AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Hei! Jeg trenger litt veiledning og tips fra utenforstående når der kommer til mitt forhold til en av mine nærmeste venninner. Jeg kunne ha skrevet en stil om dette, men skal prøve å korte det ned så godt jeg kan. Jeg vil derfor bare vite hvordan dere ville beskrive en vennine/ bestevenninne med følgene væremåter: Tar stadig kontakt men snakker bare om seg selv. Bryr seg ikke mye om hva som skjer i livet mitt, mens jeg gir råd på råd og har alltid vært en støttespiller i hennes dramatiske hverdag. Lever ett dobbeltspill: hun virker utrolig reflektert og fornuftig for andre, men med en gang jeg har henne på egenhånd er hun helt motsatt. Hun tørr ikke å innrømme feil, og fordiom jeg vet sannheten så lyver hun forann meg og andre for å sette seg selv i bedre lys. Hun er utrolig opptatt av de ytre faktorer! Utseende er det som betyr mest i hennes øyner. Hun har også gått så langt at hun har tatt flere kosmetiske operasjoner for å bli mer attraktiv. Kommenterer noen dette, forsvarer hun seg med løgn og at hun er helt naturlig samtidig som hun rakker ned på andre som har gjort liknende inngrep. Hun klarer ikke å være alene, og når min samboer er vekkreist ber hun om å dele seng med meg. Når vi er med hverandre (bare vi to) sitter hun med mobilen når jeg snakker og tar selfies, eller tekster med noen andre. Dette skjer ikke når vi er flere venninner, for da er hun "den fornuftige". Hun liker ikke mine andre venninner, og er heller ikke interessert til å bli kjent med dem. Det er akkurat som om hun blir sjalu når jeg er med dem og ikke henne, og snakker ofte "taktisk" dritt om dem. Hun har også humørsvingninger: hun er ofte deprimert men plutselig er hun skikkelig høy på livet. Det har nå godt så langt at jeg unngår å være med henne. Jeg har selv lenge blitt manipulert av en tidligere eks, og har jobbet lenge for å ikke la dette skje igjen. Jeg vil faktisk prøve å være en oppriktig fornuftig jente som ser verdien i andre ting enn bare utseende og dramatikk. Men det er ikke lett når jeg er sammen med en for hun er så flink til å legge ting frem for seg. Jeg er en typisk lytter mens hun er leder. Når hun sier hopp, hopper jeg- mye for å unngå sure toner i etterkant. På den andre siden føler jeg meg selv som en synder som lyver for å slippe å være rundt henne, og snakker mye om væremåter hennes til andre venninner for å oppløse frustrasjon og for å få råd. Men det er ingen som tørr å konfrontere henne; hun har en forsvarsmekanisme som er av skjold og ingen "gidder" rett og slett. Kort og godt så får jeg dårlige vibber av å være rundt henne, og blir ofte veldig sint og frustrert etter jeg har vært rundt henne, samtidig som jeg ofte sitter igjen med en følelse av att jeg ikke er god nok. Jeg vet at hun er egosentrisk men vil gjerne finne ut hva slags forstyrrelser hun har siden hun opptrer i omgivelsene på denne falske måten. Håper noen kan svare, og beklager laaaang tekst....Anonymous poster hash: 36e28...a95
FrixyGirl Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Hei! Jeg trenger litt veiledning og tips fra utenforstående når der kommer til mitt forhold til en av mine nærmeste venninner. Jeg kunne ha skrevet en stil om dette, men skal prøve å korte det ned så godt jeg kan. Jeg vil derfor bare vite hvordan dere ville beskrive en vennine/ bestevenninne med følgene væremåter: Tar stadig kontakt men snakker bare om seg selv. Bryr seg ikke mye om hva som skjer i livet mitt, mens jeg gir råd på råd og har alltid vært en støttespiller