Gå til innhold

Navn, hvilke er forbudt?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Er det foreksempel lov å kalle opp barna sine etter land og byer??

Hva med matsorter?

Noen som vet om det finnes en side på nettet med "forbudte" navn.....?

Clea

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Nei, det finnes ingen slik side.

Den nye navneloven er svært liberal, og det foretas en konkret vurdering av fylkesmennen mtp om navnet vil skjemme barnet.

Gjest Lilleulv ikke pålogget
Skrevet

genialt egentlig at det har blitt mer liberalt, så blir det flere nye navn... tenkte litt på hva jeg skulle kalt barna mine, og det var liksom de samme gamle navna...

Skrevet

Etter den nye loven så er mye tillatt, blandt annet en mann som kalte seg "Tog". jaja, hver sin lyst.

Skrevet

Nå sitter jeg bare med en tanke i hodet....tenker du på noe spesielt? Hvilken matrett feks ville du kalt et barn....thihi..nå er jeg litt spent ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Nå sitter jeg bare med en tanke i hodet....tenker du på noe spesielt? Hvilken matrett feks ville du kalt et barn....thihi..nå er jeg litt spent ;)

Taco..."Taco!!, kom inn!! middagen er klar!!!"..haha..

Neida,..jeg kunne ikke tenkt å kalle ett barn en matrett, men tenkte på at det er lov å kalle barnet sitt "Cookie" og "Muffin" i Amerika. Var bare nysgjerrig....

Men jeg synes det er fint med navn som f.eks "Italia" og "India" på jenter....

Clea

Gjest Virvar
Skrevet

Huff, det viktigste er å tenke på at det blir et navn som man kan like/leve med som voksen! Og selvsagt mens man er barn.

F.eks navnene Trygve, Sverre, Olga - dette passer til gamle tanter og onkler. I mine ører blir det helt feil som navn til barn. Det er liksom en annen generasjons navn.

Eller slikt som Vår, Lillegull, Tutta, Are. Huffameg.

Nei, jeg er litt kresen når det kommer til navn.:oops: De må være fine, "normale" og helst ikke kunne rimes for mye dumt på :wink:

Skrevet

Ei venninne av meg har ei datter som heter Tana. Er ikke det en plass i Finnmark egentlig??

Skrevet

Tana og Tanaelva ligger i alle fall i nord-Norge!

Jeg leste om en dame som hadde fått "Halleluja" som mellomnavn/etternavn. Og Espen Thoresen heter jo "Hversågod" til etternavn!

Jeg lurer på om jeg skal kalle meg "Snopesjuk", "Kronisk sulten" eller " Øltørst" til etternavn? :roll:

Skrevet

Hva med "Sauen" eller "Sauesen" rett og slett? :ler:

Skrevet
Jeg lurer på om jeg skal kalle meg "Snopesjuk", "Kronisk sulten" eller " Øltørst" til etternavn?  :roll:

:hoho:

Gjest Miss Gemini
Skrevet

Det Nye har en sak om navn nå. Der har de bl.a intervjuet en navneforsker; Ivar Utne.

sitat: "Han har liten tro på at et navn kan skade en person. Grensen går ved "Kukka", et finsk navn Utne er skeptisk til å slippe gjennom i Norge." sitat slutt

Personlig ville jeg vel reagert mer om noen hadde presentert seg som "Kari Gudergod" (ja- Gudergod er faktisk akseptert som mellomnavn i følge Det Nye) enn om noen med finske aner hadde presentert seg som "Kukka"

Skrevet

Mener at begrensningen går på navn som kan medføre belastning for barnet. Tror det er noe annet når voksne folk ber om å skifte navn, enn når man skal fastsette navn på barn. Vet at f.eks. det tyrkiske navnet Musa ikke ble godtatt.

Det greieste er kanskje å sjekke det mens man er gravid, så man ikke må utsette navnegiving av barnet i flere måneder før en søknad om et alternativt navn er behandlet. Er ikke sikker på hvem som egentlig bestemmer dette heller, men et eller annet råd er det i hvertfall.

Catzy

Gjest Harry med kjendisherming
Skrevet

Tåpelig når norske "kjentfolk" kaller barna sine det samme som virkelige kjendiser som Beckahms osv.

F.eks. når nordmenn kaller barna sine "Brooklyn" :roll:

Det blir jo for dumt.

Tenk om norske barn plutselig blir hetende "Apple" bare fordi Gwyneth Paltrow har brukt navnet...tåpelig og en smule harry med slik kjendis-herming.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det er forbudt å kalle barnet sitt for "Musa". En del gutter fra midtøsten som heter det

Gjest Gjesta
Skrevet
Det er forbudt å kalle barnet sitt for "Musa". En del gutter fra midtøsten som heter det

jepp....men det er lov å ha det som etternavn. (Ifølge en nettside med oversikt over rare navn er det en gynekolog som heter Finn Musa....)

Tana var forresten ett fint navn. *noterer*

Clea

Skrevet

Jeg vet av en som heter Skage. Det er også et stedsnavn.

Ellers glemmer jeg aldri den gangen jeg hadde en hel familie fra et flyktningemottak på venterommet. Alle skulle inn etter tur, og alle hadde samme etternavn, så vi ropte opp fornavn. Så sto jeg der da, med papirene til Fihtta i hendene... (Husker ikke akkurat skrivemåten, om det var Fhitta, Fittha osv.) Uansett var det bare èn uttale, og jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle takle den. Jeg fikk meg bare ikke til å gå ut og rope Fitta! Så jeg løste det med å gå bort til den medbragte tolken, og sa "henne skal jeg ha tak i," mens jeg pekte på navnet på papiret. :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Paris er et veldig fint navn.. Men vet ikke om det har passa i Norge?!..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med Dass Pumpe?

Det må vel være lov? Det skal i så fall jeg kalle sønnen min....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...