Gå til innhold

Misbruk av avføringsmidler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et innlegg som jeg har brukt lang tid på å mote meg opp til å skrive. Men jeg har en filosofi om at jeg aldri er alene om et problem, at det alltid er noen andre som har opplevd det samme, og som kanskje kan gi noen gode råd.

Problemet startet for mange år siden, i forbindelse med en spiseforstyrrelse. Jeg begynte å bruke avføringsmidler i form at tabletter, men da dette ble oppdaget, måtte jeg finner nye muligheter for daglig "tømming". På en ferie for ca 25 år siden, oppdaget jeg at det var noe som het "klyster", og siden har jeg brukt det. De siste årene daglig. Ikke de små tubene som kjøpes på apoteket, men vannklyster, Ca en liter inn hver morgen.... (beklager hvis dette blir veldig direkte, men det er faktisk slik det er...)

Jeg forstår utmerket godt at dette må jeg finne en slutt på. At dette ikke er bra for kroppen - hverken ifh til næringsopptak eller normal tarmfunksjon. Men jeg gruer meg så veldig for å gå igjennom prosessen med å avslutte. Jo lengre det varer, jo lengre vil den prosessen bli antar jeg, og det vil for min del si ganske lenge.....

Så, er det noen andre der ute som har hatt/har samme problem ? Noen som har erfaring med hva som kan gjøres ? Finnes det medikamenter som kan brukes i en overgangsperiode ? Har dere fått undersøkt tarmene - blir de skadet ? Hvor lang tid tar det før tingene begynner å gå sin noenlunde normale gang ?

Jeg har bestemt meg for at nå må det bli slutt ! Har kjøpt inn svisker og linfrø, og tenker at fra mandag av, da skal jeg klare dette !!! Og jeg gruer meg så veldig!!!

Er det noen som på et seriøst nivå vil dele sine erfaringer med meg, vær så snill, del !!!

For dere som kun vil skrive : Dette må du slutte med ! Dette er ikke bra ! La være !! Det vet jeg !!

Anonymous poster hash: 057a8...686
Skrevet

Jeg hadde anoreksi, og misbrukte avføringstabletter en periode. Heldigvis ble det oppdaget så jeg sluttet før jeg skadet tarmen. I verste fall kan det føre til utlagt tarm, det ønsker du vel ikke? Mine beste råd er å spise faste måltider, drikke nok vann/te, og være aktiv minst 30 hver dag. I tillegg bør du kvitte deg med absolutt alle tabletter/midler du har liggende og bestemme deg for å aldri kjøpe de igjen. Hold deg opptatt med andre ting.

Anonymous poster hash: 2462d...913

Skrevet

Jeg ville snakket med lege og/ eller noen andre som har greie på dette, for å få gode råd

Anonymous poster hash: 8df34...af1
  • Liker 1
Skrevet

Hei,

jeg skjønner deg veldig godt og jeg skal ikke fordømme deg!

Jeg har selv problemer med treg fordøyelse og har måttet bruke avføringsmiddel. Jeg har sett det som fristende å bruke det mer enn nødvendig, det gjør faktisk vondt å gå rundt med forstoppelse... men har klart å bruke kun når det faktisk er medisinsk nødvendig. Legen har vært til liten hjelp, men på apoteket har jeg fått tips om et middel som ikke er farlig på samme måte som klyster/avføringsmiddel, men som fungerer godt på meg: movicol. Dette fungerer på en helt annen måte enn avføringsmiddel (man får ikke det suget i magen) og består stort sett av salter. Kanskje dette middelet kan være et tips for deg i overgangsfasen med å bli avvennet? som sagt var det på apoteket jeg fikk tips om dette, ikke av legen..

Anonymous poster hash: aba9d...bcb
Skrevet

Har du brukt denne metoden i 25 år+? Da tror jeg kanskje at det kan være greit med hjelp fra helsepersonell til avvenning. Er vel en viss fare for at fordøyelsessystemet ditt er ganske nede for telling. Tenker at da er ikke sviske/linfrø godt nok til at du ikke får forstoppelse.

