AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Har lyst å prøve å lage falafel med couscous for første gang i morgen, men de oppskriftene jeg har sett på går ut fra at man skal legge ertene i bløt over natten. Og det har ikke jeg mulighet til. Går det an å kjøpe noe slags ferdig utvannet erter? Anonymous poster hash: 34f54...88d
Gjest Timber Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Ferdige kokte kikerter på boks. Finnes vel i alle matbutikker.
Brunhilde Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Ferdige kokte kikerter på boks. Finnes vel i alle matbutikker. Det gjør det, men av og til er de saltet, så smak før du salter mer (oppskriften sier jo ofte så-og-så mye salt, og da kan det bli for mye).
murray Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Har hatt litt problemer med at falafel av kikerter på boks faller fra hverandre under steking. Blir plutselig falafel-kake
Alina X Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Kjøp kikerter på hermetikk og legg i litt natron noen timer.dette fjerner smak fra lake og salt.
malicious Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Har hatt litt problemer med at falafel av kikerter på boks faller fra hverandre under steking. Blir plutselig falafel-kake Det går fint an å bruke eggeplomme som bindemiddel der
Gjest hulderjenta Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Har hatt litt problemer med at falafel av kikerter på boks faller fra hverandre under steking. Blir plutselig falafel-kake Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du bruker, men hos meg skjer det kun om jeg bruker for mye kikertmel i "røra". Den må ikke være for tørr. Bruker kun kikerter på boka, men vurderer å kjøpe inn tørre i framtiden siden det er mer økonomisk. Det går nemlig en del kikerter her etter at jeg oppdaget hjemmelagede falafler... ;-)
murray Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Skal prøve trikset med eggeplomme Angående oppskrifter pleier jeg ikke følge de til punkt og prikke, bruker ofte bare det som jeg synes er godt. Falafel er utrolig digg! Tror det må lages igjen snart Hva bruker dere til tilbehør? Jeg lager ofte en stor salat med hvitløksdressing.
pinar Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Jeg har lagd med hvite bønner som er klare til bruk, og brukt egg eller maizenna til binding. De ferdige kikertene funker og men jeg syns ikke de smaker så godt. Jeg syns pita, raspet gulrot, cherry tonat og en mørk grønn salat er godt til også lager jeg en dressing med naturell yoghury, mynte, salt, pepper, hvitløk og agurk.
Brunhilde Skrevet 18. august 2014 #10 Skrevet 18. august 2014 Jeg lager ofte falaffel, men stort sett bare av tørre erter. Det blir en vane og jeg syns det smaker best. Som tilbehør har jeg nesten allid hummus og tabbouleh.
malicious Skrevet 18. august 2014 #11 Skrevet 18. august 2014 Skal prøve trikset med eggeplomme Angående oppskrifter pleier jeg ikke følge de til punkt og prikke, bruker ofte bare det som jeg synes er godt. Falafel er utrolig digg! Tror det må lages igjen snart Hva bruker dere til tilbehør? Jeg lager ofte en stor salat med hvitløksdressing. Vi lager guacamole, har rømme og tacosaus til. Basically taco, bare med falafel i stedet for kjøttdeig Digg i lefse altså!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #12 Skrevet 18. august 2014 Takk for svar alle sammen Jeg kjøpte sånn ferdig kokt på boks og skylte av og tørket. Men de luktet skikkelig funky da altså. Ikke som om de var bedervet, men absolutt ikke noe godt. Og så fulgte vi denne oppskriften, og hadde ingen problemer med at de ble tørre og falt fra hverandre. Men for min del kunne den ha hatt enda mer krydder, så det kommer jeg til å øke neste gang, gjerne ha i litt fersk chili også. Og jeg hadde altfor lite salt i, men det var fordi jeg hadde kun grovsalt på kvern så jeg fikk ikke målt skikkelig opp. Brukte heller ikke kardemomme, men det var fordi jeg trodde jeg hadde det hjemme, men så var vi visst tomme. Vi hadde det sammen med couscous og tzatziki. Ble godt med mer salt og chilikrydder, men litt tørt også, orker ikke altfor mye av den tzatzikien. Vurderte nesten å ta frem ketsjupflasken Men vi skal absolutt lage det igjen -TS Anonymous poster hash: 34f54...88d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #13 Skrevet 18. august 2014 Jeg lager ofte falaffel, men stort sett bare av tørre erter. Det blir en vane og jeg syns det smaker best. Som tilbehør har jeg nesten allid hummus og tabbouleh. Blir det ikke litt mye med hummus av erter også som tilbehør? For de er vel laget av samme ertene er de ikke? Hva har dere i falafelblandingen da? -TS Anonymous poster hash: 34f54...88d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #14 Skrevet 18. august 2014 Takk for svar alle sammen Jeg kjøpte sånn ferdig kokt på boks og skylte av og tørket. Men de luktet skikkelig funky da altså. Ikke som om de var bedervet, men absolutt ikke noe godt. Og så fulgte vi denne oppskriften, og hadde ingen problemer med at de ble tørre og falt fra hverandre. Men for min del kunne den ha hatt enda mer krydder, så det kommer jeg til å øke neste gang, gjerne ha i litt fersk chili også. Og jeg hadde altfor lite salt i, men det var fordi jeg hadde kun grovsalt på kvern så jeg fikk ikke målt skikkelig opp. Brukte heller ikke kardemomme, men det var fordi jeg trodde jeg hadde det hjemme, men så var vi visst tomme. Vi hadde det sammen med couscous og tzatziki. Ble godt med mer salt og chilikrydder, men litt tørt også, orker ikke altfor mye av den tzatzikien. Vurderte nesten å ta frem ketsjupflasken Men vi skal absolutt lage det igjen -TS Anonymous poster hash: 34f54...88d Ja, og så brukte vi forresten 5 spiseskjeer med vanlig mel, ikke sånn kikertmel. -TS Anonymous poster hash: 34f54...88d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #15 Skrevet 18. august 2014 Det beste er å bruke godt oppblødte kikerter som ikke er kokt til falafel. Da faller de ikke fra hverandre så lett. Anonymous poster hash: 43db7...e3c
Brunhilde Skrevet 18. august 2014 #16 Skrevet 18. august 2014 Blir det ikke litt mye med hummus av erter også som tilbehør? For de er vel laget av samme ertene er de ikke? Hva har dere i falafelblandingen da? -TS Anonymous poster hash: 34f54...88d Det hører jo sammen, da. Hvis du får servert falaffel på "ekte" vis, så er det med hummus og gjerne baba ganoush, Nei, hummus og falaffel smaker helt forskjellig syns jeg, og som sagt, for meg hører det absolutt sammen. 1
Gjest Badabing Skrevet 18. august 2014 #17 Skrevet 18. august 2014 Jeg lager ofte falaffel, men stort sett bare av tørre erter. Det blir en vane og jeg syns det smaker best. Som tilbehør har jeg nesten allid hummus og tabbouleh. Hummus, hvitløksdressing og tabbouleh er best, ja Man kan ha litt soltørket tomat i hummusen hvis man ønsker litt variasjon. Ev er baba ganoush godt ved siden av om man liker det.
Brunhilde Skrevet 19. august 2014 #18 Skrevet 19. august 2014 Hummus, hvitløksdressing og tabbouleh er best, ja Man kan ha litt soltørket tomat i hummusen hvis man ønsker litt variasjon. Ev er baba ganoush godt ved siden av om man liker det. Jeg har aldri prøvd soltørket tomat i, men det høres godt ut. Her er forresten en oppskrift på baba ganoush hvis noen har lyst til å prøve det som tilbehør. Jeg er ikke glad i aubergine, men denne liker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå