AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #1 Skrevet 15. august 2014 Jeg lurer på hva dere syns om å gi hverandre pengegaver innad i familien ? Er dette greit å gjøre mellom voksne mennesker, eller er det siste utvei fordi man ikke har tatt seg bryet med å kjøpe en liten gave til vedkommende ? Jeg er ikke særlig opptatt av materielle ting og penger, og har det ok økonomisk med det jeg og ektefellen tjener. Vi er i slutten av 30 årene. En stund etter at jeg hadde hatt bursdag fikk jeg og ektefellen (tror gaven var til oss begge) en konvolutt fra min bror og hans kone med en 500 lapp. Fikk litt sånn følelse av at det bare var en lettvint løsning, og syns egentlig at det er upassende å gi voksne mennesker penger. Har heller ikke behov for å få gaver heller. Min bror og hans kone bryr seg særdeles lite om familien og har lite engasjement for andre enn seg selv. Derfor følte jeg at gaven var veldig upersonlig og syns de kunne godt latt være - følelsen er at de bare gir noe for å gi noe. Kanskje noen vil si at jeg er utakknemlig men sånn følte jeg i hvert fall. Spørsmålet blir : Er det ok å gi pengegaver til voksne familiemedlemmer ? Er det frekt av meg å gi den samme 500 lappen tilbake neste gang han eller kona hans har bursdag ? Jeg tror ikke min bror, som tjener ganske bra innen finans, ville syntes det var noe særlig å selv få en 500 lapp i en konvolutt. Dette handler ikke om å være utakknemlig eller fin på det, så glem den slags kommentarer og heller svar med synspunkter. Håper på mange ærlige svar her Anonymous poster hash: 6cee4...25a 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #2 Skrevet 15. august 2014 Synes det er helt greit å gi pengegave til voksne. Ofte har de "alt" og kan selv bestemme hva de vill kjøpe. Til små barn kjøper jeg alltid noe mer spennende. Husker jeg hatet å få penger helt til jeg ble tenåring. Da var penger foretrukket. Nå er jeg 22 og blir mest glad av å få en personlig gave fra kjæresten, venninner osv(trenger overhode ikke være dyrt). Men fra familiemedlemmer(utenom mamma/papoa får jeg som oftest 500-1000 kr. og synes det er mye bedre enn å få noe jeg ikke har bruk for! Ble litt rotete men det jeg vill frem til er: de som er meg aller nermest liker jeg å få noe som viser att de kjenner meg og vet hva jeg liker(god vin, en opplevelse de vet jeg setter pris på og lignende). Men fra andre som ikke er like nær meg synes jeg det er veldig fint å få penger. Anonymous poster hash: 2d8a9...53b 1
Testosteron Skrevet 15. august 2014 #3 Skrevet 15. august 2014 Jeg syns gavekort er bedre enn en pengegave selv om forskjellen ikke er veldig stor, for da har man i det minste snevret inn på hva som kan kjøpes. Har man f.eks. gitt et gavekort i en bokhandel, så må det kjøpes ei bok.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #4 Skrevet 15. august 2014 Takk for flotte svar. Pengegaver fra noen som egentlig ikke bryr seg strider litt mot det som jeg tror. Syns dere at jeg kan gi den samme 500 lappen tilbake ? hilsen ts Anonymous poster hash: 6cee4...25a
lager83 Skrevet 15. august 2014 #5 Skrevet 15. august 2014 Hehe det kan du så absolutt :D men kan fort bli en ond sirkel med samme 500 lapp frøken, viss du skjønner
Gjesten Skrevet 15. august 2014 #6 Skrevet 15. august 2014 Jeg synes pengegaver må være greit, men du kan absolutt gi samme lapp tilbake. Kjør på.
