Gå til innhold

Hvis man er i god form, hvor fort bør man sykle 5 km?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med opp, nedover og bortover på veien?

Anonymous poster hash: 9fa01...a20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker 20-23 min... Elendig form

Skrevet (endret)

Er man i god form bør man kanskje klare å holde rundt 30km/t i snitt. 10 min per 5 km. Det kommer litt an på kupert det er. Om man sykler det som en kort tempo, med full intensitet så kanskje bare rundt 6 min (50km/t). Da snakker vi proffsyklisttempo

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Det kommer veldig an på hva slags sykkel du har. Hvis du har en vanlig brukssykkel til rundt 5000 kroner burde du klare å holde nærmere 30 km/t i snitt hvis du presser deg skikkelig. Det blir altså snakk om å sykle 5 km som en tempo, der du holder intensitet langt over syregrensa hele veien.

Det forutsetter at du har ordentlig trykk i dekkene. Det er ingen vits i å ha fin og dyr sykkel hvis du har lavt trykk, da går det treigt uansett.

Hvis du har en bra racersykkel med karbonramme er du i rimelig god form hvis du klarer å holde nærmere 40 km/t i snitt i en lettkuppert løype.

Hvis du derimot snakker om å sykle 5 km til hverdags f. eks. til jobben og ta i litt ekstra, men ikke på langt nær fullt, er du i ganske god form hvis du holder et snitt på 25 km/t, dvs. 12 minutter.

Skrevet

Er man i god form bør man kanskje klare å holde rundt 30km/t i snitt. 10 min per 5 km. Det kommer litt an på kupert det er. Om man sykler det som en kort tempo, med full intensitet så kanskje bare rundt 6 min (50km/t). Da snakker vi proffsyklisttempo

Og da må man ha en temposykkel, man må hete Tony Martin eller Fabian Cancellara for å holde 50 i snitt på en landeveissykkel over flere kilometer. ;)

Skrevet (endret)

Og da må man ha en temposykkel, man må hete Tony Martin eller Fabian Cancellara for å holde 50 i snitt på en landeveissykkel over flere kilometer. ;)

De er vel per definisjon i god form da. Er de ikke? 5km's tempo er ganske kort. Selv spurterne klarer å gjøre en habil tempo på så kort distanse. I fjor i TdF syklet trossalt T. Martin i snitt ca 54km/t på den 33km lange tempoetappen. Det må bety at han har vært oppe i større peakhastigheter i løpet av etappen!

Da snakker vi god form. Med litt epo og testosteron er nok TS der om 10 år... ;)

Endret av Supraspinatus
Skrevet

De er vel per definisjon i god form da. Er de ikke? 5km's tempo er ganske kort. Selv spurterne klarer å gjøre en habil tempo på så kort distanse. I fjor i TdF syklet trossalt T. Martin i snitt ca 54km/t på den 33km lange tempoetappen. Det må bety at han har vært oppe i større peakhastigheter i løpet av etappen!

Da snakker vi god form. Med litt epo og testosteron er nok TS der om 10 år... ;)

Haha, 10 år? Håper det var spøk, hvis ikke, takk for oppiffen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...