Gå til innhold

Hvordan lage solbærsaft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flyttet ut på landet og fikk plutselig masse solbærbusker. Hvordan lager jeg solbærsaft? Og er det evt noe annet jeg kan lage med de?

Skrevet

For å lage saft bør du ha en form for saftkoker. Solbær blir også nydelig syltetøy. Saftkoker får du bla. på Jernia.

Skrevet

Du trenger absolutt ikke saftkoker for å lage saft, det holder med et rent sileklede og en måte å henge det opp på, for eksempel på beina til en stol som står oppned, eller et spesielt stativ. Silekleder er ofte formet som en pose, og er av bomull eller lin som ikke er vevd veldig tett. Du kan lage et selv av ubleket stoff, men det er lettere å kjøpe.

Hvis du skal fylle saften på flasker trenger du en trakt

Her er fremgangsmåten til kokt saft fra min gamle kokebok fra 1969.

Til solbær anbefaler den 6-8 dl vann per kg bær, 500-600 g sukker per liter silt saft og en koketid på 5 min.

Kokt saft

Denne framgangsmåten gjelder for de fleste bærslag. Rens og skyll bærene. Vei dem. Kok vannet og tilsett bærene og gi dem et oppkok. La dem koke over svak varme i 5-15 min. Klem forsiktig på bærmassen så bærene sprekker. Bruk en hullsleiv så trykket blir lett og jevn fordelt. Hell massen i sileposen og la saften renne av. Mål saften og tilsett sukker. Gi den et raskt oppkok. Skum hvis det er nødvendig. Fyll flaskene og lukk dem straks.

Flaskene skal enten kokes eller være en stund i stekeovnen på 110 grader. Kokeboken anbefaler små flasker, fordi saft i åpnede flasker har lett for å gjære eller mugne. Jeg har gode erfaringer med å bruke vanlige syltetøyglass.

Ellers er solbærsyltetøy et fint bruksområde. Det blir stivere hvis du bruker noen bær som ikke er helt modne, men det er kanskje litt for sent å gjøre det i år. Hvis du synes smaken er for sterk kan du blande eple i solbærene når du sylter. Da er det lurt å fryse ferdigrensede solbær til eplene blir modne så du slipper å kjøpe.

Tanta mi koker en kanelstang sammen med solbærene når hun lager syltetøy, det blir veldig godt.

Skrevet

Tusen takk for fine tips :)

Da skal jeg ut å plukke bær i dag :P Er jo greit å få brukt de til noe når man først har muligheten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...