Gå til innhold

Tips og råd til et nytt Grete Roede medlem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som går på Grete Roede her? Har nettopp meldt meg inn og kjøpt gullmedlemskap, og er ute etter gode tips fra andre om hvordan det bør brukes, oppskrifter, måltidstips osv. Spesielt det å få i seg nok frukt og grønt er en utfordring, samt noe som holder søtsuget i sjakk. På forhånd takk for tips :)

(Dere som er negative til GR kan lage deres egen tråd, jeg trenger oppmuntring, ikke at noen trykker meg ned)

Anonymous poster hash: 0f7a5...cfd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste råd etter mange GR kurs er at du tenker selv og ikke blir avhengig av å gå på kurs.

Noen ting kan du spise unormalt mye av. Det skal du ikke selv om kaloriene tilsier at du kan det. Lær deg å spise normale mengder selv om GR forteller deg noe annet. For å lære seg å takle mat hjelper det ikke å spise seg stappfull selv om det er på noe sunt.

Du ønsker ikke negative kommentarer i tråden din, så det skal jeg respektere. Tenk at du i dag skal leve, spise og mosjonere slik at du klarer på en grei måte å opprettholde det resten av livet.

Lykke til, det kommer til å gå kjempebra. Den som vil får til !

Anonymous poster hash: ac7be...70d
  • Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg må jo være ærlig og si at jeg er skeptisk til GR etter egen erfaring, men kjenner samtidig flere som har lyktes bra med konseptet og fortsatt holder vekta, så det er klart at det funker for mange :)

Når det gjelder frukt og grønt, så kan du f.eks. spise en frukt sammen med/etter frokost, og spis grønnsaker til alle de andre måltidene og evt som mellommåltider. Det er nok med èn frukt om dagen når du skal ned i vekt, men grønnsaker kan du spise mye av. Spis salat, råkostsalat, rå grønnsaker, kokte, dampede, ovnsbakte, grillede - og la alltid grønnsaker utgjøre halvparten av middagstallerknene.

Søtsuget holder du i sjakk ved å få i deg nok proteiner, fett og kutte drastisk ned på raske karbohydrater. Begrens inntaket av slikt som ris, pasta, couscous etc. - også fullkornsvariantene. Spis helst hjemmebakt, skikkelig grovt brød. Et tynt, tynt lag ekte smør er bedre enn et tykt lag lettmargarin. Spis naturlig magre produkter i stedet for "light". Mange meieriprodukter er kalorifattige slik de er, f.eks. cottage cheese og kesam.

Ellers slutter jeg meg til AB #2 over her, og så må du ha lykke til med vektnedgangen :)

Skrevet

Takk for svar. Vet en del er skeptisk til GR, men i min omgangskrets er det ofte de som er falt tilbake i gamle vaner når vektemålet var nådd, og dermed har gått opp igjen.

Skrevet

Jeg har gode erfaringer med GR og skjønner ikke egentlig hva som er negativt.

Man spiser normal sunn mat inormale men kontrllerte mengder. Det er viktig med 3 fordeling av mat - man skal alltid ha en del grønnsaker samt litt kjøtt/fisk og pasta/ris o.l.

Man kan også kose seg litt men det i ganske små mengder.

Dette er en type kosthold man kan leve med 'resten av livet' men da i litt større mengder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker, on 17 Aug 2014 - 14:28, said:

Takk for svar. Vet en del er skeptisk til GR, men i min omgangskrets er det ofte de som er falt tilbake i gamle vaner når vektemålet var nådd, og dermed har gått opp igjen.

Akkurat det med å falle tilbake i gamle vaner har vel lite med GR å gjøre ? Det er jo ikke hjernevasking vi snakker om her. :fnise:

Anonymous poster hash: ac7be...70d

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg har gode erfaringer med GR og skjønner ikke egentlig hva som er negativt.

Man spiser normal sunn mat inormale men kontrllerte mengder. Det er viktig med 3 fordeling av mat - man skal alltid ha en del grønnsaker samt litt kjøtt/fisk og pasta/ris o.l.

Man kan også kose seg litt men det i ganske små mengder.

Dette er en type kosthold man kan leve med 'resten av livet' men da i litt større mengder.

Jeg lå på i underkant av 1400 kcal daglig i 2 mnd og gikk ikke ned et gram i vekt, til tross for at jeg trente. Samtidig var jeg trøtt, slapp og uopplagt, konstant sulten og mistet mye hår, så det var ganske tydelig at et fettfattig GR-kosthold ikke passet for meg :) Synes også at det er (eller var) for mye fokus på erstatningsprodukter à la lettmargarin og Vita Hjertego'.

Skrevet

Jeg lå på i underkant av 1400 kcal daglig i 2 mnd og gikk ikke ned et gram i vekt, til tross for at jeg trente. Samtidig var jeg trøtt, slapp og uopplagt, konstant sulten og mistet mye hår, så det var ganske tydelig at et fettfattig GR-kosthold ikke passet for meg :) Synes også at det er (eller var) for mye fokus på erstatningsprodukter à la lettmargarin og Vita Hjertego'.

Var det en kalorimengde du fikk anbefalt av en GR-instruktør ? For det er jo altfor lavt hvis ikke du er usedvanlig lav og lett . Så da vil jeg påstå det var kalorimengden som var feil - ikke sammensettingen.

Gjest Nanne70
Skrevet

Var det en kalorimengde du fikk anbefalt av en GR-instruktør ? For det er jo altfor lavt hvis ikke du er usedvanlig lav og lett . Så da vil jeg påstå det var kalorimengden som var feil - ikke sammensettingen.

Jepp, stemmer det :) Og jeg er 164 høy og veide da ca. 70 kg. Har en stillesittende jobb, så mulig det gjorde utslaget. Sammensetningen var kanskje ikke så feil, men for min del har det vist seg at kroppen min trives bedre på et kosthold med mindre karbohydrater og mer fett enn "klassisk" GR.

Skrevet

Kaloribehovet ditt må jo være regnet feil.

Legger det inn i en BMR kalkulator - antar du er 25 år og får følgende :

Verdi Kcal Kj 1 Du trenger 1 509,31 6 315,10 kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR) 1,2 Du trenger 1 811,17 7 578,13 kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid. 1,375 Du trenger 2 075,30 8 683,27 kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke 1,55 Du trenger 2 339,43 9 788,41 kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke 1,725 Du trenger 2 603,56 10 893,56 kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag 1,9 Du trenger 2 867,69 11 998,70

kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid

Dvs. bare ved å være i live trenger du 1500 kalorier .

Når dte er sagt så må man finne en type kosthold som passer en selv. Jeg er glad i brød og karbohydrater generelt og derfor passet GR for meg. Hvis man som deg liker mer karboredusert så er kanskje ikke GR tingen. Uansett så må man jo passe på antall kalorier man får i seg i løpet av en dag , man skal heller ikke ligge for lavt.

Det finnes nok ingen fasit der men jeg tror på å kombinere et normalt sunt kosthold med litt aktivitet - dvs. man bør også trene litt. Det vektlegger/oppmuntrer også GR ved at man får trimpoeng.

Jeg mener å ha lest/skjønt at jo mer overvektig man er - og kanskje har et stillesittende liv så er et karboredusert kosthold effektivt for vektnedgang. Vet ikke om dette gjelder trådstarter dog.

Gjest Runforit
Skrevet

For min del så funker lavkalori dårlig. Ikke at jeg har trengt å gå ned i vekt, men trengte et kosthold som stabiliserte blodsukkeret da jeg slet med voldsomt blodsukkerdropp som gjorde meg slapp og hissig.

For meg så funker lavkarbo utrolig bra fordi jeg ikke tenker på mat mellom måltider og jeg ikke har sukkercravings lenger(var skikkelig godtegris og spiste på smågodt hele tiden)

Hva er alder, høyde og vekt? Trener du? Om du skal leve lavkalori så er det ekstremt viktig at du får i deg nok karbohydrater for å ha nok energi til å fungere.

• Liker 1
Skrevet

Er det så veldig stor forskjell på GR/lavkalori og lavkarbo da ?

Selv om man spiser GR så skal man jo ikke hive i seg raske karbohydrater som vil gi svingninger i blodsukkeret - selv om man spser etter lavkarbo så må kan man jo heller ikke spise mer kalorier enn man forbrenner og skal man gå ned så må man ligge på et underskudd.

Men jeg kan være med på at det kan virke som om de som har et enormt søtsug har godt av lavkarbo.

Jeg tenker man må finne et kosthold man trives med - for det er jo et kosthold man bør leve etter resten av livet. Er man på lavkalori så skal man jo ikke ligge for lavt ifht. BMR og aktivitetsnivå.

• Liker 1
Skrevet

Folk er forskjellige på alle måter, også når det gjelder hva som funker for den enkelte når det gjelder diett og kosthold.

Jeg har prøvd både lavkalori og lavkarbo, men jeg trives best med lavkalori. Jeg har store problemer med å kutte ut brød, ris, pasta og potet, så for meg er det bedre å spise dette i mindre mengder. Jeg går kanskje fortere ned i vekt med lavkarbo, men jeg klarer ikke å holde meg til lavkarbo over tid, så det betyr ingen varig endring for meg.

Med f.eks Grete Roede så føler jeg at jeg kan ha et normalt kosthold (for meg), og spise mye av det som er sunt, samt at jeg blir bevisst på hva jeg må spise lite/mindre av. Jeg føler meg aldri sulten, faktisk har jeg heller problemer med å få i meg nok mat i løpet av en dag.

Med lavkarbo, ble det sånn at maten etterhvert bød meg imot. Det ble for mye egg, kjøtt, fisk og fett. Joda, jeg ble mett, men jeg følte også mye savn til karbohydrater, altså maten jeg har vokst opp med og som er normal for meg. Å lage brødvarer med diverse tilsetninger som liksom skal erstatte mel osv, ble bare skuffende.

Jeg teller altså kalorier, men spiser mindre karbohydrater og mer grønnsaker. Har fortsatt meierismør på brødskiva (det MÅ jeg ha), men jeg spiser mindre brød og mindre smør. Bruker også mer knekkebrød enn før. Har kuttet ut brød til gryteretter og supper.

Små endringer i kostholdet kan bety forskjellen på vektoppgang, stagnasjon eller nedgang. For meg funker det best å bli bevisst på hva og hvor mye jeg spiser. Jeg vil ha et varig sunt kosthold, og jeg tenker langsiktig på hvordan kostholdet påvirker helsa. Jeg er ikke så trygg på at lavkarbo med høyt fettinnhold er så bra for helsa på sikt. Satser heller på mye grønnsaker, nok proteiner, mindre fett og mindre karbohydrater.

Jeg hadde en vektnedgang på 20 kilo for noen år siden. Da gjorde jeg det på denne måten. Spiste egentlig alt, men i mindre mengder. Spiste mer grønnsaker, spiste oftere osv. Trente endel. Brukte 2 år på å gå ned 20 kilo, men etter det holdt jeg vekta lenge, for jeg var blitt vant til det. Så økte jeg i vekt igjen, mest pga at jeg mistet fokus på kosthold. Prøvde lavkarbo og pulverkurer, og dette hjalp en stund. Jeg søkte heller raske løsninger med hurtig vekttap enn å gå inn i noe langsiktig. Skulle gå ned noen kilo før ferie osv.

Så ble jeg langvarig syk, og hadde ikke energi til å tenke på mat og kosthold. Måtte bare komme meg gjennom dager med mye smerte. Gikk opp i vekt fordi jeg utsatte måltider til jeg bare måtte spise. I flere år nå har jeg spist bare to måltider om dagen, men da har jeg også spist mye. Har ikke spist godteri eller potetgull (det har jeg ikke noen cravings på), men har ikke vært forsiktig med hva jeg spiste når jeg først fikk i meg noe.

Så nå må jeg bare gå ned i vekt igjen, og jeg vil ha et varig sunt kosthold. For meg som har brød, ris, pasta og potet som en viktig del av livet, så vil jeg beholde det, og heller telle kalorier. Det at jeg har gått ned 20 kilo før på denne måten (uten å være sulten), gjør jo at jeg vet at det funker for meg på lang sikt. Jeg vil heller ikke ha rask vektnedgang, fokuserer mer på å få sunnere kosthold for å ha en kropp som fungerer godt over tid. Nå skal jeg ned 10-15 kilo, og jeg har det ikke travelt. Når det er sagt, er det fullt mulig å gå ned 1 kilo i uka når man går på Grete Roede. For meg er ikke det så viktig, så det kan hende jeg har litt flere utskeielser enn dietten tilsier.

Min svoger og svigerinne gikk på lavkarbo i ca to år. De ble slanke og fine, men klarte ikke å holde dietten over tid. Nå har de gått opp i vekt igjen, og er faktisk litt fetere enn de var før de begynte med lavkarbo. Ingen av dem ser ut til å ha god helse, men det henger jo sammen med flere ting også. Det er sikkert mange som kan gå på lavkarbo livet ut, men jeg er ikke en av dem, og ser for meg at jeg ender opp som disse om jeg prøver på det. Altså rask vektnedgang, klarer ikke å være på lavkarbo resten av livet, går opp i vekt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...