Gå til innhold

Budsjettbryllup - hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp blitt forlovet! :hjertesmil:

Vi vil så gjerne klare å lage et flott bryllup, men økonomien er ikke den beste. Har lest endel tråder her om folk som har hatt budsjettbryllup. Noen som kan forklare hva dere sparte inn mest på?

Hvordan lage et koselig bryllup med nærmeste familie og venner, og likevel slippe unna betalbar (heldigvis drikker alle med måtehold) og kaffegjester..?

Har regnet grovt på det, og regner med vi blir ca 30 stykker. Halvparten norske, halvparten nederlendske)

Her er det jeg har kommet på hittil.

- har sett meg ut en kjole på ebay (1000 kr)

- tenker tapas/koldtbord til middagen (lager endel av rettene selv, og får hjelp av familie, så blir bare kostnader til ingredienser og 1-2 "kokker" som steker/varmer/setter sammen på dagen)

- lage mesteparten av kakene / dessertene selv (bortsett fra "selve" kaka)

- tenker å kjøpe vin/øl/brus i sverige (over flere omganger)

- lage invitasjoner ect selv (grafisk designer)

- har 2 familiemedlemmer som er svært flinke å ta bilder

Hva mer kan vi gjøre selv? Noen tips til hvor man finner billig pynt? Og trenger man egentlig mer fancy drikke? Det går mest i vin og øl med familien her.

Hva har jeg ikke tenkt på?

Setter stor pris på alle innspill og tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lokale?

Anonymous poster hash: a3714...74c

Skrevet

Ja, lokalet er en stor usikkerhet nå. Har endel alternativer å gå gjennom. Har en hytte med stor hage der man kan sette opp telt, kan leie et lokalt grendehus eller... Fått tilbud om å låne svigerfars store hus i sørfrankrike (!!)

Så akkurat lokalet er en stor uvisshet jeg må holde utenom alt nå, men uansett får vi det til ganske rimelig tror jeg.

Gjest constance90
Skrevet

Hvis du vil ha et rimeligere bryllup så ville jeg ikke planlagt det i frankrike! :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har funnet overaskende mye fint på Nille og Søstrene Grene!

Ellers ville jeg laget en Pinterestprofil og funnet bilder og linker til DIY-bryllup!

Veldig mye kan gjøres selv, billigere og like fint!

Anonymous poster hash: c4511...484

Skrevet

Klær til brudgommen? Mannen min leide smoking - mye billigere enn å kjøpe :) Hvis han ikke har en fin dress eller noe fra før av da ;)

Brudebil? Det trenger man jo ikke å ha, men kanskje du kjenner noen med en litt kul/fin bil som kan kjøre deg til kirka? Ei venninne av meg har en veteranbil som hun kjørte meg (og senere meg og mannen min) i helt gratis :)

Gifteringer? Hvis dere skal ha det da ;) Kanskje dere bruker evt forlovelsesringene til det? Vi sparte inn på å holde øye med tilbud her og der. Kjøpte på Aseco, tror jeg. De hadde (kanskje fortsatt har) en kampanje på 50 % avslag på den billigste ringen ved kjøp av forloveses-/gifteringer. Sparte et par tusen på det :)

Lykke til - bryllup er gøy!! :)

Skrevet (endret)

Glemte helt å si at sminke og hår fikser jeg selv, og en venninne fikser neglene mine før dagen, gratis :) Mannen har en veldig fin svart dress jeg tror vi kommer til å bruke, så den er også i boks :)

Bil ja, det var noe jeg ikke har tenkt på. Er nok ikke en nødvendighet, men er ganske stilig da! Skal høre rundt med bekjendte om noen har en stilig en.

Gifteringer.. Ja.. Det er vel den ene posten jeg føler for å legge litt penger. Det var noe vi snakket om før han fridde til og med :) Så jeg fikk en forlovelse-charm til armbåndet mitt i steden for en ring :) Så legger vi heller pengene i noen flotte ringer :) Har sett ut noen til 8000 for paret i hvitt gull.

Tusen takk for alle tips så langt, skal ta en tur innom nille senere og se hva de har :) Kom gjerne med flere ideer!

Edit: forresten.. vurderer å ikke ha brudebukett, bare en enkel stor lilla kalalilje. Går det ann? Altså.. vet det går, men blir det for rart?

Endret av Theya
Skrevet

Synes ikke det blir for rart :) Mange som bare har en stor blomst istedetfor blomsterbuketter :)

Skrevet

Glemte helt å si at sminke og hår fikser jeg selv, og en venninne fikser neglene mine før dagen, gratis :) Mannen har en veldig fin svart dress jeg tror vi kommer til å bruke, så den er også i boks :)

Bil ja, det var noe jeg ikke har tenkt på. Er nok ikke en nødvendighet, men er ganske stilig da! Skal høre rundt med bekjendte om noen har en stilig en.

Gifteringer.. Ja.. Det er vel den ene posten jeg føler for å legge litt penger. Det var noe vi snakket om før han fridde til og med :) Så jeg fikk en forlovelse-charm til armbåndet mitt i steden for en ring :) Så legger vi heller pengene i noen flotte ringer :) Har sett ut noen til 8000 for paret i hvitt gull.

Tusen takk for alle tips så langt, skal ta en tur innom nille senere og se hva de har :) Kom gjerne med flere ideer!

Edit: forresten.. vurderer å ikke ha brudebukett, bare en enkel stor lilla kalalilje. Går det ann? Altså.. vet det går, men blir det for rart?

Det går fint det. Jeg har sett brudepar der de har holdt hver sin ene rose (de er lesbiske og kom inn samtidig). Jeg har også sett brudebilde av noen der bruden hadde 1-3 kalaer. Kalaer er for øvrig veldig flott. Jeg ville heller hatt en kala enn en rose om man kun skulle hatt en blomst i stedet for en bukett.

Anonymous poster hash: 30165...ba4

Skrevet

Du har spart mye penger her allerede:)

Jeg bestillte mye på etsy og ebay der jeg fikk en del mye builligere enn i norge. Ellers laget jeg en del av dekorasjonene:) vi hadd et rustikk bryllup, så alle telysestaker og vaser osv. Var forskjellige og ble kjøpt på bruktbutikker.

Skal du gifte deg midt på sommeren kan dere bruke markblomster, det sparer dere en del på. Blomster kan bli dyrt!:)

Skrevet

svigermor lagde blomsteroppsatser og brudebukketten lagde jeg selv. bryllupskaka lagde jeg selv og fikk venner og familie til og lage andre kaker. Lei et lokale du kan ha med drikke og mat selv. JEG handlet også alkohol i utlandet men det gikk ikke mye sprit. Så holder nok med vin og litt øl samt kaffe avec. mye jobb blir det når man har budsjettbryllup men om man ikke har råd og leie inn folk til alt så må det til. Jeg delte ut oppgaver til folk og det virket ikke som de synes det var noe prioblem og bidra. Men og vaske og rydde lokalet dagen etter det vil jeg ikke anbefale noen. Det var det mest slitsomme.

Skrevet

Tenk over om du virkelig trenger å kjøpe inn pynt (utenom lys og servietter). De fleste vil klare å pynte et lokale helt greit uten å kjøpe inn masse dilldall. Mye billig på ebay blir fort dyrt likevel. ;)

Vi bruker for eksempel vinglass som telysholdere, og låner store lysestaker av familien.

Ikke ta helt av på å lage ting selv, det kan også ende opp dyrere enn å kjøpe. Vurder alltid kostnaden av å lage selv vs å kjøpe før du handler inn.

Helt greit å ikke ha sprit i bryllupet, øl, vin og cider holder for de fleste.

Skrevet

Vi hadde også budsjettbryllup, veldig likt det du skisserer over her, TS. Grendahus, pynt fra ebay. Duker som var metervare fra ikea som ble kjempefine og billige (lin-metervare til 15 kr meteren, og gjennomsiktig blonde-aktig metervare til 5 kr meteren oppå).

Vin fra tax free og Sverige.

Det vi sparte mest på, var nok brudekjolen (1000 kr totalt, ebay) og fotograf (to slektninger av oss som er fotoglade og hadde fått i spesialoppdrag å ta mange bilder, en fra hver våre familier, så bildene av slekta ble jevnt fordelt). Blomsterbukett kjøpte jeg bare i en blomsterbutikk, en helt vanlig bukett, nevnte ikke at det var brudebukett. Grendahus med hjemmelagede kaker og delvis catering, delhvis selvlaget buffetmat.

Det koster jo uansett litt, da. Og er endel styr, med matlaging og frakting av stæsj og mat og drikke. Så hvis dere ikke blir fler enn 30, er det verdt å vurdere å leie et rom på en OK restaurant som har god men rimelig mat. Finnes mange koselige gjestehus med store middagsrom. Og så ta velkomstdrink på terrassen/i hagen der hvis du finner et sted dette går an. Jeg ville uansett ha regnet på det.

Anonymous poster hash: dc08f...05d
Skrevet (endret)

Du kan bestille masse billig pynt fra Ebay om du er ute i god tid. En del av de billige tingene sendes fra Kina og det tar fort 5-6 uker før det kommer. Men det er jo ikke noe stress om du planlegger godt.

Om du må stille med vaser og lysestaker og slikt selv kan det kjøpes billig på for eksempel Ikea. Og kjøp ting som kan brukes igjen. Jeg pyntet nylig til selskap og bruke kjøkkenglass fra Ikea som vaser. (For de kan jeg nå bruke som.....tada..kjøkkenglass hjemme.) Kjøpte hortensia og kuttet av "blomsterballene" også hadde vi kubbelys og telys. (Det er kanskje mer elegant med høye og pene vanlig lys i kandelaber - men for folk som skal snakke med hverandre over bordet er lave blomster og lys mye bedre ;) )

Endret av *Emma*
Skrevet

Kanskje du kjenner som som har litt kuul bil som kan kjøre dere den dagen?

Ei vennine av meg giftet seg i fjor sommer og ett annet vennepar av dem kjører en svart Porsche Cayenne. De var gjester i bryllupet men kjørte også brudeparet fra kirken og til fotografen og etterpå til selskapet.

Helt gratis og veldig stilig :)

Skrevet

Så fantastisk gode dere er! Fått massevis av tips og inspirasjon nå, og tror vi skal klare å lage vårt drømmebryllup uten å sprenge lommeboka :) tipset om skjell og stein er fantastisk! Vi bor rett ved havet så det passer godt til oss.

Kom gjerne med flere ideer og tips :)

Skrevet

Vi lager delvis budsjettbryllup, og siden jeg vil ha masse blomster, som gjerne er veldig dyrt. Så skal min svigermor (tidligere gartner) plante frø av blomster med temafargene våre tidlig på våren, slik at de kommer fint ut til bryllupet. Mye billigere enn å kjøpe selve blomstene. I tillegg skal vi dra til elven å plukke runde fine steiner til bordkort, skriver navn med tusj, eller maling ogpynter med en fin liten ting :)

Skrevet

Pom poms av servietter :)

596120f35e10f6dccc74869691c5d48f.jpg

• Liker 2
Skrevet

De var kjempeflotte! Ååå, sånne skal jeg lage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...