Gå til innhold

Første verden problemer som argument i diskusjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Hva er poenget med å stadig dra inn dette i en hver diskusjon? Jeg, og mange med meg er i stand til å engasjere meg i mangt og mye. Alle problemstillinger er ikke like store og aktuelle (for alle), men jeg engasjerer meg likevel.

Om du mener det er en uaktuell, uinteressant eller bagatellmessig diskusjon har du ingen plikt til å svare. Du er i din fulle rett til å la være.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Ingen flere synspunkter? Merkelig. Det er da mange som bare slenger ut en slik påstand.

Kanskje det bare er mangel på guts og argumenter?

Skrevet

Jeg skjønner ikke "første verden problemer"? Hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 0ee34...aa5
Skrevet

Overskriften din er helt uforståelig.

Kan hende det er derfor ingen responderer på innlegget ditt TS?

Anonymous poster hash: 8fbc0...e8c
Skrevet

Overskriften din er helt uforståelig.

Kan hende det er derfor ingen responderer på innlegget ditt TS?

Anonymous poster hash: 8fbc0...e8c

Det var da enkelt å skjønne.

Poenget er at mange til stadighet trekker fram 'for et filleprolem! Barna sulter i Afrika!'

Anonymous poster hash: 3a3d4...284

• Liker 4
Skrevet

Det var da enkelt å skjønne.

Poenget er at mange til stadighet trekker fram 'for et filleprolem! Barna sulter i Afrika!'

Tenker du på 'tredje verden'?

Anonymous poster hash: 2d6d1...9db

Skrevet

Poenget er å kunne se det i et større bilde. Få trådstarter til å tenke seg om om dette virkelig er noe hun/han bør irritere seg over.

Anonymous poster hash: dac35...71b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror hun tenker på multekrig vs. Syria.

Anonymous poster hash: dac35...71b

Skrevet

Vestlige verdens problemer, eller overflodsproblematikk?

"Første verdens-problemer" er ikke et begrep på norsk. Det er direkte oversatt fra engelsk, og omtrent like meningsfylt som å oversette "The fastwindow went on rison" istedenfor "Hurtigruten gikk på grunn", eller som å oversette "Copyright" til "Kopirett".

Når jeg har sett uttrykket brukt, har det stort sett vært i tråder som tilsynelatende tar opp luksusproblemer, som dokurvers fargenyanse, omtrent om de er likestilt med at folk tortureres eller sulter ihjel. Da er ofte kommentaren relevant, og over på få linjer...

• Liker 2
Skrevet

Jeg plages mer av særskriving i diskusjoner. :vetikke:

Anonymous poster hash: 4e1f7...5b8
  • Liker 1
Gjest nobilian
Skrevet

Det er et fenomen..

Google "first world problems".

Dreier seg om at vi i den første ikke har rett til å klage over noe som helst, fordi folk har det verre i den tredje.

Det er trukket så langt at det er blitt en egen latterliggjøringsteknikk.

"Å dakar deg, har ikke penger til sydentur i år, awww" som tilsvar når noen føler de har dårlig råd.

Alt i alt blant de "diskusjonsteknikker" som krever minst intellektuell kapasitet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ofte sett "while in Syria" kommentaren her inne, og syntes først den var teit og misvisende for tema.

Likevel kan jeg til en viss grad synes at den er litt "humoristisk", og særlig rundt problemer som kan oppfattes som litt bagatellmessige. Da sprekker man på et vis den bobla, og kan humre litt av hvor uskyldig det høres ut når man sammenligner med mer seriøse problemer.

Brukte den kommentaren 1 gang, og da ser jeg noen synes den er morsom, mens andre synes den er teit og litt provoserende.

Kommer ikke til å bruke den igjen :P

Det som irriterer meg mest her inne, er folk som påpeker rettskrivingsfeil hos andre, i stedet for å svare på det som i utgangspunktet er et alvorlig tema. Synes det blir veldig upassende rett og slett, og at det ikke hører hjemme i en slik setting..

Når vi først er inne på hva som er irriterende, så synes jeg også det er en uting med folk som bruker anonym-knappen til å bare spre dritt, og ikke kan stå for hva de sier under virkelig nick.

• Liker 2
Skrevet

"I-landsproblemer" heter det. "Første verden problemer" er hverken et begrep på norsk, eller korrekt skrevet.

Anonymous poster hash: dbcb3...e5c

• Liker 3
Skrevet

"I-landsproblemer" heter det.

Skal det ikke være et komma inni der?

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Har ikke brukt dette som argument selv. Det brukes vel ikke som argument heller, egentlig? Bare som en kommentar til at problemstillingen er ganske triviell?

Uansett syns jeg det er på sin plass noen ganger. Enkelte tråder her inne er så banale og trivielle at man virkelig kan lure på hvor godt man må ha det om det er noe å skrive innlegg om. Jeg tror enkelte hadde hatt godt av å tenke seg to ganger om hva man lager problemer ut av.

• Liker 1
Skrevet

enig med jess over meg, noen her må stikke fingeren i jorda og se ann hva som blir ansett som et problem,

• Liker 1
Skrevet

Skal det ikke være et komma inni der?

Jo, for all del.

Skrevet (endret)

Litt enig med TS her. Det må jo være mulig for oss heldigere stilte, relativt sett, å ta opp hverdagsproblemer og klage på ting man opplever, selv om mange opplever verre ting i andre deler av verden. Skal vi kun gå rundt i en enorm boble av takknemlighet og "sende gode tanker til Syria" hele dagen fordi vestlige problemstillinger ikke er stakkarslige nok?

Endret av takk
  • Liker 1
Skrevet

Har sett argumentet bli brukt i tråder om psykisk sykdom også.

Det viser en ganske dårlig forståelse for hva psykisk sykdom er eller eventuelt er det vel for å latterliggjøre og for å få folk til å føle at det ikke er et virkelig problem.

I enkelte tråder syns jeg det er helt ok, men andre ganger må det jo være lov å ta opp trivielle problemer uten at noen skal komme trekkende med det hele tiden.

Begynner faktisk å bli litt lei av at andre skal bestemme hva som er et problem og hva man har lov til å engasjere seg i.

Anonymous poster hash: 15b38...2e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...