i hennes dramatiske hverdag. Lever ett dobbeltspill: hun virker utrolig reflektert og fornuftig for andre, men med en gang jeg har henne på egenhånd er hun helt motsatt. Hun tørr ikke å innrømme feil, og fordiom jeg vet sannheten så lyver hun forann meg og andre for å sette seg selv i bedre lys. Hun er utrolig opptatt av de ytre faktorer! Utseende er det som betyr mest i hennes øyner. Hun har også gått så langt at hun har tatt flere kosmetiske operasjoner for å bli mer attraktiv. Kommenterer noen dette, forsvarer hun seg med løgn og at hun er helt naturlig samtidig som hun rakker ned på andre som har gjort liknende inngrep. Hun klarer ikke å være alene, og når min samboer er vekkreist ber hun om å dele seng med meg. Når vi er med hverandre (bare vi to) sitter hun med mobilen når jeg snakker og tar selfies, eller tekster med noen andre. Dette skjer ikke når vi er flere venninner, for da er hun "den fornuftige". Hun liker ikke mine andre venninner, og er heller ikke interessert til å bli kjent med dem. Det er akkurat som om hun blir sjalu når jeg er med dem og ikke henne, og snakker ofte "taktisk" dritt om dem. Hun har også humørsvingninger: hun er ofte deprimert men plutselig er hun skikkelig høy på livet. Det har nå godt så langt at jeg unngår å være med henne. Jeg har selv lenge blitt manipulert av en tidligere eks, og har jobbet lenge for å ikke la dette skje igjen. Jeg vil faktisk prøve å være en oppriktig fornuftig jente som ser verdien i andre ting enn bare utseende og dramatikk. Men det er ikke lett når jeg er sammen med en for hun er så flink til å legge ting frem for seg. Jeg er en typisk lytter mens hun er leder. Når hun sier hopp, hopper jeg- mye for å unngå sure toner i etterkant. På den andre siden føler jeg meg selv som en synder som lyver for å slippe å være rundt henne, og snakker mye om væremåter hennes til andre venninner for å oppløse frustrasjon og for å få råd. Men det er ingen som tørr å konfrontere henne; hun har en forsvarsmekanisme som er av skjold og ingen "gidder" rett og slett. Kort og godt så får jeg dårlige vibber av å være rundt henne, og blir ofte veldig sint og frustrert etter jeg har vært rundt henne, samtidig som jeg ofte sitter igjen med en følelse av att jeg ikke er god nok. Jeg vet at hun er egosentrisk men vil gjerne finne ut hva slags forstyrrelser hun har siden hun opptrer i omgivelsene på denne falske måten. Håper noen kan svare, og beklager laaaang tekst....Anonymous poster hash: 36e28...a95 Ut i fra hvordan jeg tolker dette ligner dette på et enveisvennskap eller "du er god nok når hun trenger råd" Mange har en slik en i livet både gutter og jenter. Her har du flere valg 1. Konfronter henne med hvordan du føler å tenker rundt dette. En ekte venn tåler å høre sannheten 2. Lev videre med det og si minst mulig 3. Kutt kontakten fra din side en periode og se hvordan reaksjoner dette får 4. Kutt ut hele jenta blokker henne ut fra livet ditt Eller noe som passer deg bedre. Dette er bare eksempler Et slikt vennskap kan tappe mye energi. Og ikke alle som orker å ha et slikt "element" i livet sitt. Et vennskap skal gå begge veier. Trenger vennen hjelp? - støtt hjelp så godt man kan. Trenger man hjelp selv? - vennen skal gjøre det samme tilbake Har man planer? - Bør begge ha like mye tiden i de planene. Så du må gå i deg selv, tenke hvordan du ønsker det. Og ta et valg. Jeg hadde valgt en av de over om det var min venn. Du må ta et valg enten i form av de jeg skrev opp her eller noe i mellom. Men viktigst et valg du kan stå for selv.
