Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få si at jeg er utrolig glad for at det kommer endringer som gjør at man ikke blir hindret i å arbeide det man kan klare om man blir uføre.

Jeg har gått på AAP i 3 år etter både hjerneslag og hjerteinfarkter og har grudd meg voldsomt til hva som vil skje når AAP går ut. Jeg har nemlig en god del restarbeidsevne igjen, men ikke nok til å jobbe fullt eller 50 % over tid.

Jeg er så heldig at jeg driver eget foretak og kan derfor styre arbeidsmengden selv. Nettopp derfor er det en lettelse at reglene blir endret til dette:

Det nye systemet gjør at uføre kan jobbe så mye de vil uten å miste retten til den uføretrygden de har fått innvilget. Dette er en ny rettighet som skaper trygghet for den enkelte og legger til rette for at uføre kan arbeide så mye som helsa tillater. I dagens system er det slik at det å arbeide litt ekstra kan føre til at uføregraden blir revurdert; det vil ikke lenger skje i det nye systemet.
http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Livsforsikring-og-pensjon/Liv-og-pensjon-A-A/20-sporsmal-om-ny-uforetrygd/

Det eneste jeg ikke har undersøkt er om man fremdeles må vente 1 år med å få jobbe litt etter innvilget uføretrygd. Jeg visste ikke om dette før jeg kom over det på nett i kveld, så jeg skal høre med NAV om det til uken. Jeg har også lest noe om at man kan fryse uføretrygden inntil 3 år (usikker på om jeg husker rett nå), helt og prøve seg i full jobb. Og går det ikke så behøver man ikke søke på nytt. Det er jo også en veldig god endring synes jeg.

Seriøst - dette er vel gode nyheter for de aller fleste og samfunnet i sin helhet. Ja - jeg vet godt at mange ikke har den muligheten å jobbe når de selv ønsker, men noen av oss er heldige sånn sett.

Vel... heldig og heldig...det er alt sammen takket være meg selv at jeg har tatt tak og startet eget foretak etter at jeg ble syk og ikke kunne beholde jobben.

Dette er ikke ment som nok et KG tråd med klaging og syting om uføre og andre trygder og hvor vanskelig alt er. Det finnes nok tråder om det her inne har jeg sett...

Tvert om håper jeg noen andre også får vite om dette flotte muligheten. Det er jo idiotisk sånn det er nå at det er enten eller. Mange av oss sitter med restarbeidsevner som kan utnyttes på ulike måter, og man bør ikke være redd for å miste verdifull økonomisk støtte ved å jobbe.

For meg er ihvertfall dette kjempegode nyheter!

Anonymous poster hash: 46890...db1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du helt har satt deg inn i alt som endres og forstått hva endringene innebærer.

Anonymous poster hash: ce1d5...2a8

• Liker 7
Skrevet

Kan man være ufør og jobbe så mye en vil? Og kan man fryse uføre ned? Hæ, er det sant?

Anonymous poster hash: 1be3e...6e8
Skrevet

Tror ikke du helt har satt deg inn i alt som endres og forstått hva endringene innebærer.

Å, hva er det som han ikke har satt seg inn i?

Anonymous poster hash: df04e...30a

• Liker 2
Skrevet

Kan man være ufør og jobbe så mye en vil? Og kan man fryse uføre ned? Hæ, er det sant?

Det høres ganske slemt ut. :fnise: Istedet for å forsøke seg i jobb, for så å finne ut at det ikke går, så kan man på forhånd gi beskjed om å sette trygden på vent. Går det på trynet etter 1 år med fulltidsjobb f.eks., har man fremdeles trygden å falle tilbake på.

Anonymous poster hash: 9fb87...ddc

Skrevet

Du må ikke sette noe på vent.. Om du begynner og jobbe så skriver du inn summen på nav.no og om du har tjent mer enn 60.000kr så vil dem begynner og redusere stønaden din. Enkelt og greit. Tjener du mer enn stønaden så vil du ikke få noe stønad, men blir du sjuk igjen eller ikke jobber så får du den inn uansett.

Skrevet

Så om en går på aap og vil prøve seg ut i 100% jobb, kan man fryse aap for et år el noe? I tilfelle det sklir helt ut for vedkommende?

Skrevet

Da vil jeg veldig gjerne få det forklart. Kanskje du kan si noe mer om dette siden det høres ut som du har peiling på hva endringene innebærer?

TS

Skrevet

Du må ikke sette noe på vent.. Om du begynner og jobbe så skriver du inn summen på nav.no og om du har tjent mer enn 60.000kr så vil dem begynner og redusere stønaden din. Enkelt og greit. Tjener du mer enn stønaden så vil du ikke få noe stønad, men blir du sjuk igjen eller ikke jobber så får du den inn uansett.

Dette er dagens regler, men fra 2015 blir det jo endringene jeg linket til i hovedinnlegget. TS

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Så om en går på aap og vil prøve seg ut i 100% jobb, kan man fryse aap for et år el noe? I tilfelle det sklir helt ut for vedkommende?

Nei.

Skrevet

Nei, ikke AAP men uføretrygd.

Skrevet

Ok, så man kan fryse ned uføretrygden i noen år or å prøve seg ut i livet?

Skrevet

For noen folk på KG! Smarte! 10points!

Skrevet

For noen folk på KG! Smarte! 10points!

Vet ikke om du sikter til mitt hovedinnlegg, men jeg har allerede etterlyst en gang om noen da kan forklare meg hva det er jeg overhode ikke forstår? Hva i den linken er det som ikke stemmer? TS

Skrevet

Til AB og dere andre som "liker" innlegget her over. Jeg lurer på om det kanskje er dere som har misforstått noe vesentlig. Har dere i det hele tatt lest de nye reglene?

Jeg leser om og om igjen og forstår ikke helt hva det er jeg skal ha misforstått vedrørende nye regler. Jeg ser selvfølgelig at trygden skattelegges på lik linje som lønn, men den heves også litt. Det er uansett ikke det jeg ville frem til. Jeg ville jo frem til at man får mer mulighet til å utnytte restarbeidsevne.

Jeg legger ved noen linker til de som eventuelt gidder å lese før de svarer på noe de kanskje ikke har satt seg inn i...

http://www.dinside.no/928543/ufore-skal-kunne-jobbe-mer

https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden/Nye+regler+for+uf%C3%B8retrygd

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...