Hvor lenge side er det at du hadde normal avføring? Dvs uten bruk av hjelpemidler minst 3-4 dager i sammenheng?

Skrevet

Mange tror at avføringsmidler kan brukes til å slanke seg med, forhindre næringsopptak osv. Men næringsopptaket forgår på en så tdlig fase i mage - tarmsystemet at avføringstabletter påvirker dette i svært liten grad.

Vannklyster påvirker ikke nærings eller kalori opptaket i det heletatt, men det gjør derimot tarmen din doven og lat så dennhar "glemt" hvordan den skal tømme seg naturlig. Dette blir dermed din største utfordring å få tarmfunksjonen i endtarmen og siste 1/3 av tykktarmen, for normalt sett skal du ikke ha klart å få sprøytet vannet lengre opp i tarmene, med mindre du er svært oppfinnsom?

Legg svisker i litt vann i kveld og begynn med å spise 4 til 5 svisker før du spiser noe annet i morgen tidlig. Du kan og begynne dagen med å drikke et stort glass vann som er oppvarmet til ca. 40 geader, dette vil og virke rensende.

Sois mye frukt og grønt, og slutt å tenke på både avføringsmidler og klyster som slankemidler det er det nemlig ikke. Du kvitter deg bare med avfallsstoffer ikke med kalorier med disse metodene. Prøv å koble inn sunn fornuft og fakta. Spør evt. Legen din.

Anonymous poster hash: fa4ff...9e3

Skrevet

Tusen takk for mange svar !! Til Pinkee : ja, dessverre, dette har pågått i så lang tid. Normal avføring ?? Kan ikke huske.. Like lenge siden ??

Har bestilt time hos lege, men det er ikke før om to uker. Han kjenner meg og hele min historikk, så jeg regner med at han vil ta dette seriøst og sette igang de rette tiltakene.

Det jeg tenker som "positive" signaler, er at jeg har normal "luftavgang", og at jeg , noen ganger, kan klare å presse ut avføring utpå dagen, men er da usikker på om dette er "rester" etter vannklysteret, eller om dette er faktisk normal tarmfunksjon.

Uff, jeg har rotet det sånn til .....

• 1 år senere...
Skrevet
Den Sunday, August 17, 2014 at 10.37, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange svar !! Til Pinkee : ja, dessverre, dette har pågått i så lang tid. Normal avføring ?? Kan ikke huske.. Like lenge siden ??

Har bestilt time hos lege, men det er ikke før om to uker. Han kjenner meg og hele min historikk, så jeg regner med at han vil ta dette seriøst og sette igang de rette tiltakene.

Det jeg tenker som "positive" signaler, er at jeg har normal "luftavgang", og at jeg , noen ganger, kan klare å presse ut avføring utpå dagen, men er da usikker på om dette er "rester" etter vannklysteret, eller om dette er faktisk normal tarmfunksjon.

Uff, jeg har rotet det sånn til .....

Hei.

Jeg ser det er en stund siden dette innlegget ble postet, men spør allikevel...

Jeg kjenner meg godt igjen i din problemstilling, men her er det begge deler. Altså piller på kvelden og klyster på morningen. Dette har på gått ca 4-5 år. Jeg er anorektiktiker som er i startfasen på behandling og vet med meg selv at jeg seriøst bør slutte med de teite greiene der... Så jeg lurer litt på om du vil dele din erfaring rundt avvenning med meg? Hva fikk du for råd av lege og eventuelt hva kan en gjøre i overgangen.

Jeg sitter nå her og har så store smerter i mage og masse kolikk symptomer at jeg er konstant kvalm og kaster opp mens jeg går krokrygget over gulvene. Og for ei som skal legge på seg er det alfa omega å kunne beholde maten i grunn.... 

Håper du vil dele!!

Mvh Reidun. 

Skrevet

Laktulose er et middel som hjelper med å gjøre avflringen mykere, og som er helt ufarlig og ikke avhengighetsdannende. Det kan hjelpe i en overgangsfase. Mulig at du ikke kan slutte brått med klysterbruken, men heller trappe det ned gradvis, for eks starte med annenhver dag,i kombinasjon med Laktuslose og andre koatholdsråd. Om man slutter for brått og får alvorlig forstoppelse, kan man i verste grad få tarmslyng. Har selv opplevd det noen ganger, og det har endt med sykehusinnleggelse og nesten operasjon. Er forresten også avhengig av avføringsmidler, men dette har skjedd i etterkant av at jeg fikk tarmslyng pga forstoppelse første gangen, har alltid slitt med magen.

Anonymkode: 78621...259

Skrevet
54 minutter siden, Reidun81 skrev:

Hei.

Jeg ser det er en stund siden dette innlegget ble postet, men spør allikevel...

Jeg kjenner meg godt igjen i din problemstilling, men her er det begge deler. Altså piller på kvelden og klyster på morningen. Dette har på gått ca 4-5 år. Jeg er anorektiktiker som er i startfasen på behandling og vet med meg selv at jeg seriøst bør slutte med de teite greiene der... Så jeg lurer litt på om du vil dele din erfaring rundt avvenning med meg? Hva fikk du for råd av lege og eventuelt hva kan en gjøre i overgangen.

Jeg sitter nå her og har så store smerter i mage og masse kolikk symptomer at jeg er konstant kvalm og kaster opp mens jeg går krokrygget over gulvene. Og for ei som skal legge på seg er det alfa omega å kunne beholde maten i grunn.... 

Håper du vil dele!!

Mvh Reidun. 

Nedtrapping av avføringsmidler er definitivt noe du må gjøre i samråd med lege (muligens spesialist), spesielt etter et såpass høyt forbruk som du har. Ta kontakt med behandleren din, og sørg for at de er klar over at dette er en problemstilling du også vil ha hjelp til. 

Masse lykke til med å komme deg ut av sykdommen - resultatene er verdt alt arbeidet som kreves for å komme dit, så stå på :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Laktulose er et middel som hjelper med å gjøre avflringen mykere, og som er helt ufarlig og ikke avhengighetsdannende. Det kan hjelpe i en overgangsfase. Mulig at du ikke kan slutte brått med klysterbruken, men heller trappe det ned gradvis, for eks starte med annenhver dag,i kombinasjon med Laktuslose og andre koatholdsråd. Om man slutter for brått og får alvorlig forstoppelse, kan man i verste grad få tarmslyng. Har selv opplevd det noen ganger, og det har endt med sykehusinnleggelse og nesten operasjon. Er forresten også avhengig av avføringsmidler, men dette har skjedd i etterkant av at jeg fikk tarmslyng pga forstoppelse første gangen, har alltid slitt med magen.

Anonymkode: 78621...259

Tusen takk for svar! 😊

Jeg skal til lege neste uke og får vel ta opp problemet med han i en større grad en hva jeg har gjort tidligere.  Han vet om det, men det er aldri vært snakk om det i grunn.... 

Skrevet
1 time siden, isbjørnungen skrev:

Nedtrapping av avføringsmidler er definitivt noe du må gjøre i samråd med lege (muligens spesialist), spesielt etter et såpass høyt forbruk som du har. Ta kontakt med behandleren din, og sørg for at de er klar over at dette er en problemstilling du også vil ha hjelp til. 

Masse lykke til med å komme deg ut av sykdommen - resultatene er verdt alt arbeidet som kreves for å komme dit, så stå på :) 

Hei.

Takk for svar og anbefalinger. Jeg skal ta det med lege neste uke når jeg skal dit. Han er klar over problemet, men ikke i hvor stort det er tror jeg...

Og tusen takk for lykkeønskninger! De setter jeg pris på! Veien ut er lang, men den skal gås helt til slutt!!! 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...