Gjest Coolaid Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Noen mennesker er energityver. Det er venninnen din også. Hun tenker stort sett på seg selv og bruker deg bevisst eller ubevist til å få dekket egne behov. Jeg kjenner flere mennesker som er slik. De får får får og gir lite eller ingenting tilbake. Dersom relasjonen ikke gir deg noe positivt som gjør den verdifullt, er likeverdig og kjennes bra så avslutt den på en måte du er komfortabel med. Enten du sier i fra til henne eller at du bare lar det dø ut. Sistnevnte fungere ofte greit, det er lov at mennesker vokser fra hverandre. Så kan dere treffes en sjelden gang under andre omstendigheter. Gjør det slutt med venninna di.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Hei! Jeg trenger litt veiledning og tips fra utenforstående når der kommer til mitt forhold til en av mine nærmeste venninner. Jeg kunne ha skrevet en stil om dette, men skal prøve å korte det ned så godt jeg kan. Jeg vil derfor bare vite hvordan dere ville beskrive en vennine/ bestevenninne med følgene væremåter: Tar stadig kontakt men snakker bare om seg selv. Bryr seg ikke mye om hva som skjer i livet mitt, mens jeg gir råd på råd og har alltid vært en støttespiller i hennes dramatiske hverdag. Lever ett dobbeltspill: hun virker utrolig reflektert og fornuftig for andre, men med en gang jeg har henne på egenhånd er hun helt motsatt. Hun tørr ikke å innrømme feil, og fordiom jeg vet sannheten så lyver hun forann meg og andre for å sette seg selv i bedre lys. Hun er utrolig opptatt av de ytre faktorer! Utseende er det som betyr mest i hennes øyner. Hun har også gått så langt at hun har tatt flere kosmetiske operasjoner for å bli mer attraktiv. Kommenterer noen dette, forsvarer hun seg med løgn og at hun er helt naturlig samtidig som hun rakker ned på andre som har gjort liknende inngrep. Hun klarer ikke å være alene, og når min samboer er vekkreist ber hun om å dele seng med meg. Når vi er med hverandre (bare vi to) sitter hun med mobilen når jeg snakker og tar selfies, eller tekster med noen andre. Dette skjer ikke når vi er flere venninner, for da er hun "den fornuftige". Hun liker ikke mine andre venninner, og er heller ikke interessert til å bli kjent med dem. Det er akkurat som om hun blir sjalu når jeg er med dem og ikke henne, og snakker ofte "taktisk" dritt om dem. Hun har også humørsvingninger: hun er ofte deprimert men plutselig er hun skikkelig høy på livet. Det har nå godt så langt at jeg unngår å være med henne. Jeg har selv lenge blitt manipulert av en tidligere eks, og har jobbet lenge for å ikke la dette skje igjen. Jeg vil faktisk prøve å være en oppriktig fornuftig jente som ser verdien i andre ting enn bare utseende og dramatikk. Men det er ikke lett når jeg er sammen med en for hun er så flink til å legge ting frem for seg. Jeg er en typisk lytter mens hun er leder. Når hun sier hopp, hopper jeg- mye for å unngå sure toner i etterkant. På den andre siden føler jeg meg selv som en synder som lyver for å slippe å være rundt henne, og snakker mye om væremåter hennes til andre venninner for å oppløse frustrasjon og for å få råd. Men det er ingen som tørr å konfrontere henne; hun har en forsvarsmekanisme som er av skjold og ingen "gidder" rett og slett. Kort og godt så får jeg dårlige vibber av å være rundt henne, og blir ofte veldig sint og frustrert etter jeg har vært rundt henne, samtidig som jeg ofte sitter igjen med en følelse av att jeg ikke er god nok. Jeg vet at hun er egosentrisk men vil gjerne finne ut hva slags forstyrrelser hun har siden hun opptrer i omgivelsene på denne falske måten. Håper noen kan svare, og beklager laaaang tekst....Anonymous poster hash: 36e28...a95 Tror ikke du skal diagnostisere venninnen din ved å ramse opp alt du misliker på den måten.... Ut fra beskrivelsen din kan hun like gjerne bare ha litt dårligere sider og være greit innenfor normalen, som å ha en lett lidelse av noe slag. Men det er umulig å konkludere med kun ved å lese det du har skrevet. Anonymous poster hash: 48277...89a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Hei TS. Uff.. Kjenner meg veldig godt igjen i hva du sier, for har ei slik venninne selv, som er min såkalte bestevenninne. Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.. Og hun er også en sånn person man egentlig ikke kan konfrontere, for hun ville ikke tatt det til seg uansett. Hun skal alltid vise at hun er så ordentlig og fornuftig foran andre, men jeg vet hvordan hun er. Til tider blir jeg bare kvalm av hele greia, og trekker meg tilbake fra samtaler hvor hun viser sin "beste" side. Hadde jeg lagt ut historien her på KG hadde jeg sikkert fått beskjed om å "gjøre det slutt" med henne. Men det er jammen ikke lett. Når du har hatt en person så lenge i livet, blir det vanskelig å bare skulle kutte de ut... Anonymous poster hash: 229f1...2ab
Gjest Coolaid Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Tror ikke du skal diagnostisere venninnen din ved å ramse opp alt du misliker på den måten.... Ut fra beskrivelsen din kan hun like gjerne bare ha litt dårligere sider og være greit innenfor normalen, som å ha en lett lidelse av noe slag. Men det er umulig å konkludere med kun ved å lese det du har skrevet. Anonymous poster hash: 48277...89a Da forstår du ikke hva ts mener. Dette er ikke en venninne med litt dårlige sider. Kanskje du ikke har hatt sånne mennesker i livet ditt. De er heller psykisk syke.. De er rett og slett veldig selvsentrert, og bruker andre mennesker ubevisst (noen ganger bevisst) uten at de har omtanke for andre, eller gir noe som helst tilbake i relasjonen. Hei TS. Uff.. Kjenner meg veldig godt igjen i hva du sier, for har ei slik venninne selv, som er min såkalte bestevenninne. Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.. Og hun er også en sånn person man egentlig ikke kan konfrontere, for hun ville ikke tatt det til seg uansett. Hun skal alltid vise at hun er så ordentlig og fornuftig foran andre, men jeg vet hvordan hun er. Til tider blir jeg bare kvalm av hele greia, og trekker meg tilbake fra samtaler hvor hun viser sin "beste" side. Hadde jeg lagt ut historien her på KG hadde jeg sikkert fått beskjed om å "gjøre det slutt" med henne. Men det er jammen ikke lett. Når du har hatt en person så lenge i livet, blir det vanskelig å bare skulle kutte de ut... Anonymous poster hash: 229f1...2ab Klart det er vanskelig. Men det trengs ikke gjøres slutt for alltid. Det er mulig å ta en lang pause, kjenne på hvor deilig det er uten all negativiteten og irritasjonen, og finne ut om man ønsker denne personen i livet sitt. Man kan gå tilbake til relasjonen med ny styrke og etablere et "nytt" forhold med en tanke om å være flinkere til å sette egne grenser.
Dzintra Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Det er sant det om at hun er en energi utnytter og tar all oppmerksomhet. Jeg har prøvd å konfrontere henne med dette ved å legge det opp på en fin og saklig måte - dette endte opp i en 10 dagers lang krangel på lange meldinger (siden hun avskyr å snakke i telefonen). Jeg klarer å stå for egne meninger, iallfall når venninner faktisk tar til seg og hører på hva jeg mener. Men dette er ikke tilfelle med henne. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å diagnosere henne med klassifikasjoner, men så langt jeg forstår så lider hun av personlighetsforstyrrelser men jeg vet ikke hvilke. Jeg prøver nå å ta avstand fra henne, men er redd hun skal bli såret også. Tror ikke hun har så mange ekte venninner rundt seg, for hun velger venninner etter utseende og klesstil typisk i disse dager. Helt ening med dere som sier at slike venninner er vanskelige, vi har jo lenge hatt ett veldig tett forhold. Mm det er ikke før nå i voksen alder jeg ser hvor dårlig hun er å ha i livet mitt. Føler meg rett å slett fanget i ett dårlig forhold :/
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Vet ikke om det betyr mye, TS, men har også problemer med noen venninner. Har også noen gode venninner, vel, som jeg trodde var gode... Når de trenger meg er de SÅÅÅ glade i meg, jeg betyr så mye, har blitt bestevenninne på kort tid, hva skulle de ha gjort uten meg og vi skal være venner for aaaaalltid. Helt til de ikke trenger meg lenger. Da er det plutselig nye,mer spennende folk. Helt til noe nytt skjer, og de trenger meg igjen. Jeg har sluttet å ta kontakt, men det er sårt fordi jeg trodde vi hadde et godt vennskap og jeg var oppriktig glad i dem. Og ja, jeg har faktisk sagt ifra, og de sier "åh, jeg vet jeg har vært en dårlig venninne, jeg er sååå lei meg, men jeg har hatt det så travelt og bla bla bla." Vel, suck it. Jeg har ikke tid til slike mennesker. Anonymous poster hash: 97fed...781
Gjest Yellowrose Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Høres ut som en egoist som bare bruker deg når hun selv har behov for noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå