Gå til innhold

Det må snart være lov å si noe?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vennine 1: Sier hun har gener for overvekt, kjøper 4 (!!!!) poser potegull, en pose fleksesvor (fysj) og to pakker Oreokjeks, og alt skal spises samme kveld. Hun kan ikke forstå hvorfor hun er overvektig.

Vennine 2: Spiser middag av kakefat, der hun lager haug på tallerkenen. Hun tar noe hun kaller spisepause (knepper opp knappen i buksa, lener seg bakover, puster ut i 10 minutter), før hun fortsetter måltidet.

Min søster: Belønner seg selv hele dagen. Ei brus her, en sjoklade der, en is her, et kakestykke der. Gjentas og gjentas, hele dagen. 5-10 små og store belønninger. Hun er også bare født slik, med kraftig beinbygning i følge henne selv.

Så overvektige trør i seg, men det er ikke lov å si noe som helst, for da kan man såre de. Men herregud da, det er faktisk motbydelig å se på nært hold og er lei av alle unnskyldning og jeg er lei av at de ovevektige er freda.

En dag renner det over for meg og jeg kommer til å brøle: DU ER TJUKK FORDI DU SPISER ALT FOR MYE!!! Ikke for noe annet....

Bare ei utblåsning.....

Anonymous poster hash: 05206...be6
  • Liker 36
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så si det til dem da, du blir sikkert veldig populær.

• Liker 8
Skrevet

Kjenner en som spiser hvor mye og han vet det. Samtidig så er han ikke bevisst alt han spiser. Han vet han veier for mye. Jeg ser litt hvorfor. Har sagt noen få kommentarer om f.eks. loggføre hva man spiser i løpet av en dag, vektklubben på vg, aktivitet osv. Få kommentarer så ingen terping. Han gjør som han vil.

Anonymous poster hash: 445d3...0c4
Skrevet

Så si det til dem da, du blir sikkert veldig populær.

Det var jo litt av poenget mitt. Det er jo et kjempestort tabu. Det er ikke lov å si noe. Jeg kan ikke si: kjære deg, fortsetter du slik blir du syk.

Og de blir de også. To gode venniner med diabetes nå. Jeg synes det sørgelig og tragisk, for dette kan jeg bare sitte å se på.

TS

Anonymous poster hash: 7ca50...8f8

• Liker 2
Skrevet

Det var jo litt av poenget mitt. Det er jo et kjempestort tabu. Det er ikke lov å si noe. Jeg kan ikke si: kjære deg, fortsetter du slik blir du syk. Og de blir de også. To gode venniner med diabetes nå. Jeg synes det sørgelig og tragisk, for dette kan jeg bare sitte å se på. TS Anonymous poster hash: 7ca50...8f8

Folk må gjøre sine egne feil, du kan ikke leve livet for dem.
  • Liker 10
Skrevet

Folk må gjøre sine egne feil, du kan ikke leve livet for dem.

Så om jeg ser du er på tur over veien på rødt lys mens en trailer kommer i full fart mot deg så holder jeg kjeft? Slik at du kan ta ansvar for egne feil?

• Liker 13
Skrevet

Så om jeg ser du er på tur over veien på rødt lys mens en trailer kommer i full fart mot deg så holder jeg kjeft? Slik at du kan ta ansvar for egne feil? Anonymous poster hash: 7ca50...8f8

Såklart ikke, men det kommer et punkt hvor du kanskje har sagt fra om at nå var venninna di blitt overfeit og hun måtte slutte å spise sjokolade, er ikke sikkert hun hører på disse advarslene dine uansett. Det at du føler du må si i fra har jo egentlig bare med deg å gjøre, det plager DEG, DU synes det er kvalmt, dette er noe DU ikke ville gjort, DU skjønner at man blir feit av sjokolade. Tror du ikke disse menneskene rundt deg egentlig skjønner det selv?
  • Liker 9
Skrevet

Såklart ikke, men det kommer et punkt hvor du kanskje har sagt fra om at nå var venninna di blitt overfeit og hun måtte slutte å spise sjokolade, er ikke sikkert hun hører på disse advarslene dine uansett. Det at du føler du må si i fra har jo egentlig bare med deg å gjøre, det plager DEG, DU synes det er kvalmt, dette er noe DU ikke ville gjort, DU skjønner at man blir feit av sjokolade. Tror du ikke disse menneskene rundt deg egentlig skjønner det selv?

Om de skjønner det selv kan de vel være litt ærlige, og ikke sette meg i en situasjon der jeg må jatte med? Så det er greit at jeg skal føle ubehag? At jeg synes dette er tungt å se på, at jeg ikke kan si noe, og at jeg må nikke å være enig i selvbedraget? Hvorfor? Gi meg ei eneste god forklaring på hvorfor dette spillet må spilles?

• Liker 1
Skrevet

Fordi vedkommende ønsker det slik?

Skrevet

Fordi vedkommende ønsker det slik?

Ok, så er du overvektig trumfer du alle andres syn og holdninger rundt dette....nettopp, der bekrefta du akkurat det jeg sa: det er ikke lov å si noe.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ok, så er du overvektig trumfer du alle andres syn og holdninger rundt dette....nettopp, der bekrefta du akkurat det jeg sa: det er ikke lov å si noe. Anonymous poster hash: 7ca50...8f8

Handler vel mer om respekt for andre menneskers følelser og dem som individ og retten til å bestemme over eget liv, enn noe annet. Det kalles vel i praksis; FRIHET. Endret av Mrs Smith
  • Liker 12
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Ok, så er du overvektig trumfer du alle andres syn og holdninger rundt dette....nettopp, der bekrefta du akkurat det jeg sa: det er ikke lov å si noe.

Sånn er det i begge ender av skalaen. Man skal ikke kommentere det folk spiser, det er ikke lov.

Skrevet

Hvorfor si noe? Man vet hvor mye man veier, og hvorfor. Grunnene til bortforklaringene er kanskje at de skammer seg, eller har angst for å bli kritisert fordi en del folk er veldig fordømmende når det gjelder andres utseende, inkl. vekt. Mange har opplevd mobbing pga vekten, og er kanskje i forsvarsmodus.

Anonymous poster hash: 6379e...703
  • Liker 10
Skrevet

Men da er det vel bare å forsette da....la folk spise seg til en tidlig grav mens vi andre jatter med fordi vi er redd for å såre følelsene deres......ei veldig dårlig løsning på et stort samfunnsproblem.

Jeg synes dette tabuet bør brytes, at vi kan prate om dette, spre kunnskap og se det for hva det er: et gedigent helseproblem.

Jaja, da får jeg sitte å se på da.

TS

• Liker 8
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Jepp verden er helt sinnsyk. Spiser noen lite og er svært tynn har de spiseforstyrrelser og må bli innlagt. Spiser folk seg helseskadelig feit så er det bare genetisk og "alle er født med forskjellige kropper".

Skrevet

Om de skjønner det selv kan de vel være litt ærlige, og ikke sette meg i en situasjon der jeg må jatte med? Så det er greit at jeg skal føle ubehag? At jeg synes dette er tungt å se på, at jeg ikke kan si noe, og at jeg må nikke å være enig i selvbedraget? Hvorfor? Gi meg ei eneste god forklaring på hvorfor dette spillet må spilles?

Hvis du sier: "du er tykk fordi du spiser for mye", er jo det i og for seg riktig, men... hvorfor spiser noen for mye??? Hvis du har tålmodighet, er det bedre å prøve å vri samtalen over på de egentlige grunnene til overspisingen, enn å kritisere. Jeg hadde vært veldig forsiktig med å si noe direkte til dem hvis jeg var deg, det kan være et veldig sårt tema. Hvis du har "antennene ute", og de har tillit til deg, finner du kanskje ut at de egentlig har lyst til å ha en ordentlig samtale om det, og i så tilfelle kan du jo prøve å hjelpe. Hvis du føler at ting har kjørt seg helt fast kan du jo slutte å si noe, verken "jatte med" eller kritisere. Stillhet sier ofte mer enn ord. Hvis de da spør hvorfor du ikke sier noe, kan du si at du tenker på det de sier, og det kan igjen føre til at de selv begynner å tenke på hva de selv har sagt, og dermed få selvinnsikt.

Anonymous poster hash: 6379e...703

• Liker 7
Skrevet

Hvilke situasjoner er det du føler du settes i, der du må holde kjeft? Jeg mener at det er forskjell på om du mener f.eks. å se at overvektige spiser usunt, da er det jo virkelig ditt problem at dette er motbydelig for deg å se, eller om du konfronteres med direkte feil informasjon og myter i diskusjoner om overvekt.

Forresten så er jeg delvis uenig i det du skriver om at det er "tabu" å prate om vektnedgang. For eksempel så overøses vi jo om informasjon om hva som fører til overvekt og råd om vekttap, fra ulike aktører med mer eller mindre seriøs agenda. Det blir spredd informasjon om overvekt og ernæring. Det skal litt til å ikke vite det grunnleggende i dag om man er noenlunde interessert, inkludert at vi har et problem med overvekt i samfunnet vårt.

Nå skriver du riktignok at det er en utblåsning, men jeg må jo si at ut fra innleggene dine så virker du ikke så bekymra som du virker nedlatende og irritert. Hvis man er bekymra for helsen til noen man er glad i, så er det ikke noe feil i det, uansett grunn.

Anonymous poster hash: a68e3...1fc
  • Liker 4
Skrevet

Er helt enig med deg, TS. Unnskyldninger hele tiden. Alle tjukke/kraftige/lubne personer jeg kjenner spiser mye. Selv er jeg slank, fordi jeg spiser sunt og aldri godteri. Man blir hva man spiser sies det, og det stemmer med virkeligheten.

Anonymous poster hash: 76960...0ec
  • Liker 4
Skrevet

Ei jeg kjenner trykker i seg 200 g sjokolade på under en time og en stor pose potetgull i løpet av kort tid. Pluss brus. Og så kjefter hun på andre i rommet fordi at de spiste opp godiset hennes.

Og hun er vel minst 60 kg for tung.

Anonymous poster hash: 2a95a...3d6

• Liker 1
Skrevet

Hvis alle hadde passet på seg selv og sitt eget, og latt andre leve som de vil, så hadde det vært fred i verden. Just saying.

Anonymous poster hash: 145d3...5f8
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...