Pixxie Skrevet 16. august 2014 #7 Skrevet 16. august 2014 Synes det er litt rart jeg. Pengene går jo bare frem og tilbake. Jeg hadde satt mer pris på feks en kurv med noe ost og kjeks og vin, eller noe i den duren. Skjønner at det kan være vanskelig å finne gave til tider, men pengegave for min del er siste løsning Også går det alltid an å bytte om gaven ikke faller i smak! 1
superdupermeg Skrevet 16. august 2014 #8 Skrevet 16. august 2014 Mine besteforeldre på begge sider gir en 500 lapp til alle voksne i familien som har bursdag, rett å slett fordi det er lettere enn å kjøpe gave. De henger ikke helt med på hva folk bruker nå og gir heller penger enn en gave som kanskje ikke blir brukt. Syns det er en grei ordning. Men hadde jeg fått penger av venner, søsken osv hadde jeg syntes det var rart og reagert som deg:)
gulsaft Skrevet 16. august 2014 #9 Skrevet 16. august 2014 Vel, jeg har seks søsken, en nevø, mor og far, kjæreste, venninner og svigerforeldre som alle skal ha gave. Ikke er jeg særlig kreativ heller, og dersom mine søsken ikke har noen spesielle ønsker får de bare penger/gavekort. Da vet jeg at det i det minste er noe de har bruk for/som blir brukt. Dette gjelder stort sett søsken da. Men så er ikke vi så nøye på det her i familien heller! Tanken som teller:)
Gjest Lille-pus Skrevet 16. august 2014 #10 Skrevet 16. august 2014 (endret) Selv får jeg ofte både pengegaver og gavekort fordi det er en viss fysisk avstand mellom oss innad i den nærmeste familien, det er svært lite jeg trenger og det dermed blir mest praktisk på den måten. Helt personlig vil jeg foretrekke pengegaven fremfor gavekort. Dette siden gavekortene tross alt har en utløpsdato, og det nærmeste senter de kan brukes på er en god halvtimes kjøring unna. (samme senterkjede som befinner seg nærmest mine nærmeste slektninger og meg). Pengegaver går ikke ut på dato eller reduseres i verdi når det er gått 6 mnd. (ref. Visa Spendon). Ja, du kan selvsagt gi nøyaktig den samme 500 lappen i gave til noen. Det er kun du selv som vil synes det er litt underlig, men det vil være fordi du er den som vet at det fysisk er nøyaktig den samme 500-lappen. Edit: Presisert. Endret 16. august 2014 av Lille-pus
Sea Lace Skrevet 16. august 2014 #11 Skrevet 16. august 2014 Jeg foretrekker å få gavekort fordi slike lapper ofte havner i lommeboka og blir brukt til dagligvarehandling. Når jeg får gavekort kan jeg i det minste tenke gjennom hva jeg trenger og ønsker meg ...
Gjest Dønn_ærlig Skrevet 16. august 2014 #12 Skrevet 16. august 2014 Bytte penger er lite fantasifullt syns jeg da...
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #13 Skrevet 16. august 2014 Jeg skjønner tanken om at alle har "alt" men jeg gir likevel aldri penger. Skal jeg først gi en gave så vil jeg legge litt omtanke i den. Anonymous poster hash: 6bd4c...4ad
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #14 Skrevet 16. august 2014 Det er kanskje sært, men jeg for min del synes det er veldig unødvendig med gaver voksne imellom (bortsett fra og til foreldre og besteforeldre, da) Jeg har til gode å få noe jeg blir særlig glad for (de fleste voksne har jo "alt", jeg også), og gavene bærer ofte preg av "Oh shit, hva skal vi kjøpe til Anne?" Så jeg synes 500-lappen er unødvendig, men det er hele resten av gavestyret også.Anonymous poster hash: dbc78...5e5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 neinåalså, on 16 Aug 2014 - 10:02, said: Synes det er litt rart jeg. Pengene går jo bare frem og tilbake. Jeg hadde satt mer pris på feks en kurv med noe ost og kjeks og vin, eller noe i den duren. Skjønner at det kan være vanskelig å finne gave til tider, men pengegave for min del er siste løsning Også går det alltid an å bytte om gaven ikke faller i smak! gulsaft, on 16 Aug 2014 - 11:32, said: Vel, jeg har seks søsken, en nevø, mor og far, kjæreste, venninner og svigerforeldre som alle skal ha gave. Ikke er jeg særlig kreativ heller, og dersom mine søsken ikke har noen spesielle ønsker får de bare penger/gavekort. Da vet jeg at det i det minste er noe de har bruk for/som blir brukt. Dette gjelder stort sett søsken da. Men så er ikke vi så nøye på det her i familien heller! Tanken som teller:) Dønn_ærlig, on 16 Aug 2014 - 16:03, said: Bytte penger er lite fantasifullt syns jeg da... AnonymBruker, on 16 Aug 2014 - 16:05, said: Jeg skjønner tanken om at alle har "alt" men jeg gir likevel aldri penger. Skal jeg først gi en gave så vil jeg legge litt omtanke i den.Anonymous poster hash: 6bd4c...4ad AnonymBruker, on 16 Aug 2014 - 19:37, said: Det er kanskje sært, men jeg for min del synes det er veldig unødvendig med gaver voksne imellom (bortsett fra og til foreldre og besteforeldre, da) Jeg har til gode å få noe jeg blir særlig glad for (de fleste voksne har jo "alt", jeg også), og gavene bærer ofte preg av "Oh shit, hva skal vi kjøpe til Anne?" Så jeg synes 500-lappen er unødvendig, men det er hele resten av gavestyret også.Anonymous poster hash: dbc78...5e5 Tusen takk for flotte svar folkens Jeg også syns at det bør være litt omtanke bak en gave, dersom det ikke er det syns jeg det er bedre å ikke få noe. Som den 500 lappen vi fikk. Jeg kjenner godt min bror, og jeg om min egen familie er hjertevarme og setter pris på familie. Min bror og hans kone kunne ikke bry seg mindre. Derfor syns jeg det er litt kjipt å få en 500 lapp. "Oh shit, hva skal vi kjøpe til Anne" var veldig beskrivende Jeg har bestem meg for å drive å sende denne 500 lappen frem og tilbake noen år. Bare fordi jeg kan. Hilsen TS Anonymous poster hash: 6cee4...25a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Jeg synes det er litt unødvendig med gaver til bursdag til voksne med mindre det er noe spesielt og den feires. Jeg fikk sist bursdag en ting jeg trengte og skrev jeg ønsket meg som jeg hadde kjøpt uansett. Det fikk jeg av svigerinnen min. Så hadde hun bursdag to dager etter meg også måtte jo jeg kjøpe gave så jeg kjøpte en ting hun hadde ønsket seg. Jeg høres kanskje litt kynisk ut, men for meg er det så unødvendig og bare kjøpe for å kjøpe, eller gi penger til voksne som har råd til å kjøpe ting selv. Til jul er det koselig med gaver, men til bursdag... nei. Det blir bare bytting av penger nærmest.Anonymous poster hash: fb4ed...7c5
minister-mio Skrevet 16. august 2014 #17 Skrevet 16. august 2014 Jeg ville aldri gitt et voksent menneske en 500-lapp i bursdagsgave. Teit at dem ga deg det, ikke være like teit tilbake
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #18 Skrevet 16. august 2014 Jeg synes pengegaver er helt ok, men de bør gjerne være øremerket til noe. F.eks. noe sånt som "Gratulerer så mye med dagen. Vi vet du har vært litt stresset i det siste, bruk pengene på litt selvpleie på spa". Eller hva nå enn som kan passe til mottakeren. Anonymous poster hash: 90a9a...6c1 2
Kvist Skrevet 16. august 2014 #19 Skrevet 16. august 2014 Jeg synes pengegaver er helt ok, men de bør gjerne være øremerket til noe. F.eks. noe sånt som "Gratulerer så mye med dagen. Vi vet du har vært litt stresset i det siste, bruk pengene på litt selvpleie på spa". Eller hva nå enn som kan passe til mottakeren.Anonymous poster hash: 90a9a...6c1 Denne typen øremerkede gaver har jeg mer sansen for. Pengegaver fra gamle mennesker som ikke orker/klarer å handle er også helt greit. Men utenom det så synes jeg pengegaver mellom voksne er en uting, kjedelig, upersonlig og stusselig. Og dessuten, for meg som er student i voksen alder, og har vært uheldig økonomisk, så blir beløpene veldig synlige på den måten. Beløpene forplikter på en måte, og jeg vil heller være fri til å gi noe som koster tid/kunnskap/innsats eller som er spesiellt tilpasset mottaker.
Gjest Badabing Skrevet 16. august 2014 #20 Skrevet 16. august 2014 Synes det er litt rart jeg. Pengene går jo bare frem og tilbake. Jeg hadde satt mer pris på feks en kurv med noe ost og kjeks og vin, eller noe i den duren. Skjønner at det kan være vanskelig å finne gave til tider, men pengegave for min del er siste løsning Også går det alltid an å bytte om gaven ikke faller i smak! Helt enig. Nå som vi har blitt eldre og ikke trenger noe spesielt, blir jeg alltid glad for forbruksvarer som en ekstra god vin eller matgaver. Sist bursdag fikk jeg blant annet gave herfra http://www.oliviers-co.no/ med tapenade og olivenolje som falt veldig i smak. Har også fått grønnsaker fra venner som dyrker i hagen sin osv, og det er veldig koselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå