Smusa Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Hei dere! Jeg har vært inne til "kontroll" ved sykehus på grunn av lite bevegelse i magen. Var da 22+0. Dessverre var det ikke mye de kunne gjøre for meg, annet enn å gi meg en beskjed om at en UL dessverre ikke kunne undersøke om alt var bra med jenta i magen. Jeg fikk beskjed om å vente to uker og vil da få ny innkalling da. De satt på ultralydmaskinen med lyset på så jeg så fint lite. Og hun som utførte den sa heller ikke stort. Å få så liten oppfølging og støtte har jo ikke akkurat gjort bekymringene mine mindre. Jeg reiste hjem som et stort spørsmålstegn og fikk lite bekreftelser på at det ikke nødvendigvis trenger å stå dårlig til med jenta i magen. Derfor lurer jeg på hvor mye bevegelse dere kjenner rundt disse ukene? Hva kan man forvente? Jeg synes jeg kjenner så lite bevegelse og kun et par ganger i løpet av dagen om jeg er heldig. Det er da veldig diffuse bevegelser og ikke sånn tydelig rett opp mot magen som tidligere.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Er i uke 21. Kjenner tydelig bevegelser ca hver 2-3 timer. Da er det rund 5-20 spark. Bevegelsene/spark er lettere å følge med før jeg leger meg, er i seng eller sitter i ro. Andre svangerskap og venter en jente. Har lest et sted at senere i svangerskapet bør man følge nøye med om det er bevegelser. Prøv å ta notater av hver tidspunkt du har en periode med bevegelser, så har du noe mer konkret til neste gang du skal på UL.Anonymous poster hash: 166d0...e88
Mayami Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Uff, det er vondt å gå rundt å være bekymret sånn! Jeg er i uke 25 nå, og gar hatt perioder hvor det har vært lite bevegelse. I og med at jeg hadde samme "problem" i forrige svangerskap, har jeg ikke gjort noe mer med det enn å prøve å legge meg ned ofte og få kontakt ved å dytte på magen og vente på svar. Går også an å prøve å drikke sterk saft og legge seg flatt ned etterpå. Dette har jeg aldri prøvd, men det skal visst virke! Jeg tenker at om du kjenner bevegelse et par ganger daglig så er det i alle fall bevegelse. Kan hende baby snur seg og ligger med ryggen ut. Da kjenner du jo lite. Synes det er ganske dårlig at du ikke fikk mer info på UL, alle fall om alt ser greit ut såvide de kan se, osv. Greit at de har fokus på det medisinske, men det handler jo også om kommunikasjon med pasienten! Det er jo ikke bra for baby heller om du går rundt og er bekymret... Håper det går bra med dere begge to!
Smusa Skrevet 17. august 2014 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2014 Takk for fint svar. Jeg synes også det er veldig dårlig fra sykehuset sin side, men nå er det som det er så jeg får ikke gjort noe mer med det nå, dessverre. Vi skal reise privat over helgen og kjenner det skal bli godt å få flere svar. Hvor ofte og mye er dine bevegelser i magen da? Er det vanlig å kjenne harde spark i uke 22? Eller kan det ofte vente på seg?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #5 Skrevet 17. august 2014 Kjenner mye bevegelse og spark, men jeg har morkaka bak og er andregangs. Kan kjenne det oppe og på siden samtidig liksom, men hvis du er mye på farten i løpet av dagen er det også vanlig å ikke kjenne mye siden man er så opptatt, og merker det først om kvelden f.eks. Min er mest aktiv på kveld, men jeg sitter aldri stille på dagtid. Morkakeplassering er også veldig relevant.Anonymous poster hash: 92c65...c21
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #6 Skrevet 17. august 2014 Husk at i uke 22 er fosteret bare ca 450 g så nei du kjenner nok ikke harde spark. Du skal vel ikke kjenne daglig bevegelse før uke 28. De kan ikke redde babyen før uke 24 om den skulle komme til verden før tiden. Senk skuldrene og pust. Stress er ikke bra for babyen. Fikk du høre hjertelyd? Hvis ikke drar du til jordmor eller fastlegen i mogen og gjør det. Jeg kjennte heller ikke ofte bevegelse i uke 22, men har en sprell levende baby nå Anonymous poster hash: f4a87...627 1
Smusa Skrevet 17. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2014 Det er disse tingene jeg mener sykehuset burde ha informert om. Jeg har morkaken på siden da, hvis det skal ha noe å si? Har den altså verken foran eller bak. Har merket at jeg i perioder hvor jeg jobber kveld er ekstra bekymret - for det er da jeg ofte kjenner henne. Sjeldent at jeg kjenner henne med mindre jeg ligger rett ut for å "kjenne etter". Når jeg sitter og skriver om det nå så merker jeg henne faktisk i magen, men det er så "svake tegn".
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #8 Skrevet 17. august 2014 Det er disse tingene jeg mener sykehuset burde ha informert om. Jeg har morkaken på siden da, hvis det skal ha noe å si? Har den altså verken foran eller bak. Har merket at jeg i perioder hvor jeg jobber kveld er ekstra bekymret - for det er da jeg ofte kjenner henne. Sjeldent at jeg kjenner henne med mindre jeg ligger rett ut for å "kjenne etter". Når jeg sitter og skriver om det nå så merker jeg henne faktisk i magen, men det er så "svake tegn". Ja det kan ha noe og si, jeg kjente mest bevegelse på sidene, det kommer helt ann på hvordan babyen ligger. Svake bevegelser er nok det du kan forvente deg på dette tidspunkter i svangerskapet. Husk at babyen er veldig liten ennå, det er også grunnen til at du kjenner det når du setter deg ned. Jeg kjennte ikke bevegelse når jeg sto før nermere uke 30. Pust godt ut og inn, slapp helt av dette går bra! Anonymous poster hash: f4a87...627 2
Smusa Skrevet 17. august 2014 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2014 Dette er helt snålt, men nå når jeg satt her inne på KG så begynte hun brått å sparke skikkelig. Eller iallfall så sparket hun en plass hvor jeg kjenner det skikkelig, nemlig rett opp mot navelen. Jeg ropte på samboer og lyste på magen. Så fikk han faktisk se at magen dultet opp 5 ganger der hun sparket Helt fantastisk <3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #10 Skrevet 17. august 2014 Jepp, de har ikke så stor muskelstyrke enda og veier ikke mye så er jo ikke sånne boing-harde spark enda som du kan glede deg til senere Anonymous poster hash: 92c65...c21
Mayami Skrevet 17. august 2014 #11 Skrevet 17. august 2014 Med forrige kjente jeg ikke sånne harde spark før etter uke 22, nei. Kjære kunne såvidt kjenne det utenpå i uke 23 sist. Denne gangen kjennes det ganske mye mer mye tidligere, og kjære kjente det allerede i uke 18. Men som sagt, hun har periode hvor det er veldig stille veldig lenge, og det er gjerne de dagene jeg er i sving dagen lang (som er de fleste dager, når jeg tenker meg om!). De sover visst gjerne når mor er i aktivitet og våkner når hun setter seg ned. Så bra at din reagerte på KG-aktivitet da! Lykke til på UL til uka - bare spør og grav!
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #12 Skrevet 17. august 2014 Har akkurat startet uke 23 nå, og forrige uke og ukene før det (kjente bevegelser fra uke 17 ca.). har det i perioder på flere dager vært veldig lite bevegelse som jeg har kjent, nesten ikke noe i det hele tatt. Stort sett merket jeg det bare rett etter jeg hadde lagt meg og noen minutter etter det. Om jeg tar på magen blir det helt stilt... Jeg har morkaken foran og har frem til uke 23 bare kjent svak dulting, og bevegelse som en orm som bukter seg eller noe der nede. Ikke vært mulig å kjenne noe utenpå magen. Nesten som han har skjønt at ny uke har startet, for nå er det fest i magen på dagtid også. Merket MYE mer bevegelse de to siste dagene! Og mye hardere også! Men nesten umulig å kjenne noe på utsiden siden bevegelsene er på ulike steder hele tiden, og det blir stille når man tar på magen.. Skjønner at du er bekymret, og skjønner ikke helt at det er så vanskelig å få sjekket det på UL, men tror ikke det er noe å være bekymret for. Noen beveger seg mer enn andre, og noen merker nok bevegelsene bedre på sin mage. Lykke til i hvert fall! Anonymous poster hash: b8a6e...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #13 Skrevet 17. august 2014 I uke 22 kjente jeg fortsatt bare sporadiske spark. Jeg var førstegangs, med morkaka liggende mot ryggen. Jeg kjente daglig liv fra uke 24, fra uke 26 begynte jeg å kjenne det svært ofte hver dag. Anonymous poster hash: 3906c...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå