amme i 10 minutter. Har gode bleier på morgenen. Anonymous poster hash: 9d77e...220
Deterbaremeg Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Skjønner at du er bekymret. Min toåring har spist lite helt siden han sluttet å amme. Vekten hans er innenfor normalen, men jeg blir så lei meg når han bare pirker i middagen. Sjokolade derimot, det hiver han innpå om han har anledning.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Er,det slik at han ikke vil ha noe overhodet? Vår baby er litt lik, dess mer fast føde han får dess mindre interessert blir han i flaske(har alltid fått mme), og vi har alltid slitt med måltider. Men, han legger greit på seg og da velger jeg ikke være så bekymret. Hva har du gitt ham av fast føde til nå?Anonymous poster hash: 755f1...f3c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Tusen takk for svar begge to! Til nå har han lagt på seg rundt 100 gram i uka, noe som er innenfor normalen, men nå spiser han enda mindre. Virker altfor interessert i alt rundt ham (jeg vet at det er en fase, men hadde akseptert det mer om han hadde spist mye i utgangspunktet). Jo, han spiser godt med grøt når han er sulten, spesielt om grøten slik han liker den (han elsker Sinlac med svisker (ikke rart, den er stappfull av sukker)). Flaske kan han drikke 80 av, men det tar langt tid og mye lokking, og jeg har lagt det på hylla for å heller amme slik at jeg slipper å se hvor lite han faktisk drikker. Men slik som det er nå så ammer han frem til ca. 7-8 på morgenen, grøtmåltid i 10-11tiden, også er det enten mme eller mm i 17-18tiden. Og da er det ikkeno mengde å snakke om. Han ammer godt for kvelden og gjerne to ganger i løpet av natten. Vi har gitt ham hirsegrøt, Hollegrøt og Sinlac. Har også prøvd svisker, aprikos, plommer og blåbær. Alt har han likt. Svisker er favoritten. Har prøvd potetmos og gulerotpure, men det var ikkeno suksess, men skal fortsette å prøve dette da jeg ønsker å innføre middag. Anonymous poster hash: 9d77e...220
Semydfe Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Vår jente har også hele tiden vært lite interessert i å spise. Både mm og fast føde. Jeg har brukt mye tid på å bekymre meg for om hun får i seg det hun trenger. Hun har gått greit opp i vekt. Da hun var ca 7,5 mnd var vi på tur og det ble litt vanskelig å få til så mye amming jeg ønsket på dagtid. Og vet du hva, fordi hun ikkr fikk melk på dagen så spiste hun så veldig mye bedre til de faste måltidene. I tillegg spiste hun mye bedre med mm når hun fikk på kvelden/natt/morgen. Så da bestemte jeg meg for å fortsette med det da vi kom hjem fra tur. Det har vært vellykket og hun spiser nå mye bedre. Fortsatt en del mindre enn andre, men jeg er greit fornøyd. Hun er nå 10 mnd og vi holder oss fortsatt til sammen mønster. Ca kl 7/8 mm Ca kl 10 frokost (halv brødskive + litt frukt + litt yoghurt) Ca kl 13 middag eller brødskive (ca 100 gram grønnsaker og kjøtt eller fisk + litt frukt. Eller halv brødskive + frukt) Ca kl 16 lite måltid. Alt fra brød til frukt til middag. Avhengig av hva som har blitt spist tidligere på dagen. Men passer på at hun ikke spiser mye, for da vil hun ikke ha kveldsmat. Ca kl 18 kveldsmat (stort sett halv porsjon grøt og 100 gram grønnsaker og kjøtt/fisk ) Ca kl 0400 mm Altså, fortsatt småspist, men er blid og fornøyd + legger på seg. Kanskje prøve å redusere mm/mme og se hva som skjer?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Tusen takk for svar, er litt "deilig" å se at jeg ikke er alene. Jeg vet liksom om jeg kan redusere mm/mme, for han drikker så lite i utgangspunktet.. En ca. plan ser slik ut: 07:00 - mm 09:30 - ca. 30 ml mme 12:00 - grøt 15:00 - mm (denne hoppet han f.eks over i dag, altså over 5 timer uten mat) 18:00 - grøt 20:00 - mm 00:30 - mm 06:00 - mm De gangene han ammer godt, er på kvelden (som regel) og natten. Anonymous poster hash: 9d77e...220
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Introduser noe annet enn bare grøt! Han er hele 6 mnd, han kan spise mye mer fast føde enn det der. Min har kun fått mme og når han var 6 mnd fikk han grøt til frokost, lunsj av fruktmos + mme, middagsglass eller hjemmelaget middag, og grøt til kvelds. Og en eller to flasker mme på natta. Men han er så glad i fast føde at mme ble danket ut. (Neida vi sluttet ikke for tidlig med mme). Prøv mer fast føde! Han er sikkert klar for det. Anonymous poster hash: bf270...5e6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Jeg tenker du har introdusert litt lite kanskje til å være 6 mnd? Med det mener jeg IKKE at du har gjort noe feil, jeg bare vet av erfaring at den ene dagen/uken var noe ikke spesielt interessant, nå jafser han nedpå utfra intet. Prøv avocado og søtpotet(vi lager gulrot og søtpotetmos og blander med avocado). Han syntes avocado var skikkelig ekkelt alene, når det blandes derimot elsker han det(tok 2 mnd med gradvis innføring av alt). Søtpotet brakk han seg av alene, gulrot også. Blandet sammen sklir det rett ned, og konsistens var veldig viktig for ham. Pæremos var løsning for oss- nå klarer han seg også uten. Han er akkurat som din; opptatt av alt annet. Vi må veksle mellom sittestol og vippestolen på høyeste nivå(så han ikke ligger), og grøt får han kun 1 gang om dagen. Forsøk flere ting, og bland sammen ulike kombinasjoner når du har sjekket for allergi først. Eksempelvis brekker han seg av bananposene til Ella, men spiser gjerne fersk banan. Kanskje du kan forsøke å blande inn avocado med litt grøt og litt sviske- det funket her.Anonymous poster hash: 755f1...f3c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #10 Skrevet 18. august 2014 Min foretrekker avokado alene, han elsker alt av mat bortsett fra ting blandet med avokado TS: glemte å nevne at vi begynte med brød til lunsj fra 7,5 mnd. De bør få noe tyggemotstand fra 8 mnd for å lære seg å tygge, så du bør begynne med mat med litt klumper snart og så øke gradvis. Anonymous poster hash: bf270...5e6
Blådotter Skrevet 18. august 2014 #11 Skrevet 18. august 2014 Har en kresen gutt på 7 måneder selv, men tror det er en fase, da han spiste mye forskjelig før. Nå er yoghurt naturel en hit, og diverse fruktmoser. For å få i han litt annet også, har vi begynt å gi han litt i hånden når vi spiser middag. En bløt ostebit, agurk, kokt potet, tomat, kokt gulrot. Det er begrenset for hva han for i seg, men han får i alle fall smakt på annet et søtt og syrlig. Og de skal vel ha fått et par tenner først... I dag fikk han lov til å holde skjeen og prøve å spise litt mos selv. Etterpå fikk vi lov å gi ham Vet ikke om det var en tilfeldighet, men vi har tenkt å teste det ut fremover!
Semydfe Skrevet 18. august 2014 #12 Skrevet 18. august 2014 (endret) Kan også være at baby blir lei av å spise det samme. Baby her i huset ser i alle fall ut til å bli lei av å spise før hun er mett. Kan f.eks nekte plent å spise mer grøt etter 10-15 skjeer, men spiser gjerne en halv brødskive hvis hun får tilbud om det. Samme med motsatt vei. Iom at vi har em ganske småspist jente så har vi begynt å gi flere ting til samme måltid. Da får vi i mer. Endret 18. august 2014 av Semydfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå