mara2012 Skrevet 15. august 2014 #1 Del Skrevet 15. august 2014 Alle sammen gir vel vondt i halsen, hovne mandler og hoste? Jeg er syk nå, har skikkelig vondt i halsen, vondt å svelge og tørrhoste, kaldsvetter, men vet ikke hva jeg har og om jeg skal drikke varm eller kald drikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #2 Del Skrevet 15. august 2014 Influensa er virus, streptokokker er bakterie ihvertfall... Så streptokokker kan behandles med antibiotika. Anonymous poster hash: 3e2c0...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 15. august 2014 #3 Del Skrevet 15. august 2014 Hvis det drøyer ut så burde du stikke til lege og ta noen prøver, streptokokktest (hurigtest) og blodprøver for å sjekke crp og sekning (viser om du har bakterieinfeksjon i kroppen). Er det virus så er det ikke så mye å gjøre med det, men halsbetennelse forårsaket av streptokokker får du antibiotika mot. Hvis du tørrhoster men føler du har slim som sitter lengre ned så kan du kjøpe et rør Bronkyl på apoteket. Det er reseptfritt, og er brusetabletter som du løser opp i vann og som er slimløsende. Er tørrhosten veldig plagsom så kan du få hostesaft på resept, Cosylan, som demper hosten effektivt. Kan være veldig greit å ta til natta sånn at du får sove. Cosylan er dog på resept. Saftis er super mot sår hals, kjøler godt ned. Ellers synes jeg iallefall det er godt å drikke te, gjerne med litt honning og sitron i, når halsen er vond. Men som sagt, kontakt fastlegen din hvis det ikke bedrer seg. De kommer sikkert til å spørre om du har feber, så kan være greit å sjekke den også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 15. august 2014 #4 Del Skrevet 15. august 2014 Har du influensa er du helt slått ut. Du har feber og hele kroppen verken,og det kommer som oftes brått.Du kan gå fra å føle deg bra til helt elendig i løpet av noen timerHalsbetennelse gjør også vondt,men man trenger ikke nødvendigvis å være helt slått ut og det kommer ikke like brått. Ang streptokoer kan jeg ikke svare. Men føler du deg elendig så ville jeg ha kontaktet legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mara2012 Skrevet 15. august 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 15. august 2014 Har du influensa er du helt slått ut. Du har feber og hele kroppen verken,og det kommer som oftes brått.Du kan gå fra å føle deg bra til helt elendig i løpet av noen timerHalsbetennelse gjør også vondt,men man trenger ikke nødvendigvis å være helt slått ut og det kommer ikke like brått. Ang streptokoer kan jeg ikke svare. Men føler du deg elendig så ville jeg ha kontaktet legen. Jeg fant litt mer info om det nå. Streptokokker ER halsbetennelse, men som du sier er influensa ofte hakket verre, fordi man blir helt utslått og det verker i hele kroppen. Så da har jeg nok bare halsbetennelse.. Det begynte såvidt igår. Hadde det samme for 3 uker siden og, og da mista jeg stemmen helt.. Forventer at det skjer i morra og.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Artistina Skrevet 15. august 2014 #6 Del Skrevet 15. august 2014 Streptokokker er alldeles forferdelig. Jeg har aldri vært så syk som da jeg hadde streptokokker i halsen. Klarte ikke engang svelge mitt eget spytt, jeg klarte ikke åpne munnen - så det var så vidt der kom noen lyder da jeg ringte til legen Husker at jeg ble sjekket for kyssesyken, for legen mistenkte det ... men blodprøven viste streptokokker. Gikk på en lang antibiotikakur ... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #7 Del Skrevet 15. august 2014 Du kan ha viral halsbetennelse som ikke er streptokokker, men går over av seg selv. Viral halsbetennelse gi ofte smerter i halsen, rødhet, heshet, hoste og vondt for å svelge. Bakteriell halsbetennelse (streptokokker) gir som regel ikke heshet, men smerter når du svelger, "tjukk" i halsen, hovne mandler, hvite pusspropper på mandlene og dårlig ånde. Influensa er virus og gir smerter i muskler og ledd i hele kroppen (hvilket halsbetennelse ikke gjør), feber, hodepine, du kan ha rennende nese, eller oppkast og diare, liten matlyst og slapphetsfølelse. Ettersom influensa er virus behandles ikke det med antibiotika, men må gå over av seg selv. Håper dette forklarer det du lurte på, god bedring Anonymous poster hash: f1e9c...5fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 15. august 2014 #8 Del Skrevet 15. august 2014 Jeg får alltid 40+ i feber når jeg har streptokokker og høy CRP - men ingen tørrhoste. Alltid halsen som kommer som det første symptomet og da ligger jeg rett ut dagen etter. Vondt i alle ledd muskler og ledd, hodepine og søvnig. Første dagen på antibiotika er alltid en reddende engel - da blir man raskt frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #9 Del Skrevet 15. august 2014 Influensa er en virussykdom. Ofte sesongbetont/epedemi. Går over av seg selv, som oftest hos ellers friske mennesker. streptokokker er en type bakterier du kan få både i sår og i halsen. Bakterier kan man bruke qntibiotika for å bli kvitt. Halsbetennelse er et samlebegrep på vondt i halsen. Noen bruker ordet halsbetennelse enten det er snakk om bakterier eller virus. For å ha en ekte betennelse må det vare bakterier tilstede. virus i halsen kan gjøre like vondt som bakterier. Det er ikke uvanlig å ha vondt i halsennfør man får en helt ufarlig virus forkjølelse. Derfor er tommelringerregelen at man ikke trenger å gå til legen med halsvondt før det har gått tre dager, med unntak dersom man har veldig høy feber og eller vi er midt i influensasesongen.Anonymous poster hash: aadbf...8f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå