Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre med sparepengene mine. BSU er full og jeg har allerede lave utgifter på boliglånet og ikke har jeg mye studielån heller.

Det er vel slik at det lønner seg å ha litt lån også, så det er ikke lurt å feks betale ned studielånet eller boliglånet? Er helt grønn .. :)

Går ganske mye i pluss hver måned og det hadde vært fint å få litt mer avkastning på det jeg tjener slik at jeg og sambo kan kjøpe "drømmehuset" etterhvert :)

Anonymous poster hash: 97288...5f4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke bank med rådgiver?

Anonymous poster hash: 29876...b21

Skrevet (endret)

Har du ikke bank med rådgiver?

Anonymous poster hash: 29876...b21

Når folk spør etter råd her, ønsker de neppe å bli henvist til en selger ("rådgiver") i en bank....

Du skal i hvert fall IKKE betale ned studielånet. (Hvis det ikke er så lite at det er greit å få ryddet det vekk.)

Boliglånet kan du gjerne betale ned hvis det ikke er til spesielt gunstig rente (under 3,5 % effektivt)

Sett alternativt pengene i Nordax(bankgaranti - 3,55 %) hvis du vil kjøre safe, eller velg aksjefond hvis du vil gamble på høyere avkastning uten garanti.

Det lønner seg ikke å ha lån hvis du ikke klarer å få bedre avkastning på kapitalen enn lånerenten.

Endret av nojac
  • Liker 3
Skrevet

Du kan jo shoppe ;)

(Sorry, useriøst svar.. :fnise:)

Hvor mye har du i boliglån? Hvis du har høyere rente der enn du får ved å spare pengene så lønner det seg å betale ned på lånet.

• Liker 1
Skrevet

Du kan gi pengene til meg.

Eller så kan du sette de på en høyrentekonto og si det ferdig, vel så det. Kanskje ta en prat med rådgiver i banken din?

Skrevet

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre med sparepengene mine. BSU er full og jeg har allerede lave utgifter på boliglånet og ikke har jeg mye studielån heller.

Det er vel slik at det lønner seg å ha litt lån også, så det er ikke lurt å feks betale ned studielånet eller boliglånet? Er helt grønn .. :)

Går ganske mye i pluss hver måned og det hadde vært fint å få litt mer avkastning på det jeg tjener slik at jeg og sambo kan kjøpe "drømmehuset" etterhvert :)

Hei.

Har du lån i SPK, så lønner det seg å makse lånet. Hvis ikke, dersom du er redd for risiko, sett pengene inn på høyrentekonto hos for eksempel Santander. Beste rente pr i dag.

Har du en lånerente på over 3,5 %; Betal ned så mye som mulig.

Flott at du sparer. Kan investeres i mange gode opplevelser i fremtiden. :-)

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg skal snakke med rådgiver i banken også, men som allerede nevnt er er de veldig opptatt av å selge sine greier. Derfor fint med tips fra noen som ikke har en agenda ;)

Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 5b014...78e
Gjest Lille-pus
Skrevet

Normalt sett er innskuddsrenten lavere enn utlånsrenten.

Dermed bør det være gunslig å nedbetale boliglånet, men sjekk renten du betaler på boliglånet ditt opp mot den renten du kan få ved å binde de 300" på en konto i f.eks. 1, 2 eller 3 år.

Skrevet (endret)

Er jeg synsk om jeg antar at TS er litt over 30? Uten at eksakt alder er avgjørende for å svare på spørsmålet....

Til Lille-pus: Du får noen tiendeler ekstra rente ved å binde slik du antyder (se bluestep.no) Men fastrente på mer en ett år er å spekulere. Renten SKAL jo opp, sier de som burde vite....

Endret av nojac
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 5b014...78e

33 :)

Skrevet

Er jeg synsk om jeg antar at TS er litt over 30? Uten at eksakt alder er avgjørende for å svare på spørsmålet....

Til Lille-pus: Du får noen tiendeler ekstra rente ved å binde slik du antyder (se bluestep.no) Men fastrente på mer en ett år er å spekulere. Renten SKAL jo opp, sier de som burde vite....

Ja :fnise:

Skrevet

Ja :fnise:

Hehe, melde seg på den sjette sans ASAP!

-TS

Skrevet

Varför inte prova att placera pengarna i fondspar?

Lite mer risk men bättre avkastning. Behöver du inte pengarna inom 3 år skulle jag rekommendera det

• Liker 1
Skrevet

Som det er nevnt ovenfor, så vil vel det å binde pengene for en viss rente muligens være en dårlig deal. Med den store inflasjonen som ble presentert sist uke, vil vel innskuddsrentene i alle fall ikke settes ned (selv om det kommer til å ta noe tid før innskuddsrentene følger etter). Når dette først skjer, så vil jo også fondsparing være en dårlig deal, da markedet antakeligvis vil reagere negativt på renteheving.

Sikreste (og kjedeligste) er å finne en bank med god innskuddsrente, som enkelte nevnte, og hvis man er på jag etter avkastning, investere en del i fond. Ville da anbefalt absolute return-fond. Dette er i alle fall min strategi.

- En som er i tilnærmet samme bås

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...