Gå til innhold

Skjoldbruskkjertel og kreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg frykter at det er noe galt med stoffskiftet mitt - eller evt skjoldbruskkjertelen. Har nylig vært hos lege pga hes stemme og langvarig forkjølelse. Legen sjekket meg blant annet for stoffskifte, etter nøye undersøkelse på halsen, samt at legen var grundig med å kartlegge for symptomer når det gjelder stoffskifte.

Dersom man får negative svar på stoffskifteprøvene - kan man være sikker på at det ikke er noe galt med det da? De symptomene på høyt eller lavt stoffskifte jeg har hatt gjennom årene har jo vært mer eller mindre forbigående. Har derfor aldri tenkt tanken på at det kunne være galt, og vil nok kunne slå meg til ro med det om prøvene er negative.

Kan disse blodprøvene avdekke andre ting også? Frykter jo (som sikkert alle andre) kreft I skjjoldbruskkjertelen. Eller må det andre prøver til for å avdekke dette?

Anonymous poster hash: 3a17a...c11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal jo aldri si aldri, men hvis nivåene av T3, T4 er innenfor normalen kan man jo slappe noe mer av, og jeg personlig ville vel slått meg til ro med det. Nivåene vil jo kunne svinge litt også, så tror du kan holde deg rolig inntil legen sier noe annet. Symmetri rundt halsen/skjoldbruskkjertelen vil være et godt tegn.

Tumorer i skjoldbruskkjertelen vil ofte kunne gi økt produksjon av disse hormonene, og symptomer vil da kunne være kontinuerlig varme, skjelving, høy puls osv.. Hvis dette ikke er noe nevneverdig problem, tyder det i alle fall ikke på noen overproduksjon.

Blodprøver kan avdekke en rekke andre ting, alt avhengig av hva legen har valgt å teste for. Legen har sikkert tatt med de relevante testene som finnes.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Kom tilfeldig over denne tråden og lurer på om TS har fått endelig avklaring på sine bekymringer fra sensommeren/høsten? Har selv hatt kreft i skjoldbruskkjertelen for noen år tilbake og vil bare informere om at det både TS og Myntkast opplyser om angående unormale blodprøver ikke stemmer for kreft i skjoldbruskkjertelen - stoffskifteprøvene er tvert imot oftest normale. Få tatt en ultralyd av halsen (collum) for å avklare hvorvidt det er noen reell årsak til bekymring for ThyCa (cancer thyreoidea). Det vil definitivt avdekke om det er noen suspekte tumorer i skjoldbruskkjertelen din. Når det er sagt skal det også sies at knuter i skjoldbruskkjertelen på ingen måte er unormalt og at disse oftest er godartede. Kreft er svært sjelden i skjoldbruskkjertelen. Og skulle det vise seg at man først er blant de uheldige med ondartet sykdom her, skal man samtidig være klar over at prognosene er fantastisk gode (men litt styr med diverse behandling man må gjennom...) Det er den "snilleste" kreften man kan få diagnostisert. Så vet du det!

Anonymous poster hash: 47118...8c1
Skrevet

Kom tilfeldig over denne tråden og lurer på om TS har fått endelig avklaring på sine bekymringer fra sensommeren/høsten? Har selv hatt kreft i skjoldbruskkjertelen for noen år tilbake og vil bare informere om at det både TS og Myntkast opplyser om angående unormale blodprøver ikke stemmer for kreft i skjoldbruskkjertelen - stoffskifteprøvene er tvert imot oftest normale. Få tatt en ultralyd av halsen (collum) for å avklare hvorvidt det er noen reell årsak til bekymring for ThyCa (cancer thyreoidea). Det vil definitivt avdekke om det er noen suspekte tumorer i skjoldbruskkjertelen din. Når det er sagt skal det også sies at knuter i skjoldbruskkjertelen på ingen måte er unormalt og at disse oftest er godartede. Kreft er svært sjelden i skjoldbruskkjertelen. Og skulle det vise seg at man først er blant de uheldige med ondartet sykdom her, skal man samtidig være klar over at prognosene er fantastisk gode (men litt styr med diverse behandling man må gjennom...) Det er den "snilleste" kreften man kan få diagnostisert. Så vet du det! Anonymous poster hash: 47118...8c1

Det er ikke noen standard med normale prøver. Det kommer helt an på hvor differensiert svulsten er. En godt differensiert svulst kan være funksjonell, altså hormonproduserende. En stor udifferensiert svulst kan føre til lave verdier fordi den fortrenger normalt glandelvev.

Kreft er ikke det første jeg tenker på i det som beskrives her.

Anonymous poster hash: 071fe...f8e

Skrevet

..Men om det skulle være kreft, så er det en helt overkommelig form. Jeg har hatt det og det gikk helt fint. I følge legen min har det skjedd en del fremskritt mht forskning på denne formen for kreft som gjør behandlingen både mer skånsom og effektiv. Lykke til og ikke gruble for mye på det :)

Anonymous poster hash: bedb8...d28
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet ikke bekymret for kreft, men jeg liker å være forberedt, så lurer på noen kan fortelle mer om slike knuter med og uten kreft? Symptomene, og hvordan det potensielt sett kan påvirke stoffskiftet.

Jeg har en hevelse og en større kul på høyre side av skjoldbruskkjertelen, sliter også en del med smerter i kjeven og øret, og det har begynt å presse litt i nakken. Har også noen hovne lymfeknuter. Har fått time til UL, bare så det er klart. :)

Jeg har også fått bekreftet lavt stoffskifte, men blodprøvene svinger noe voldsomt. Det går ifra grenseland til veldig lavt stoffskifte. Jeg skifter veldig mye mellom å være veldig varm og iskald. Vekten svinger like mye med 2-3 kg.

Dette får meg til å undres om jeg kanskje har vært en av de svært uheldige som har både hashimotos og graves sykdom, men lurer mer på om det kanskje kan være denne knuten som forstyrrer stoffskiftet?

Anonymous poster hash: 380b1...53a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...