Gjest ? Skrevet 2. juli 2004 #1 Skrevet 2. juli 2004 hvor går grensen for hva en fysioterapaut kan tillate seg å gjøre/si til en pasient?
Suzy Skrevet 2. juli 2004 #2 Skrevet 2. juli 2004 hvor går grensen for hva en fysioterapaut kan tillate seg å gjøre/si til en pasient? Generelt vil jeg si at alt som føles feil for pasienten er over grensa men mer spesifikt er: I mine øyne går grensen ved alt seksuelt, alt personlig som ikke direkte vedrører den aktuelle situasjonen og forsøk på å dirigere en pasient utover det som ligger innenfor fysioterapi-faget... Hva har din gjort...? Har ikke du vært her før forresten...? :klø:
Gjest ? Skrevet 2. juli 2004 #4 Skrevet 2. juli 2004 komplimenter om kroppen min, flørting generelt. antagelig mer "fysisk" enn hva den tidligere fysioterapauten min var - Grunnen til at jeg spør er fordi jeg synes min nye er veldig mye mer til å ta på meg, flørte og "bry seg" - enn hva min andre var. den første var mer "lege" og ikke venn på en måte -
Suzy Skrevet 2. juli 2004 #5 Skrevet 2. juli 2004 Jeg vil nok en gang si at det som føles "rart" for deg er over streken
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #6 Skrevet 2. juli 2004 Vi er alle forskjellige. Noen er mer flørtete osv. Handlinger eller kommentarer som oppfattes seksuelt er ikke forenelig med behandler rollen. Jeg jobber selv i helsevesenet og flørter sikkert av og til (med blikk og smil). Selvsagt uten å legge mer i det. Har sikkert også kommet med komplimenter. De gå ikke på kropp, men heller på prestasjoner ol. Pasienter jeg føler at jeg kjenner gir jeg nok også komplementer ift nye klær/hårfrisyre. Har også gitt klemmer til pasienter jeg føler jeg kjenner godt eller til pasienter i krise (som en trøst uten ord). Dette har skjedd intuitivt, og som en naturlig reaksjon på pasientens signaler. Pleier og pasient kan få et nært følelsesmessig forhold uten at det er romantisk eller seksuelt. Har faktisk aldri følt at pasientene har reagert negativt på dette. Kanskje jeg bør forholde meg mer "profesjonelt"? Men berører aldri kropp med mindre det er relatert til stell eller undersøkelser. Kommenterer ikke kropp med mindre det er som en som medisinsk informasjon. Viktig at du gir tilbakemelding hvis du ikke føler deg konfortabel med det. Eller skifter behandler. Er nok ikke så vanlig å få et så nært forhold til en fysioterapeut.
Gjest ? Skrevet 2. juli 2004 #7 Skrevet 2. juli 2004 fysioteraputen min er kun noen få år eldre enn meg, og det skal som sant sies er at, jeg tror vi også har endel kontakt utenfor forholdet "fysio-pasient" som ikke burde ha vært der.. som feks at ve begynte på samme fritidsaktivitet etter å ha møttes. bryter taushetspliketen sin - for at det skal gagne meg - og at jeg blir fortalt personlige og forteller personlige ting.. jeg føler at jeg kan stole på h*n.. det er gjensidig, men jeg blir sm sagt litt i tvil - er h*n laaangt ute å kjøre? evt HVORFOR gjøres slikt?
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #8 Skrevet 2. juli 2004 Bryter taushetsplikten sin for at det skal gagne deg? Du føler du han stole på h*n???????????????????? Jadda jadda, verden vil bedras. Bytt f.terapeut.
Gjest ? Skrevet 2. juli 2004 #9 Skrevet 2. juli 2004 ok! skjønner hva du vil frem til.. MEN jeg føler at vi har en spesiell kjemi.. og lurer på når det faktisk ikke er et proff. forhold lenger..
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #10 Skrevet 2. juli 2004 Man bør ikke blande jobb og privatliv i en behandlingssituasjon slik din fysioterapeut gjør. Om dere vil ha kontakt privat når behandlingen er avsluttet og du ikke lenger er hans pasient er en annen sak. Jeg har kun blandet rollene en gang. Det var en pasient som var suicidal (selvmordsforsøk). Vi hadde kontakt i flere år etter han var utskrevet. Vi laget en avtale om at han kunne ringe meg hvis livet ble for vanskelig. Det var hans ønske og han spurte meg om det var greit. Det var vel også på kanten av min profesjonalitet, men for meg var det moralsk og etisk rett å gjøre det. Jeg var veldig glad i denne mannen, men det var ikke romantisk eller seksuelt. "Vennskapet" ble gtadvis trappet ned og avviklet da han var psykisk sterk nok til å takkle livet sitt igjen.
Gjest ? Skrevet 2. juli 2004 #11 Skrevet 2. juli 2004 hvem vet... mulig det har oppstått søt musikk, men det er vel ikke straffbart ?
LilleBille Skrevet 2. juli 2004 #12 Skrevet 2. juli 2004 hvem vet... mulig det har oppstått søt musikk, men det er vel ikke straffbart ? I så fall bør "behandlerrollen" avsluttes..
Gjest ? Skrevet 2. juli 2004 #13 Skrevet 2. juli 2004 ok - om bahandler roller brytes.. hvem av oss bør gjøre det? hvordan?
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #14 Skrevet 2. juli 2004 ok - om bahandler roller brytes.. hvem av oss bør gjøre det? hvordan? Det bør ihvertfall brytes av den som innehar yrket. Strider imot yrkets etiske regler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå