catwar Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Sambuaren min samla på våpen. Dei som fungera er sjølsagt forsvarlig innlåst, men han har mange andre som er veldig gamle som står litt her og der. Ingenting av det han har er ulovlig,eller farlig. Vi har tre barn og eg syns ikkje dette er greitt! Men han derimot,ser ikkje problemet i det heile tatt!
skruf Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Jeg ser ikke problemet. Mannen min er ivrig jeger og pistolskyter, ergo har vi masse skytevåpen i hus. Kan ikke se hvordan barna skal ta skade av det. Eneste er at våpnene skal være forsvarlig innelåst i våpenskap. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Hvorfor skulle ikke det være greit så lenge han følger loven og oppbevarer det forsvarlig? Anonymous poster hash: 1f918...a64 9
Gjest bustyvel Skrevet 17. august 2014 #4 Skrevet 17. august 2014 Så lenge de oppbevares forsvarlig ser jeg ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #5 Skrevet 17. august 2014 Jeg reagerer veldig på den delen hvor du skriver "han har mange gamle som står litt her og der". For meg, som selv driver med våpen, er det uaktuelt å ha det i hus om det ikke er fullstendig innelåst. Selv vokste jeg opp med en far som hadde litt løs holdning til det å sikre våpen, og de hang ofte på veggen eller stod i gangen. En dag skulle jeg vise ei venninne at jeg var stor og kunne lade og skyte våpen (!!!!) var bare en 11 år gammel. Takk gud for at vi ikke fikk det til, vi knotet noe forferdelig, våpnet kunne gått av og drept en av oss. Anonymous poster hash: 7772d...cf7 2
catwar Skrevet 17. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2014 Han har en del i garasjen, på loftet,i kjellaren, garasjeloftet til min far, på veggen i stua.. Dette er ikkje berre jaktvåpen,men gamle maskingevær og diverse frå krigen.
Gjest Snuppi Skrevet 17. august 2014 #7 Skrevet 17. august 2014 Hvorfor skulle ikke det være greit så lenge han følger loven og oppbevarer det forsvarlig? Anonymous poster hash: 1f918...a64 Dette!
Gjest nobilian Skrevet 17. august 2014 #8 Skrevet 17. august 2014 Sambuaren min samla på våpen. Dei som fungera er sjølsagt forsvarlig innlåst, men han har mange andre som er veldig gamle som står litt her og der. Ingenting av det han har er ulovlig,eller farlig. Vi har tre barn og eg syns ikkje dette er greitt! Men han derimot,ser ikkje problemet i det heile tatt! Tar som en selvfølge at de funksjonelle er innelåst. Jeg synes det virker som DU ikke liker dette, og bruker "tenk på barna" som vinkling for å ha mest mulig slagkraft. Innelåst er våpen ufarlige, uten ammunisjon er de kun biter av tre og metall. I tillegg er det et poeng at ungene dine får lære at våpen, riktig brukt, ikke er farlige overhodet, ellers kan de bli sånn at de en dag nekter samboeren sin å samle på dem. Vi som har et naturlug forhold til våpen, har gjerne vokst opp med dem i hjemmet. Ingen har fare av å se, røre eller bruke dem, mens det faktisk er et problem med folk som tror våpeneiere automatisk mangler noe i huet. 4
Gjest krokodillen Skrevet 17. august 2014 #9 Skrevet 17. august 2014 Ser ikke problemet. Både min oldefar,bestefar og far var våpensamlere. Tror ikke vi tok så mye skade av det akkurat
catwar Skrevet 17. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 17. august 2014 (endret) Litt med det at mange av våpena et laga for å drepe flest mulig menneske. Så syns eg det blir litt feil at det skal ligge rundt om.. Er absolutt ikkje imot jakt og denslags. Men det virka her som at eg er i mindretall som tenker slik. Vil jo heller ikkje vere den sure kjipe dama heller. Endret 17. august 2014 av catwar
Gjest Snuppi Skrevet 17. august 2014 #12 Skrevet 17. august 2014 Jeg var enig med innlegget til anonymbruker.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #13 Skrevet 17. august 2014 Han har en del i garasjen, på loftet,i kjellaren, garasjeloftet til min far, på veggen i stua.. Dette er ikkje berre jaktvåpen,men gamle maskingevær og diverse frå krigen. Hvis de våpnene som ikke er innelåst er lovlige, så er de plomberte, eller på annen måte fysisk hindret fra å fungere. Hvis mannen din følger loven, så er dette på ingen måte fysisk farlig for noen. Er det du egentlig mener at ungene dine tar skade av å vite at det finnes våpen? Du kan ikke skjule det for dem i all fremtid, og før eller senere må de vite om det. Er det ikke like greit at de har en far som kan gi dem forklaringer og et nyansert bilde av hva våpen egentlig er?Anonymous poster hash: 0aba5...24d 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #14 Skrevet 17. august 2014 De fleste våpenenthusiaster tenker ikke slik som deg Ts, det vitner om at du ikke forstår deg på hans interesse. Jeg kan garantere deg at han ikke liker våpen fordi de er "laget for å drepe mest mulig mennesker", men fordi det er spennende teknologi, historie og gjenstanden i seg selv er estetisk tøff for den interesserte. På akkurat samme måte som folk som er interesserte i togmodeller eller stridsvogner. La mannen få holde på når han gjør det forsvarlig, du har ingenting å klage over. Det er jo din partner og du som har valgt han, interessene er en del av hans liv. Anonymous poster hash: 9825f...803 1
kisskissbangbang Skrevet 17. august 2014 #15 Skrevet 17. august 2014 Jeg er enig med deg, jeg hadde vært ukomfortabel med masse våpen rundt omkring i huset, funksjonelle eller ikke. Jaktvåpen innelåst i våpenskap er selvsagt noe annet. 1
Gjest Malanthor Skrevet 17. august 2014 #16 Skrevet 17. august 2014 Vel USA er vel primaeksempelet på våpen på avveie. Ta foreks alle skolemasakrene som har vært der, flere av dem hadde åpenbart ikke skjedd hvis ikke foreldrene ikke hadde hatt masse våpen i huset som barna fikk tilgang til. Nå kan man snakke om forsvarlig innelåst så mye man bare vil, men dette er i hovedsak for og beskytte mot en ekstern tyv og ikke en som lever i hustanden. Hvis man virkerlig vil ha tak i våpnene som pappa har i skapet og har et minimum av kreative evner så får man tak i det. Nå er jeg selv noe interesert i våpen, og har hatt tilgang på dette siden jeg var liten. Men jeg kan ikke hjelpe og tenke at den eneste grunnen til at våpen eksisterer er for og ta liv, være seg dyr eller mennesker. (med mindre man snakker luftvåpen) og ville ikke samfunnet vært bedre tjent hvis disse våpnene ikke fantes i hendene på privatpersoner?
Gjest Coolaid Skrevet 17. august 2014 #17 Skrevet 17. august 2014 catwar, on 17 Aug 2014 - 16:17, said: Sambuaren min samla på våpen. Dei som fungera er sjølsagt forsvarlig innlåst, men han har mange andre som er veldig gamle som står litt her og der.Ingenting av det han har er ulovlig,eller farlig. Vi har tre barn og eg syns ikkje dette er greitt! Men han derimot,ser ikkje problemet i det heile tatt! Akkurat der tar du feil. ALLE våpen er farlig. De er laget med en hensikt alene og det er å ta liv. Syns du skal være såpass ærlig. Kan godt forstå deg. I forbindelse med militærtjeneste har jeg nektet å oppbevare våpen og ammunisjon hjemme. Syns ikke det bør være i samme hus som barn.
Gjest Coolaid Skrevet 17. august 2014 #18 Skrevet 17. august 2014 Tar som en selvfølge at de funksjonelle er innelåst. Jeg synes det virker som DU ikke liker dette, og bruker "tenk på barna" som vinkling for å ha mest mulig slagkraft. Innelåst er våpen ufarlige, uten ammunisjon er de kun biter av tre og metall. I tillegg er det et poeng at ungene dine får lære at våpen, riktig brukt, ikke er farlige overhodet, ellers kan de bli sånn at de en dag nekter samboeren sin å samle på dem. Vi som har et naturlug forhold til våpen, har gjerne vokst opp med dem i hjemmet. Ingen har fare av å se, røre eller bruke dem, mens det faktisk er et problem med folk som tror våpeneiere automatisk mangler noe i huet. Jeg syns det er helt greit at ts ikke ønsker å ha våpen i huset. Det er faktisk lov å ikke like ting, selv om de er oppbevart forsvarlig og forskriftsmessig. Alt er ikke svart og hvitt. Det er faktisk lov å ha følelser og ikke like det våpen representerer. Man kan si nei til å ha våpen i hus på moralsk overbevisning. Det trenger ikke å være uforsvarlig eller farlig fordi man skal ha noe mot det.
Gjest nobilian Skrevet 17. august 2014 #19 Skrevet 17. august 2014 Vel USA er vel primaeksempelet på våpen på avveie. Ta foreks alle skolemasakrene som har vært der, flere av dem hadde åpenbart ikke skjedd hvis ikke foreldrene ikke hadde hatt masse våpen i huset som barna fikk tilgang til. Nå kan man snakke om forsvarlig innelåst så mye man bare vil, men dette er i hovedsak for og beskytte mot en ekstern tyv og ikke en som lever i hustanden. Hvis man virkerlig vil ha tak i våpnene som pappa har i skapet og har et minimum av kreative evner så får man tak i det. Nå er jeg selv noe interesert i våpen, og har hatt tilgang på dette siden jeg var liten. Men jeg kan ikke hjelpe og tenke at den eneste grunnen til at våpen eksisterer er for og ta liv, være seg dyr eller mennesker. (med mindre man snakker luftvåpen) og ville ikke samfunnet vært bedre tjent hvis disse våpnene ikke fantes i hendene på privatpersoner? Nei. Uten våpen i hendene på privatpersoner, ville det ha vært umulig å få til den helt nødvendige reduksjonen av viltbestanden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå