AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Gruer meg veldig til å skrive dette innlegget, regner med at jeg får en del æsj og fysj, og ekling kommentarer.. Men jeg har et problem.. jeg sliter med angst, depresjoner, jeg er sliten og utmattet store deler av døgnet, prøver å holde meg aktiv og i behandlinger, men i sommer reiste psykologen min vekk og hun ble borte i hele 9 uker. 9 uker uten en eneste psykologtime eller noen å prate med, det var for lenge for meg. Har heller ikke time før om 2 uker igjen, så det ble mer enn 9 uker også. Depresjonene har kommet over meg i sommer, jeg sliter med ting hjemme, rydding vasking, jeg tar litt hver dag, sånn sett er det ikke det verste, det er rent her, om enn ikke ryddig. Men personlig hygiene sliter jeg med.. dusjing kan gå dager i mellom om jeg ikke skal noe, kan sitte inne i 7 dager i strekk, og ikke dusje annet enn intimvask. Kan se håret bli fett, kjenne at jeg svetter, og likevel ikke ha ork til å stå opp av sengen. Føler meg så ekkel, så motbydelig, det gjør det bare enda mer deprimerende for meg.. Hva skal jeg gjøre..? Anonymous poster hash: 6cf17...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 . dusjing kan gå dager i mellom om jeg ikke skal noe, kan sitte inne i 7 dager i strekk, og ikke dusje annet enn intimvask. Kan se håret bli fett, kjenne at jeg svetter, og likevel ikke ha ork til å stå opp av sengen.. Hva skal jeg gjøre..? Anonymous poster hash: 6cf17...a8d Start med å planlegge ting å gjøre ute flere dager pr uke, slik at du dusjer oftere (ettersom du gjør det når du skal noe) Skriv ukeplaner. Finn noe positivt å gjøre hver dag Ta godt vare på deg selv. Gi deg selv nytelser hver dag. Skjem deg bort med en ny bodylotion som dufter godt om du liker dey, osv Anonymous poster hash: 8c1c8...2be 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Start med å planlegge ting å gjøre ute flere dager pr uke, slik at du dusjer oftere (ettersom du gjør det når du skal noe) Skriv ukeplaner. Finn noe positivt å gjøre hver dag Ta godt vare på deg selv. Gi deg selv nytelser hver dag. Skjem deg bort med en ny bodylotion som dufter godt om du liker dey det osv Anonymous poster hash: 8c1c8...2be Anonymous poster hash: 8c1c8...2be
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Kanskje du skal droppe husarbeid den dagen du skal dusje, så blir det ikke for mye på en og samme dag. Anonymous poster hash: 6c42b...c51 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Sett opp en liste over ting du skal gjøre hver dag. Deriblant dusje og vaske håret, og pusse tennene. ? Ha deg et mål om da dette skal gjøres inn klokke x hver dag. I tillegge sal du gå ut og gå minst en runde rundt huset, når du har stelt deg. Husk og på at dagen går ut på dato når klokken runder 23.59, slik at du må rekke dette før den fristen går ut. Når du har klart å stelle deg, føler du deg ikke da også lettere til sinns? Det vil jo bli ille for deg dersom du går og er så ustelt at naboer eller familie reagerer og du enten får problemer med å bo der du bor, eller må dusjes av hjemmesykepleien? Jeg pleier å si at jeg ikke bor i et butikkutstillingslokale, men i et hjem og at litt rot er nødvendig for å trives. Er det rent hos deg, så er det det viktigste. Stå på, ikke gi opp.Anonymous poster hash: b64b2...39e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Kanskje du skal droppe husarbeid den dagen du skal dusje, så blir det ikke for mye på en og samme dag. Anonymous poster hash: 6c42b...c51 Det var et veldig godt råd Til TS: Kan du prøve dette? Ta fri fra husarbeid noen av dagene hver uke og sett av tid til nytelser Skriv en lang liste over hva som gir deg nytelser og gi deg selv mange nytelser hver dag Eksempler på nytelser for meg: en kopp god te, god musikk, tenne et duftlys Anonymous poster hash: 8c1c8...2be
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Tusen takk for oppmuntringene, føler meg faktisk inspirert og får lyst til å ta i et tak når jeg ser dere skriver slik Mål for dagen i dag.. gå på butikken og handle noe godt å lage i kveld, akkurat i dag måtte jeg på posten og hente et brev, så har faktisk både dusjet og vasket håret. Så kansje middag i dag, det er lenge siden det.. takk Anonymous poster hash: 6cf17...a8d 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Tusen takk for oppmuntringene, føler meg faktisk inspirert og får lyst til å ta i et tak når jeg ser dere skriver slik Mål for dagen i dag.. gå på butikken og handle noe godt å lage i kveld, akkurat i dag måtte jeg på posten og hente et brev, så har faktisk både dusjet og vasket håret. Så kansje middag i dag, det er lenge siden det.. takk Anonymous poster hash: 6cf17...a8d Hjertelig takk for hyggelig og positiv tilbakemelding Så flott at du er inspirert Skjem deg selv bort hver eneste dag med nytelser! Jeg synes at du er flink og positiv Kos deg i dag og fremover. Middag håper jeg at du lager ofte fremover Lykke til! Anonymous poster hash: 8c1c8...2be
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Jeg var i en periode av livet i tilsvarende situasjon som deg. Løsningen ble å gå i dusjen, kle på meg og ordne hår mm med en gang jeg stod opp. Da hadde jeg ikke rukket å bli sliten av påkjenninger og gjøremål ennå. Hvis jeg drøyde det litt utover dagen så ble det ikke gjort og jeg kunne gå uflidd i pysjamasen til det var leggetid igjen. Og sånn kunne det fortsette i flere dager. Anonymous poster hash: 67340...cf7 3
nantucket Skrevet 18. august 2014 #10 Skrevet 18. august 2014 Det er helt normalt å ha det sånn når man er deprimert Jeg nedprioriterte å spise de dagene jeg dusjet, men det er jo ikke akkurat å anbefale. For meg hjalp det å skrive ned hva jeg gjorde hver eneste dag i stikkordsform. Blant annet skrev jeg ned de dagene jeg dusjet. Etterhvert når man blar tilbake kan man se fremgang, at det plutselig går kortere tid mellom hver dusj Støtter det å ha en hyggelig ting å gjøre hver dag, sånn at du har noe å se frem til. Å dra på butikken å lage noe godt til middag er helt strålende. Pass på at du ikke skriver for mye på listen din bare Deprimerte kommer seg ofte utover dagen og av egen erfaring la jeg altfor mye planer for neste dag hver eneste kveld. Så våkner man morgenen etter i et sort hull og alt man tenkte man skulle få gjort blir ikkr gjort og man det gir ingen god følelses. Så - start i det små og ikke gi opp! Neste gang psykologen din skal være borte så lenge, så spør om hun kan hjelpe deg med en plan de ukene du er borte. Feks at du kan gå til fastlegen din i stedet? Om det ikke gir helt samme utbytte som å være hos psykologen kan det å ha en avtale og få pratet litt være til hjelp Masse lykke til, og riktig god bedring!
Berserkergang Skrevet 18. august 2014 #11 Skrevet 18. august 2014 Jeg har det på samme måte. Og jeg har en helt rar måte å tvinge meg selv til å dusje på. Det høres helt psycho ut men det virker for meg. Jeg tar noe i håret så det blir ekkelt. Det kan enten være shampoo som jeg bare kliner i håret når jeg er på badet eller bodylotion eller noe annet så jeg føler at jeg ikke orker å gå rundt med slimete hår. Da hopper jeg i dusjen med en gang. Jeg var i en skikkelig nede periode for litt siden og etterhvert måtte jeg finne en løsning på apatien. Det endte med at jeg pyntet meg hver eneste morgen. På med sminke, øredobber og pene sko. Da følte jeg at jeg ikke bare kunne legge meg på sofaen og putte ostepop i fjeset. Hverdagen ble litt mer effektiv rett og slett. fikk gjort mye og jeg var klar for å gå ut av leiligheten med en gang jeg følte for det. Når jeg gikk rundt i joggingsen kunne jeg plutselig få lyst til å gå ut på café eller lignende, men det ble så mye styr siden jeg da måtte dusje og ta på andre klær så da ble det heller med tanken.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 Jeg har også hatt det sånn, og har det vel delvis sånn nå. Det hjelper å ha noe som motiverer en til å ta vare på seg selv. For meg var det samboeren min. Jeg tvang meg selv til å dusje før han kom hjem. Noen ganger dusjet jeg ikke sånn rett før han kom hjem. Støtter også det der med at man gjør det til en vane å gå i dusjen/på badet når man står opp. Jeg var ikke flink til det, så hvis jeg fikk lyst til å gjøre noe så gjorde jeg det ikke fordi jeg var ustelt. Ellers tror jeg det er viktig med rutiner og at man prøver å holde det sånn ca. I hvery fall at man står opp til fast tid og legger seg til fast tid. Jeg blir mye mer deprimert av å ligge for lenge, og sitter man oppe for lenge så forsvinner hele dagen. Jeg syns det er greit å ha en slags plan for dagen. Trenger ikke være veldig mye, men noen ting slik at man har noe man skal gjøre i løpet av en dag Jeg har lett for å bare bli sittende foran pc eller mobil, og blir egentlig ganske deprimert av å bare sitte der og. Tror at det er ganske viktig å ha litt struktur på dagen sånn at man ikke bare går og daffer i pysjen. Anonymous poster hash: 1a1cd...e77
roberta Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Har vært/ er i perioder der du er TS. Noen dager gjør jeg svært lite. Angående personlig hygiene har jeg et tips som fungerer godt for meg. Jeg sliter også med søvn og har merket at et varmt bad eller en varm dusj gjør meg søvnig. Så da gjør jeg det om kvelden. Dermed kan jeg stå rett opp og gå i klærne om morgenen. Det gjør det mye enklere. I tillegg pleier jeg å holde sofagruppa og bordet i stua rent og ryddig for da er det koselig der jeg oppholder meg mest. På badet lukker jeg døren og hører lydbok mens jeg rydder og vasker. >Det er koselig og jeg tar meg goood tid. Alt annet får komme når jeg har overskudd. De dagene det er sol sitter jeg ute og leser. Håper du snart føler deg bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå