Gå til innhold

Gjeld, trang økonomi og studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg føler meg veldig hjelpeløs. Jg har gjeld, inkasso og kredittgjeld på 400K pluss studielån på 200K. Jeg slitet psykisk endel og det resulterte med at jeg pådratt meg denne gjelden og klarte ikke og konsentrere meg om studieretning derfor studielån uten særlig nytte.

Jeg har hatt behandling hos psykiater og er nå henvendt til en psykolog, venter fortsatt på svar men psykiateren mente at jeg kunne begynne på skole igjen. NAV ville støtt meg også under utdanning, hvert fall deler av studiene.

Min store bekymring er om jeg klarer å konsentrere meg og fortsette og komme meg gjennom 4 år på høgskolen når jeg har så mye gjeld og kreditorer som maser og sender uendelige brev. Jeg vil klare og har motivasjonen og tror på meg selv at jeg kan klare, men samtidig er disse økonomiske bekymringene vesentlig store at jeg er redd de distraherer meg. Jeg tenkte at jeg kanskje skulle begynne å jobbe stedenfor og kvitte meg med gjelden før jeg begynte å studere. Men jeg vil heller ikke sløse den sjansen je har hos NAV, de vil jo hjelpe meg økonomisk under utdanningen.

Hva ville dere gjort hvis dere var i min situasjon?

Takker så mye på forhånd!

Anonymous poster hash: 7f7a1...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville egentlig prioritert å jobbe (i kassa, vasking, hva enn du får tak i) og betale ned gjelda.. Studerer du har du liten eller null inntekt ved siden av og gjelden vil vokse.

Ville jobbet/nedbetalt

Tatt feks ett el to fag ved siden av

Sakte men sikkert få studiepoeng uten å få mer gjeld

• Liker 6
Skrevet

Hvor gammel er du?

Jeg ville nok også prioritert jobb. En variant er å jobbe og ta noen nettstudier, kurs, enkeltfag o.l., eller evt. jobbe deltid og studere deltid.

Når du skriver at du mottar "utallige brev fra kreditorer" virker det som du ikke har tatt tak i problemene? Det er klart at økonimiske problemer gir nedsatt nattesøvn og livskvalitet hvis de henger over deg og fortsatt vokser.

Steg en er å få inntekter, og neste er å kutte utgifter så drastisk som du kan, om det så betyr å bo i kollektiv med mange mennesker, eller å måtte pendle inn til jobb.

Du tar kontakt med kreditorene, forklarer situasjonen (konsist, ikke unnskyldende) og forhandler frem nedbetalingsavtaler du kan klare å overholde. Det absolutt verste du kan gjøre er å ikke kommunisere med dem.

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Jeg er 32 år gammel og har tre barn, 1 boende fast hos meg og to som jeg har samvær med. Mannen min kommer fra utlandet og har ingen jobb å komme til så han kommer ikke til å bidra så mye i første omgang. Jeg bor i en leilighet som jeg må betale ca 7000 etter bostøtte.

Jeg har kontakt med alle kreditorene og prøver å betaler ned så mye jeg kan hver gang. Jeg brukte over 30 000 på gjeld bare i juni når jeg fikk skattepenger. Men det er ikke så mye i forhold til hva jeg har!

I år er det for sent å endre studievalg, så jeg blir nødt til å i hvertfall fortsette idretten året. Jeg er helt vill!

Skrevet

Du må ikke studere når du har en slik gjeld? Ihvertfall ikke forbrukslån som du ikke greier og betale ned på. 400.000kr er ikke så veldig mye. Så du må nok bare slutte og tenke på at du skal studere for den tanken er helt på jordet spør du meg. Jobb til gjelda er betalt ned så kan du tenke på skole.

Dette er penger du har brukt og dem som du har lånt av vil jo ha dem tilbake. Den kommer bare til og bli større.

Anonymous poster hash: 35161...045
  • Liker 8
Skrevet

Du burde melde deg til Luksusfellennpå Tv3.

Anonymous poster hash: d830a...795

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Jeg er 32 år gammel og har tre barn, 1 boende fast hos meg og to som jeg har samvær med. Mannen min kommer fra utlandet og har ingen jobb å komme til så han kommer ikke til å bidra så mye i første omgang. Jeg bor i en leilighet som jeg må betale ca 7000 etter bostøtte.

Jeg har kontakt med alle kreditorene og prøver å betaler ned så mye jeg kan hver gang. Jeg brukte over 30 000 på gjeld bare i juni når jeg fikk skattepenger. Men det er ikke så mye i forhold til hva jeg har!

I år er det for sent å endre studievalg, så jeg blir nødt til å i hvertfall fortsette idretten året. Jeg er helt vill!

Du kan "hoppe av" eller redusere progresjon slik at du får mindre/ingenting fra Lånekassen, får bedre tid til å jobbe, og enklere kommer deg ut av gjelden.

Ville virkelig tatt så mye jobb som du får til om jeg var deg. Ekstra skift, overtid, ugunstige tidspunkt for bedre tillegg, hva som helst. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å la beløpet du skylder rente seg mer opp, selv om du høyst sannsynlig får bedre betalt etter utdanning. Tenk på barna.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at folk her mener du burde slutte og begynne å jobbe, MEN teoritisk sett hvis du gjør det kommer ikke gjelden til til å forsvinne før om MANGE år.

Fokuser på å bli ferdig med din utdanning så du kan skaffe deg en godt betalt jobb. Du kan også ta kontakt med NAV gjeld som kan hjelpe deg med å få orden økonomien din.

• Liker 1
Skrevet

Nå kommer jeg nok til å gi deg råd på tvers av hva de fleste andre kommer til å gjøre. Men jeg vil anbefale deg å konsentrere deg om studiene nå, slik at du blir ferdig en gang. Samtidig er det viktig at du ikke bare lar gjelden ligge og ikke lar kreditorene bare sitte der.

Det første du må gjøre er å få en fullstendig oversikt over gjelden din. Ser du har avtale med en del kreditorer, gjelder det alle eller er det noen du ikke vet om? Om du ikke har full oversikt over gjeld du har hos inkassoselskaper kan du sende en forespørsel gjennom Norske inkassobyråers forening som sender denne til alle sine medlemsbedrifter. De vil igjen sende deg brev med dine saker hos dem eller beskjed om at du ikke har noen sak hos dem. Det er fortsatt noen inkassobyråer som ikke er medlem hos dem, og de må du sende brev/e-post til selv. De har også en oversikt over hvilke firmaer dette gjelder (dette er en excel-fil fra www.nif.no). Gjelder ca 30 firma.

Når du har oversikten, eller når du nesten er i mål med den bør du ta kontakt med NAVs gjeldstelefon. Der kan du får råd om veien videre og hvordan du best kan komme til enighet med de forskjellige kreditorene om avtaler som du klarer å overholde. For det er viktig at du klarer å holde de avtalene du inngår og ikke presses til å inngå avtaler som du ikke vil klare å holde over tid.

Siden du skriver at NAV vil hjelpe deg økonomisk gjennom utdannelsen så regner jeg med at du har AAP (?). Så det jeg skriver nå baserer seg på det grunnlaget.

Dette er en mulighet du ikke bør la gå fra deg. Samtidig er det jo en grunn til at du mottar ytelsen i utgangspunktet, og det er at du har vært/er syk. I og med at de vil støtte deg med utdanning så antar jeg at du ikke har særlig utdanning fra før, eller en utdanning du ikke kan bruke pga sykdom. Så dine muligheter på arbeidsmarkedet vil være i yrker som ikke krever særlig utdanning og erfaring. Disse er ofte dårlig betalt og ha arbeidstider som ikke lett kombineres med det å ha barn. En annen sak er hvorvidt du vil være i stand til å arbeide i alle type yrker også med sin sykdom.

Vet ikke hvordan arbeidsevnen din er vurdert. Men det kan være at du ikke vil fungere i fulltidsjobb så lenge om du nå har gått på AAP en stund. Det er en grunn til at NAV foreslår utdanning, de gjør ikke det for de fleste. Og dette er også noe du må ta med i betraktning før du bestemmer deg. Om du begynner å arbeide nå, inngår avtaler utfra den lønnen du får og så går det ikke bra... da sitter du igjen med avtaler som må overholdes og inntekt det ikke går an å overholde dem med.

Om du begynner å arbeide så må du nok også betale mer i bidrag for de barna som ikke bor sammen med deg. Og bidrag til barn går foran betaling av gjeld til kreditorer, dette gjelder uansett hvilken kreditor det er. Og det er ikke da sikkert at din disponible inntekt for å betale gjeld blir høyere med jobb enn den er i utdanning på AAP.

Økonomisk sett er det ikke sikkert at kreditorene dine kommer bedre ut av det om du nå begynner å jobbe enn om du tar studier og får en bedre betalt jobb som du kan fungere i etter endt utdanning.

Om mulig så bør du kunne komme til en avtale med kreditorene hvor du betaler litt nå mens du studerer, betaler inn ekstra om du får igjen på skatten, feriepenger, etc. Og deretter øker betalingen når du kommer deg i jobb. Dette er mulig, men det krever hard forhandling med kreditorene. Du bør også forhandle ned rentene, og kanskje også få rentefritak mens du studerer. Kreditorene vil og skal selvfølgelig få pengene sine, og for dem er det bedre å inngå avtale som gjør at de får dem en gang enn at de aldri vil få dem. Noe som fort kan skje om du går ned i kjelleren og blir syk på nytt, og går over på AAP/ufør for godt.

Når du skal inngå avtale med kreditorene er det viktig at du kan vise til et budsjett som er realistisk. Når du sender forslag til avtale til alle kreditorene så er det viktig at du legger ved budsjettet, oversikt over kreditorer og hvor mye du kan betale til hver og en av dem i måneden. For at de skal kunne gå med på en avtale er det viktig at du behandler dem likt, altså at ingen får mer eller mindre betaling i måneden enn den andre (utfra summen du skylder).

Men dette er ting som de på gjeldstelefonen kan hjelpe deg med, og det er derfor jeg skrev at du bør ta kontakt med dem for råd. De er dyktige og kan også henvise deg videre til andre om de ser at du trenger mer praktisk hjelp enn de kan gi deg over telefonen.

Når det gjelder studielånet ditt så pass på at du får stoppet betalingene nå som du er syk og studerer. Har du sjekket ut om noe av gjelden din kan gjøres om til sykestipend om du ble syk under studier? Undersøk alle muligheter for dette samt rentefritak og betalingsfritak nå mens du er syk og så langt tilbake som mulig.

(Det ble noe rotete dette innlegget, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Er syk og hodet fungerer ikke helt om dagen dessverre.)

Ønsker deg lykke til. Det er tøft å stå i det, men det går an å komme seg på bena igjen! Jeg hadde selv en gjeld som var mye større enn din og kom meg på bena igjen. Nå er det flere år siden jeg kom meg ut av inkassohelvete, og endelig tør jeg åpne posten og ta telefonen uten at hjertet hopper. Det er et helvete å ha hengende over seg, og jeg tror ikke noen som ikke har vært der selv kan vite hvordan dette infiltrerer hele livet til både den det gjelder og familien.

Anonymous poster hash: bd97e...86b
  • Liker 4
Skrevet

Nå kommer jeg nok til å gi deg råd på tvers av hva de fleste andre kommer til å gjøre. Men jeg vil anbefale deg å konsentrere deg om studiene nå, slik at du blir ferdig en gang. Samtidig er det viktig at du ikke bare lar gjelden ligge og ikke lar kreditorene bare sitte der. Det første du må gjøre er å få en fullstendig oversikt over gjelden din. Ser du har avtale med en del kreditorer, gjelder det alle eller er det noen du ikke vet om? Om du ikke har full oversikt over gjeld du har hos inkassoselskaper kan du sende en forespørsel gjennom Norske inkassobyråers forening som sender denne til alle sine medlemsbedrifter. De vil igjen sende deg brev med dine saker hos dem eller beskjed om at du ikke har noen sak hos dem. Det er fortsatt noen inkassobyråer som ikke er medlem hos dem, og de må du sende brev/e-post til selv. De har også en oversikt over hvilke firmaer dette gjelder (dette er en excel-fil fra www.nif.no). Gjelder ca 30 firma. Når du har oversikten, eller når du nesten er i mål med den bør du ta kontakt med NAVs gjeldstelefon. Der kan du får råd om veien videre og hvordan du best kan komme til enighet med de forskjellige kreditorene om avtaler som du klarer å overholde. For det er viktig at du klarer å holde de avtalene du inngår og ikke presses til å inngå avtaler som du ikke vil klare å holde over tid. Siden du skriver at NAV vil hjelpe deg økonomisk gjennom utdannelsen så regner jeg med at du har AAP (?). Så det jeg skriver nå baserer seg på det grunnlaget. Dette er en mulighet du ikke bør la gå fra deg. Samtidig er det jo en grunn til at du mottar ytelsen i utgangspunktet, og det er at du har vært/er syk. I og med at de vil støtte deg med utdanning så antar jeg at du ikke har særlig utdanning fra før, eller en utdanning du ikke kan bruke pga sykdom. Så dine muligheter på arbeidsmarkedet vil være i yrker som ikke krever særlig utdanning og erfaring. Disse er ofte dårlig betalt og ha arbeidstider som ikke lett kombineres med det å ha barn. En annen sak er hvorvidt du vil være i stand til å arbeide i alle type yrker også med sin sykdom. Vet ikke hvordan arbeidsevnen din er vurdert. Men det kan være at du ikke vil fungere i fulltidsjobb så lenge om du nå har gått på AAP en stund. Det er en grunn til at NAV foreslår utdanning, de gjør ikke det for de fleste. Og dette er også noe du må ta med i betraktning før du bestemmer deg. Om du begynner å arbeide nå, inngår avtaler utfra den lønnen du får og så går det ikke bra... da sitter du igjen med avtaler som må overholdes og inntekt det ikke går an å overholde dem med. Om du begynner å arbeide så må du nok også betale mer i bidrag for de barna som ikke bor sammen med deg. Og bidrag til barn går foran betaling av gjeld til kreditorer, dette gjelder uansett hvilken kreditor det er. Og det er ikke da sikkert at din disponible inntekt for å betale gjeld blir høyere med jobb enn den er i utdanning på AAP. Økonomisk sett er det ikke sikkert at kreditorene dine kommer bedre ut av det om du nå begynner å jobbe enn om du tar studier og får en bedre betalt jobb som du kan fungere i etter endt utdanning. Om mulig så bør du kunne komme til en avtale med kreditorene hvor du betaler litt nå mens du studerer, betaler inn ekstra om du får igjen på skatten, feriepenger, etc. Og deretter øker betalingen når du kommer deg i jobb. Dette er mulig, men det krever hard forhandling med kreditorene. Du bør også forhandle ned rentene, og kanskje også få rentefritak mens du studerer. Kreditorene vil og skal selvfølgelig få pengene sine, og for dem er det bedre å inngå avtale som gjør at de får dem en gang enn at de aldri vil få dem. Noe som fort kan skje om du går ned i kjelleren og blir syk på nytt, og går over på AAP/ufør for godt. Når du skal inngå avtale med kreditorene er det viktig at du kan vise til et budsjett som er realistisk. Når du sender forslag til avtale til alle kreditorene så er det viktig at du legger ved budsjettet, oversikt over kreditorer og hvor mye du kan betale til hver og en av dem i måneden. For at de skal kunne gå med på en avtale er det viktig at du behandler dem likt, altså at ingen får mer eller mindre betaling i måneden enn den andre (utfra summen du skylder). Men dette er ting som de på gjeldstelefonen kan hjelpe deg med, og det er derfor jeg skrev at du bør ta kontakt med dem for råd. De er dyktige og kan også henvise deg videre til andre om de ser at du trenger mer praktisk hjelp enn de kan gi deg over telefonen. Når det gjelder studielånet ditt så pass på at du får stoppet betalingene nå som du er syk og studerer. Har du sjekket ut om noe av gjelden din kan gjøres om til sykestipend om du ble syk under studier? Undersøk alle muligheter for dette samt rentefritak og betalingsfritak nå mens du er syk og så langt tilbake som mulig. (Det ble noe rotete dette innlegget, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Er syk og hodet fungerer ikke helt om dagen dessverre.) Ønsker deg lykke til. Det er tøft å stå i det, men det går an å komme seg på bena igjen! Jeg hadde selv en gjeld som var mye større enn din og kom meg på bena igjen. Nå er det flere år siden jeg kom meg ut av inkassohelvete, og endelig tør jeg åpne posten og ta telefonen uten at hjertet hopper. Det er et helvete å ha hengende over seg, og jeg tror ikke noen som ikke har vært der selv kan vite hvordan dette infiltrerer hele livet til både den det gjelder og familien. Anonymous poster hash: bd97e...86b

Tusen takk for et flott svar!

Jeg var i dusjen og tenkte over hva folk skrev her og hva som kan faktisk fungere for meg. Jeg tenkte nettopp om det at inntekten min nødvendigvis ikke blir noe bedre om jeg begynner på jobb nå framfor AAP (ja det er det jeg går på). Så jeg har kommet til at jeg ikle vil sløse vekk den muligheten at NAV støtter meg med utdanning.

Samtidig har jeg regnet og laget en liste over hvem jeg skylder og hvor mye. Og det er langt mindre enn hva jeg trodde! Det er 340 000 med studielån. Da jeg skrev første innlegg, tok jeg. Utgangspunktet fra en gammel liste. Da var det 400K inkludert studielån. Dette vil si at jeg har 120K i inkasso og kredittgjeld. Det er mypenger, men langt mindre enn hva jeg trodde, og selv om jeg ikke vet hvordan akkurat nå, virker det håndterbart.

Jeg kjøper aldri ting med mindre jeg virkelig trenger dem. Handler billigste mat og er stort sett lever sparsommelig, men jeg kan bli enda bedre. Jeg sløste penger jeg ikke hadde før, og nå ser jeg konsekvensene og jg lærte virkelig av mine feil. Men jeg klarer ikke å slappe av når jeg har den gjelden hengende over meg. Betalingsanmerkning er det verste jeg vet om.

Mange tusen takk til deg og til alle dere som har svart!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...