Gå til innhold

Hvordan få pizzabunnen god?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da snakker jeg om skikkelig "god gammeldags" norsk hjemmelaga pizza i langpanne, ikke italiensk pizza med tynn bunn, for det får jeg til. ;)

Det er liksom annenhver gang jeg lager langpannepizza at bunnen blir god, det er så skuffende når den blir bløt og slapp.

Noen tips?

Anonymous poster hash: edf46...97c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på å la deigen forheve i ca 20-30 minutter, for deretter å heve i gode 45 minutter etter utkjevling.

Det er også veldig viktig at deigen ikke er for fast. Den bør være nesten litt klissete...

Så er det som regel best å steke den nederst i ovnen, og gjerne bruke over og undervarme...

Anonymous poster hash: f3aea...3e4
Skrevet

Ikke ha for mye vått fyll på, og hell mest mulig vann av stekt kjøttdeig og hermetisk mais, bønner og ananas. Sett brettet lavt nok i ovnen til at bunnen blir godt nok stekt nedenfra, men ikke så lavt at osten ikke blir gylden. Prøv deg fram med andre temperaturer enn det du har brukt til nå.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har du stekovn med pizza-/gratineringsfunksjon (varmluft m/undervarme) så bruk den funksjonen og stek på 230 grader.

Steking langt nede i ovnen fungerer også bra med god, gammeldags over- og undervarme.

Ellers signerer jeg gode råd om å ikke bruke for våt saus eller fyll med mye væske.

Skrevet

La pizzaen heve litt når du har skjevlet den ut, og la fyllet være avkjølt når du tar det på deigen. Da tenker jeg f.eks på at kjøttdeigen er avkjølt, at de hjemmelagede pizzasausen er avkjølt osvosv ...

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! :)

Anonymous poster hash: edf46...97c

Skrevet

Jeg lager pizzadeigen veeeldig løs, så løs at den nesten er flytende. Hever i bollen i en time. Tar den rett på brett med bakepapir, har mel på fingrene og klemmer den ut rett på brettet, bruker ikke kjevle. Hever deretter en time under et klede.

Forsteker den i 3-4 minutter midt i ovnen uten fyll, tar ut og legger på fyll og ost. Steker den på 225 grader vanlug over og undervarme i ca 25 min. Etter ca 12-13 min setter jeg den nederst i ovnen med bakepapir over for å få den skikkelig stekt under, og for å unngå at osten eller kjøttet svir seg. Har aldri blitt mislykket.

Anonymous poster hash: a55cb...9e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...