Gå til innhold

HURTIGRUTEN - fantastisk eller kjedelig? Helt ærlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer tur med Hurtigruten. Er det så fantastisk som alle skal ha det til, eller kan det også være litt kjedelig?

Hva gjør man der, med unntak av å se på naturen? Er det mange stopp? Hvor lenge på hvert stopp?

Anonymous poster hash: c381f...f76
Skrevet

Den går fra Bergen til Kirkenes så klart det er mange stopp, tar en uke tror jeg. Har kun tatt den en distanse, mellom der jeg er oppvokst og ei nabohavn 4 timer unna. Som transport og ikke kosetur. Når det er fint vær er det en fin tur, men ellers kjedelig for meg. Man må vel være ekstra glad i havet, men jeg elsker natur da. Så litt på "Hurtigruten minutt for minutt". Hvor lenge skipene ligger ved havna varierer, er faste tider de ankommer og går for hver havn. Hurtigruten.no har masse info.

Ang hva gjøre så har de masse greier for turister, div underholdning og sightseeing. Noe gratis (det som er ombord i skipene) og noe må man betale for. Er nok mest slikt opplegg på sommeren, så neppe så mye fremover.

Anonymous poster hash: 223b4...600

Skrevet

Man kan jo si det sånn at det kan bli litt kjedelig hvis du skal ta hele ruten, men du kan jo bare ta den et stykke også flyr du eller tar toget hjem igjen, alt etter hvor du bor :)

Hurtigruten er jo perfekt for studenter som skal reise et lite stykke, det er sånn jeg bruker den.

Du kan jo eventuelt ta hurtigruten fra Trondheim til Tromsø, gå av og ta en annen hjem, eller som sagt, fly tilbake.

Det varierer hvor lenge de stopper på hver plass, men jo større by, jo lengre stopp :)

Skrevet

Jeg tok Hurtigruta fra Trondheim til Bergen. Akkurat passe lang tur, brukte en dag. Kommer jo an på hva man gjør det til selv. Mye eldre og tyskere der. Men naturen er kjempeflott og er været varmt så kan man jo sole seg litt. Utrolig mye flott å se på langs vannet. De er nok i land i ca 20 minutter, litt lengre tid i de større byene. Det er sånn at du rekker å gå av båten en liten stund og så inn igjen. Veldig bra mat der og fine lugarer :) Jeg vil nå anbefale hurtigruta. Jeg er ei jente i 20åra om det har noe å si

Skrevet

Jeg tok Hurtigruta fra Trondheim til Bergen. Akkurat passe lang tur, brukte en dag. Kommer jo an på hva man gjør det til selv. Mye eldre og tyskere der. Men naturen er kjempeflott og er været varmt så kan man jo sole seg litt. Utrolig mye flott å se på langs vannet. De er nok i land i ca 20 minutter, litt lengre tid i de større byene. Det er sånn at du rekker å gå av båten en liten stund og så inn igjen. Veldig bra mat der og fine lugarer :) Jeg vil nå anbefale hurtigruta. Jeg er ei jente i 20åra om det har noe å si

Min erfaring er at båtene ligger inne mye lengre enn bare 20 minutter.

Her jeg bor ligger den inne i en og en halv, og det er en liten by.

I Bodø husker jeg at den lå inne i alle fall tre timer, så det blir jo tid til å gå litt i butikker osv, så det er mye tid til å se seg rundt :)

Skrevet

Min erfaring er at båtene ligger inne mye lengre enn bare 20 minutter.

Her jeg bor ligger den inne i en og en halv, og det er en liten by.

I Bodø husker jeg at den lå inne i alle fall tre timer, så det blir jo tid til å gå litt i butikker osv, så det er mye tid til å se seg rundt :)

De var ikke lenge i land, mellom Trondheim og Bergen. Men de var lenge i land i Bergen og Trondheim for da skulle flere om bord og gå av igjen. Altså begynne og avslutte turen.

Skrevet

Vurderer tur med Hurtigruten. Er det så fantastisk som alle skal ha det til, eller kan det også være litt kjedelig?

Hva gjør man der, med unntak av å se på naturen? Er det mange stopp? Hvor lenge på hvert stopp?

Liker du en rolig stund for deg selv, evt. samtaler med utenlandske turister om vær, utsikt, natur og opplevelser? Liker du å lese en god bok mens naturen langsomt passerer forbi i synsfeltet? Liker du å strikke eller drive med kryssord? Liker du å oppleve utflukter i form av bussturer mellom to stoppesteder, rafting i Saltstraumen, museer og severdigheter i de største av landets byer? Blir du lett reisesyk eller sjøsyk? Jeg tenker at en hurtigrutetur er for den som liker langsom ferie uten de store fysiske utfordringene, og som liker å se natur, men ikke ta del i den.

Hurtigruta er hyggelig, jeg har selv reist med den flere ganger i nord. Det kan være en deilig avslapping for hodet etter en travel hverdag, men litt passiv ferieform for min del. Hvis jeg skulle reist, ville jeg tatt en del-reise, feks mellom Trondheim og Tromsø. Og så ville jeg reist med feks Midnattsol eller Trollfjord, som har jacuzzi på dekk, deilig å sitte der under midnattsolen og nyte et glass med noe godt i, eller en stjerneklar vinternatt hvor frostrøyken står ut av munnen, og det varme vannet kjennes bare helt fantastisk.

Der er vel 33 stopp på turen, neon anløpes kun en halv time, mens andre, større byer, har stopp i 3-4 timer.

Skrevet

Gørrkjedelig for folk som er normale, sosiale, oppegående mennesker. Ingenting som skjer om bord, og stort sett bare eldre tyskere, pensjonister om bord.......som holder seg for seg selv, ikke at det er selskap i de, men slik er stemningen.

Er du nerd eller bokorm som trives i ditt eget selskap vil du nok trives.

Mat og drikke er svindyrt ombord, men maten er bra da, stort sett.

Vil anbefale deg å ta en kort strekning, for å se om dette er noe for deg. Kjipt å hoppe av etter et par døgn, og måtte komme seg tilbake for egen maskin, slik jeg gjorde :-)

Anonymous poster hash: 82191...eec

Skrevet

Ikke forvent noe liv på kveldene ihvertfall. Kl 22 har de aller fleste seniorene ombord lagt seg, og når den største andelen ombord er seniorer så sier det seg selv det blir dødt. Dessuten trives de best på sine egne lugarer. Og om det er noe underholdning ombord så begrenser det seg til en sliten trubadur bak et piano eller et ungarsk ompaband.

Oppleve natur? Vel. Du sitter jo bare passivt og ser på naturen fra et vindu eller ute på dekk. Blir som å se på et naturprogram på tv. Flott natur oppleves best når du utfolder deg i den (fjelltur, kajakk, skitur etc).

Anonymous poster hash: 5266c...7c5
Gjest Kaffekrus
Skrevet

For meg er hurtigruten kun et kjedelig men behagelig fremkomstmiddel. På småplasser er det som oftest kun liggetid mens de laster og losser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...