AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Jeg vet det finnes MANGE slike tråder hvor trådstarter spør etter råd og tips til hvordan man skal starte å legge om livsstilen. Jeg vet egentlig hvordan jeg skal gjøre det, men jeg har litt problem med hvilket tempo jeg skal ta det i, i hvilken rekkefølge og ikke minst, hvordan skal jeg komme i gang. Jeg jobber turnus, og på grunn av det er det vanskelig for meg å ha helt like dager. Noen dager må jeg opp klokka halv 7 om morgenen, noen dager trenger jeg ikke stå opp tidlig (senest klokka 12). Noen dager jobber jeg sent, så tidlig dagen etterpå. Jeg har jobbet turnus i et par måneder nå og har enda ikke blitt noe særlig rutinert. Syns det er vanskelig å holde rutiner når jeg jobber så variert. Kan for eksempel ikke spise middag klokka 2 eller 4 hver dag... Når det gjelder trening liker jeg best å trene på kvelden. Jeg yter mer om jeg trener i 7-8 tiden enn om jeg trener tidlig på dag. Pga en særs merkelig mage kan jeg ikke spise noe rett før trening, så om jeg trener på kvelden er jeg da fortsatt litt mett etter middagen. Dette vet jeg fra da kostholdet mitt var ok, akkurat nå er det helt på trynet. Jeg tenker at de dagene jeg jobber seint kan jeg ha treningsfri, jeg jobber ikke så veldig mye seint, en sjelden gang jeg har 3-4 seinvakter i uken liksom. Tenker at det er lurt å passe på at jeg trener de dagene jeg ikke jobber seint. MEEEEN... Så var det hvor jeg skal begynne, da. På grunn av psykisk sykdom + mye som har skjedd på privaten, så har jeg de siste månedene kjørt både kosthold og alt annet i grøfta. Jeg var kjempe flink med trening på nyåret, men så dalte det bare sakte men sikkert. For en uke siden kjøpte jeg sunn mat til over 1000,- og halvparten har jo allerede myglet i kjøleskapet... Jeg regner med jeg overreagerte og fikk så mye å velge i at jeg valgte å la være, det ble på en måte overveldende. Jeg er en smule stressa av meg også, og dette med trening og kosthold stresser meg veldig, er så redd for å gjøre feil, usikker på når jeg skal gjøre ditt og når jeg skal gjøre datt og ja... Jeg prøver å venne meg til å stå opp tidlig, slik at jeg får tid til å ordne meg for dagen og før jobb, ettersom jeg føler meg så ufattelig dårlig om jeg ikke sminker meg og ordner meg på håret. De siste ukene har jeg gått rundt som en zombie, jeg har ikke følt meg bra overhodet. Spist veldig dårlig, ikke fått i meg væske, middagen har bestått av godteri. Føler meg grusom. Bør jeg starte med trening først, eller kosthold? Hvordan trapper jeg opp dette? Jeg vil få tilbake livet mitt, er lei av å gå i en depressiv dal nå, vil ha tilbake livsgleden. Energien min er ok for tiden, så er derfor jeg ønsker å ta tak i dette NÅ. Jeg må bare lære meg å ikke stresse, ta ting etterhvert. Jeg lurer på hvordan DU kom deg i gang, hvordan du kom deg ned i vekt, hvordan du la på deg muskler, hvor lang tid tok det før du så resultatene du ville osv. Jeg vil rett og slett vite hva du gjorde, og jeg vil helst at de som har 10-20 kg ekstra svarer, ettersom det er den situasjonen jeg er i. Jeg SKAL ned 10 kg, om jeg går ned mer er det bare et pluss. Skal ha en sunn, fast og fin kropp. Anonymous poster hash: add51...a0a
Galactica Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Først av alt, ikke stress. Sett deg ned og skriv ned alle de tingene du bør gjøre. Så går du gjennom lista di og ser på hva du faktisk VIL gjøre. Og den tingen starter du med. Du klarer ikke å gape over alt nå med en gang, du sier det selv, da går det rett vest. Ikke forvent at du skal klare å trene og spise sunt med en gang. Dette handler om vaner, og du bør innføre en og en ting. Start med treninga, når den er blitt en vane kan du gå over til å se mer på maten. Begynner du i den enden så bygger du muskler uten å stresse med mat, og da øker du forbrenninga. Det er et utmerket utgangspunkt for når du legger om kostholdet. Vil du ha litt mer peptalk, send meg en PM. Lykke til! 1
BlendaSensitive Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Jeg vet det finnes MANGE slike tråder hvor trådstarter spør etter råd og tips til hvordan man skal starte å legge om livsstilen. Jeg vet egentlig hvordan jeg skal gjøre det, men jeg har litt problem med hvilket tempo jeg skal ta det i, i hvilken rekkefølge og ikke minst, hvordan skal jeg komme i gang. Jeg jobber turnus, og på grunn av det er det vanskelig for meg å ha helt like dager. Noen dager må jeg opp klokka halv 7 om morgenen, noen dager trenger jeg ikke stå opp tidlig (senest klokka 12). Noen dager jobber jeg sent, så tidlig dagen etterpå. Jeg har jobbet turnus i et par måneder nå og har enda ikke blitt noe særlig rutinert. Syns det er vanskelig å holde rutiner når jeg jobber så variert. Kan for eksempel ikke spise middag klokka 2 eller 4 hver dag... Når det gjelder trening liker jeg best å trene på kvelden. Jeg yter mer om jeg trener i 7-8 tiden enn om jeg trener tidlig på dag. Pga en særs merkelig mage kan jeg ikke spise noe rett før trening, så om jeg trener på kvelden er jeg da fortsatt litt mett etter middagen. Dette vet jeg fra da kostholdet mitt var ok, akkurat nå er det helt på trynet. Jeg tenker at de dagene jeg jobber seint kan jeg ha treningsfri, jeg jobber ikke så veldig mye seint, en sjelden gang jeg har 3-4 seinvakter i uken liksom. Tenker at det er lurt å passe på at jeg trener de dagene jeg ikke jobber seint. MEEEEN... Så var det hvor jeg skal begynne, da. På grunn av psykisk sykdom + mye som har skjedd på privaten, så har jeg de siste månedene kjørt både kosthold og alt annet i grøfta. Jeg var kjempe flink med trening på nyåret, men så dalte det bare sakte men sikkert. For en uke siden kjøpte jeg sunn mat til over 1000,- og halvparten har jo allerede myglet i kjøleskapet... Jeg regner med jeg overreagerte og fikk så mye å velge i at jeg valgte å la være, det ble på en måte overveldende. Jeg er en smule stressa av meg også, og dette med trening og kosthold stresser meg veldig, er så redd for å gjøre feil, usikker på når jeg skal gjøre ditt og når jeg skal gjøre datt og ja... Jeg prøver å venne meg til å stå opp tidlig, slik at jeg får tid til å ordne meg for dagen og før jobb, ettersom jeg føler meg så ufattelig dårlig om jeg ikke sminker meg og ordner meg på håret. De siste ukene har jeg gått rundt som en zombie, jeg har ikke følt meg bra overhodet. Spist veldig dårlig, ikke fått i meg væske, middagen har bestått av godteri. Føler meg grusom. Bør jeg starte med trening først, eller kosthold? Hvordan trapper jeg opp dette? Jeg vil få tilbake livet mitt, er lei av å gå i en depressiv dal nå, vil ha tilbake livsgleden. Energien min er ok for tiden, så er derfor jeg ønsker å ta tak i dette NÅ. Jeg må bare lære meg å ikke stresse, ta ting etterhvert. Jeg lurer på hvordan DU kom deg i gang, hvordan du kom deg ned i vekt, hvordan du la på deg muskler, hvor lang tid tok det før du så resultatene du ville osv. Jeg vil rett og slett vite hva du gjorde, og jeg vil helst at de som har 10-20 kg ekstra svarer, ettersom det er den situasjonen jeg er i. Jeg SKAL ned 10 kg, om jeg går ned mer er det bare et pluss. Skal ha en sunn, fast og fin kropp. Anonymous poster hash: add51...a0a Denne synes jeg beskriver bra hvordan starte opp, og noen fallgruver. http://fitnessbloggen.no/viktigst-vektnedgang/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå